11.09.2019

Land Rover Defender – svetový model prichádza z Nitry

Utorok 10. september bol ten deň, keď sa najnovší model Defender predstavil svetu.

Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom zažil premiéru svetovú. Priamo vo výrobnom závode Jaguar Land Rover v Nitre sme zažili predstavenie slovenské. Nielen s klasickým príhovorom, ktorý mal Russell Leslie, riaditeľ výrobného závodu a so sťahovaním plachty z novinky, ktorá vzniká na Slovensku. S tou mu pomáhalo niekoľko zamestnancov závodu, za každú oblasť. Je to predsa ich prvý nový model, ktorý na výrobných linkách v Nitre vzniká.

Defender – meno, ktoré pomáhalo písať históriu značky. Land Rover bol „pokrstený“ v roku 1947. Prvý prototyp vznikol na základe povojnového džípu Willys Overland. Prišlo množstvo modelov, sérií, špeciálnych vyhotovení. V roku 2015 vyrobili dvojmiliónty sériový Land Rover a Defender po 68 rokoch výroby zišiel poslednýkrát v januári 2016 zo slávnej výrobnej linky v britskom Solihulle.

Od 10. septembra je miestom zrodu nového Defendra výrobný závod JLR v Nitre. Označujú ho za ikonu pripravenú pre 21. storočie. Možno verejnosť očakávala iné tvary, nový Defender je tu však v prvom rade na to, aby zdolával prekážky. To znamená, že má rozpoznateľnú siluetu, ktorá pripomína predchodcov s týmto menom. Má jedinečné prvky modelu vrátane krátkeho predného a zadného previsu.

Poradí si s akýmkoľvek povrchom pri zachovaní maximálneho pohodlia a garantuje, že zvládne aj dlhé cesty s ľahkosťou. Nová účelovo navrhnutá architektúra D7x (pre extrémne použitie) značky Land Rover je na 95 percent nová a založená na ľahkej hliníkovej samonosnej konštrukcii, ktorá vytvára najpevnejšiu štruktúru karosérie, akú kedy Land Rover vyrobil. Je trikrát tuhšia ako tradičné konštrukcie karosérie na ráme a poskytuje dokonalé základy pre úplne nezávislé zavesenie kolies so vzduchovými, alebo vinutými pružinami a podporuje najnovšie elektrifikované hnacie jednotky.

Nový Defender prešiel viac ako 62 000 technickými testami, pričom architektúra podvozku a karosérie boli navrhnuté tak, aby zvládli Extreme Event Test vyvinutý značkou Land Rover, ktorý spočíva v sérii opakovaných nárazov rovnakej sily a ide nad rámec bežného štandardu pre SUV a osobné automobily.

Nový Defender je súčasťou dynastie Land Rover, v ktorej dopĺňa jedinečný luxus rodiny Range Rover a všestranné SUV modelu Discovery. Defender 110 je len prvým z rodiny najschopnejších a najodolnejších áut s pohonom 4x4 na svete. Rýchlo ho bude nasledovať model Defender 90 s krátkym rázvorom kolies a v roku 2020 sa k sérii pripojí niekoľko praktických úžitkových modelov.

Funkčný, odolný a flexibilný interiér si zachoval asketickú jednoduchosť  pôvodného modelu Defender odhalením konštrukčných prvkov a uchytení s dôrazom na jednoduchosť a praktickosť. Tie zvyčajne zostávajú skryté. Medzi inovatívne prvky patrí radiaca páka upevnená na palubnú dosku. Vďaka tomu vznikol priestor pre voliteľné sklápateľné stredné predné sedadlo, ktoré poskytuje trojsedadlové sedenie vpredu aké mali prvé modely značky Land Rover.

Výsledkom je, že Defender 110 ponúka tri konfigurácie sedenia: päťmiestnu, šesťmiestnu, alebo 5 + 2. Objem úložného priestoru za druhým radom sedadiel je 1 075 litrov, po ich sklopení až 3 380 litrov. Defender 90 bude schopný poskytnúť miesto šiestim pasažierom vo vozidle dĺžky kompaktného rodinného hatchbacku. Modelový rad zahŕňa výbavy, S, SE, HSE, First Edition a špičkový model Defender X. Vďaka štyrom balíkom príslušenstva (Explorer, Adventure, Country a Urban) a so 170 individuálnymi prvkami príslušenstva si zákazníci budú môcť prispôsobiť svoje vozidlo viac, ako ktorýkoľvek z predchádzajúcich modelov Land Rover. Exkluzívny model First Edition sa vyznačuje jedinečnou špecifikáciou a bude k dispozícii počas prvého roku výroby.

Defender má elektrifikované hnacie ústrojenstvo s pokročilými možnosťami mild-hybridného a plug-in elektrického vozidla, ako aj výkonné a efektívne benzínové a naftové motory. Kombinácia maximálneho užitočného zaťaženia až 900 kg, statického zaťaženia strechy až 300 kg, ťažnej kapacity 3 720 kg a hĺbky brodenia až 900 mm robia z nového modelu Defender automobil s pohonom 4x4 pre akékoľvek dobrodružstvá.

Počas testovania vývoja prešli prototypové modely viac ako 1,2 milióna kilometrov v niektorých z najdrsnejších prostredí na Zemi, od 50 °C horúčavy púšte a -40 °C v Arktíde až do výšok 3 000 metrov nad morom v Skalistých horách Colorada.

Nová architektúra karosérie poskytuje svetlú výšku 291 mm a terénnu geometriu svetovej triedy, ktorá poskytuje modelu Defender 110 predný nájazdový uhol 38 stupňov, prejazdový uhol 28 stupňov a zadný nájazdový uhol 40 stupňov. Jeho maximálna hĺbka brodenia 900 mm je podporovaná novým programom Wade (brod) v systéme Terrain Response 2, ktorý dáva vodičom istotu, že môžu s úplnou dôverou prebrodiť aj hlbokú vodu.

Na suchej zemi pokročilá technológia Land Rover ClearSight Ground View pomáha vodičom naplno využiť dobyvateľské možnosti modelu Defender tým, že na centrálnom dotykovom displeji zobrazuje oblasť priamo pred prednými kolesami, ktorá je zvyčajne vodičovi skrytá kapotou motora.

Výber moderných benzínových a čistejších dieselových motorov zabezpečuje, že nový Defender má výkon, kontrolu a účinnosť v akomkoľvek prostredí. Pohonná jednotka Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) doplní radu budúci rok a poskytne tak vyhliadku na tichý pokrok založený na čisto elektrickom pohone.

Pri uvedení na trh obsahuje benzínová zostava štvorvalec P300 a výkonný šesťvalec P400, ktoré využívajú efektívnu technológiu Mild Hybrid Electric Vehicle. Alternatívne si môžu zákazníci vybrať z dvoch štvorvalcových dieselových motorov - D200 a silný D240 - obidva ponúkajú spotrebu paliva len 37,2mpg (7,6 l / 100 km) a emisie CO2 v objeme 199g / km (ekvivalent NEDC).

Nový Defender ako vôbec prvý model spoločnosti Jaguar Land Rover tiež uvádza nový infotainment systém Pivi Pro. Dotykový displej novej generácie je intuitívnejší a užívateľsky priateľskejší, vyžaduje menej vstupov na vykonávanie často používaných funkcií, pričom jeho dizajn zaručuje, že je stále zapnutý a vďaka tomu dokáže takmer okamžite reagovať.

Nový Defender navyše posúva na novú úroveň aj technológiu Software-Over-The-Air (SOTA).  Až 14 samostatných modulov dokáže prijímať vzdialené aktualizácie. Sťahovanie dát prebieha v čase, kedy zákazníci spia, či už doma, alebo v odľahlých lokalitách. Vďaka tomu sa bude nový Defender neustále sám vylepšovať rovnakým tempom, ako budú elektronické aktualizácie prúdiť do vozidla - bez zbytočného odkladu a bez nutnosti navštíviť predajcu značky Land Rover.

Zákazníci sa dokonca