04.03.2019

TEST: Suzuki Swift Sport - kolibrík

Suzuki pri novej generácii modelu Swift pritlačilo na pílu a zo svojej športovej verzie urobilo ozajstný hot hatch.

Dnešná doba praje výkonu. Čím viac koní, čím viac kilowattov, čím viac newtonmetrov, tým lepšie. Sme svedkami doslova pretekov v zbrojení. Autá sú výkonnejšie, no napriek čoraz lepším technológiám a pokroku sú čoraz výkonnejšie autá čoraz ťažšie. Za tými najlepšími superšportovými osobnými autami je doslova neuveriteľná veda. Navonok to môžeme vidieť prostredníctvom čoraz fantastickejšieho dizajnu i napríklad vďaka čoraz širším pneumatikám. To všetko hovorí o aktívnej i pasívnej aerodynamike, o pneumatikách so špeciálnymi zmesami, o kolesách s neuveriteľne komplikovaným zavesením, o pohone s inteligentnými diferenciálmi i riadením všetkých kolies a pohonom všetkých kolies. Čoraz komplikovanejšie sú i motory, prevodovky a cena rastie do výšin.

Aj tu cena vyrástla. Ale iba tak trochu, iba tak decentne, iba tak light. Rovnako sa iba jemne zvýšila komplikovanosť, pokrok. Všetko je tu také light, ľahké. A presne o tom je Suzuki Swift Sport.

Pretože je to azda jediný športovo ladený hatchback s pohotovostnou hmotnosťou pod jednu tonu. Vážne, nájdite ďalšie také auto. VW UP! GTI? No veru, našli ste. Iba ten výkon chýba...

Všetci čo kedy aspoň trošku zabrdli do motoršportu, aspoň o ňom čítali, vedia, že tým skutočne najdôležitejším parametrom pre výborné výsledky je hmotnosť.

Auto má hmotnosť pretekárskeho špeciálu, no pritom má pohodlné sedadlá, sedadlá sú i vzadu, normálnu palubnú dosku, infotainment, dokonca je aj slušne odhlučnené a dá sa používať dennodenne.

A pritom sa s ním pekelne dobre jazdí.

Kolibrík

Žltá farba je jeho DNA. Veľké oči a pohyby, ktoré všetky tie veľké a ťažké autá len s ťažkosťami pochopia. Nie, toto nie je lepšie ako najnovšie AMG GT. Ale zábavnosť Swiftu Sport na našich cestách bezpečne prevyšuje zábavnosť veľkých superšportov. Pretože Swift je stvorený na bočné cesty, na nekvalitné úzke serpentíny. Tam sa cíti dobre, tam je doma a tam si to užijete.

To teda znamená, že so Swiftom Sport si užijete každý jeden kilometer. Nemusíte mu hľadať voľnú cestu. Nemusíte s ním ani ísť na horský priesmyk. Na to, aby vám vyhnal do žíl adrenalín, stačí ísť bežnými cestami, podradiť a vyraziť.

Preto je to kolibrík. Lebo z mála robí neuveriteľne veľa. Ale aj preto, lebo tak vyzerá. Je radosť naň pozerať, radosť je s ním jazdiť.

A pritom dokáže za sebou nechať väčšinu veľkých drahých áut.

Lepí sa vám niekto na chrbát? Tvári sa, že mu zavadziate? Áno, tento syndróm veľkého auta a malého ega je na našich cestách častý. Nič sa s ním ale nevysporiada lepšie ako po a) ešte väčšie a silnejšie auto, alebo po b) Suzuki Swift Sport.

Je to ako keď sa v parku stretne doga a Jack Russell teriér. Povedzme, že sa spolu chcú hrať. Kým sa doga otočí, Jack Russel ju dva razy podbehne, raz obehne z jednej strany, raz z druhej, dvakrát dogu hryzne do ucha a ešte si medzitým stihne odbehnúť očúrať najbližší strom a dvakrát mu panička hodí loptičku.

Výkon a podvozok sú stvorené pre seba a netreba im nič viac. Nepodliehajte dojmu, že potrebujete samosvorný diferenciál. Nepotrebujete. Mierny preklz kolies pri miernej nedotáčavosti sú vrcholom blaha v zákrute. Tam sa chcete dostať, s tým sa chcete hrať. Swift je v zákrutách ako malý Mini Cooper S, akurát že toto je ešte mrštnejšie, akosi veselšie.

Pri zrýchľovaní je s novým Boosterjetom rovnako oduševnený ako v zákrutách. Medzigeneračne nižšie ťažisko i vyššia tuhosť i lepší posed za volantom dotvárajú fantastický pocit z jazdy.

Pocit zlepšuje i výborná kulisa radiacej páky, výborné radenie i ideálne prevody s motorom, ktorý sa rád nechá vytočiť. Nie sú príliš krátke, ani veľmi dlhé. Tak akurát, aby ste si užili akceleráciu a na diaľnici mohli bez obáv fičať aj rýchlosťami o ktorých sa nepatrí písať. Iba ten obmedzovač je trošku obmedzujúci a začína pôsobiť tesne pod 6000 ot/min.

Pružnosť? To je najväčšie prekvapenie. Že to bude skvelo jazdiť, to už tak nejako tušíte. Ale že dokáže v zrýchlení reálne predbehnúť množstvo výrazne výkonnejších áut, to prekvapí.

Zo 60 na 100 km/h zrýchli na 3. stupni za 4,31 sekundy. Z 80 na 120 km/h na 4. stupni za 6,6 sekundy. Dá sa ešte rýchlejšie a to v oboch prípadoch. Ak by ste napr. v prvej kategórii zrýchľovali z 2. stupňa (cca 4000 ot/min), rýchlym radením dosiahnete o pár desatín rýchlejší čas. Výraznejšie pomôže podradenie na 3.stupeň pri druhom zrýchlení. Tam môžete stiahnuť aj necelú sekundu. Mimochodom, tieto čísla som nameral pri zaťažení cca 160 kg.

O sile motora svedčí i fakt, že z 80 na 120 km/h zrýchli Sport za 8,3 sekundy na 6.stupni. To je hádam ešte neuveriteľnejší údaj, ako ostatné.

Chcete rýchle auto? Kúpte si malé, ľahké a so silným prepĺňaným motorom

Zážitok z jazdy je naozaj obdivuhodný a to po každej stránke. Ďalšou z potešujúcich vecí je nastavenie podvozka. Pretože ten nie je ani tak hlučný, ani tak tvrdý, ako by sa mohlo zdať a bezproblémov s ním zvládnete každodenné jazdenie. Dokonca ani moja rozbitá cesta neurobila takú paseku ako som čakal. Je tvrdý, ale reaguje ako na menšie rýchlo opakované, tak i na väčšie nerovnosti a tlmí ich všetky. Koleso sa odmieta pustiť vozovky, nemieni ani uskočiť do strany. Veľmi dobré. Skutočnosť, že je auto blížšie k vozovke (s odlišným nastavením podvozku) mu z môjho pohľadu skôr pridalo na precíznosti a kvalite tlmenia.

A veľmi dobré sú i dizajnové doplnky, ktoré mierne, ale zreteľne poukazujú, že toto je trošku odlišné auto. Ako vonku, tak i červené akcenty vnútri. K tomu naozaj bohatá výbava a výborné predné sedadlá s dobrým bočným vedením i dizajnom a pritom vysokým komfortom.

Všetko ostatné je vecou klasického výborne vybaveného modelu Suzuki Swift. Tešia ma napríklad LED svetlá. Na túto kategóriu áut sú veľmi dobré.

Sumár?

Je to auto, ktoré dodáva akurátny výkon, pri vynikajúcej hmotnosti a pri vynikajúcich jazdných vlastnostiach. Nájsť pri akomkoľvek športovom osobnom automobile lepší pomer ceny a protihodnoty bude skutočne ťažké. Najlepšia je doplnková výbava. Tam nie je veľmi o čom premýšľať... Ja som na tomto aute za týždeň vlastne ani nenašiel chybu. Vadí mi, že je to malé auto? Vlastne vôbec. Dvaja plus dieťa sa odvezú a vďaka jeho schopnostiam sa necítia menejcenne.  V porovnaní medzigeneračnom je to citeľný posun, a to som bol schopný písať ódy aj na predchádzajúcu verziu. Toto ale už nie je warm hatch pre pubošov, nie je to jazdná škola. Toto je auto pre tých, ktorí vedia.

Chcete športové auto, ktoré vám spríjemní každý jeden deň? Každý jeden kilometer? Našli ste ho. 9 z 10 bodov. Negatív je zopár a zábavnosť auta ich hravo prekryje. 

 

Technické údaje

Model: Suzuki Swift Sport 1,4 BoosterJet
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1373
Prevodovka: 6 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  103/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 230/2500 - 3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 6,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3890/1510/1480
Rázvor náprav (mm): 2450
Objem batožinového priestoru (l): 265/579/947
Objem palivovej nádrže (l): 37
Pohotovostná hmotnosť (kg): 970
Celková hmotnosť (kg): 1445
Nosnosť (kg): 475
Rozmer pneumatík: 195/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu Swift: 9 999 €
Cena verzie: 18 600 €
   

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku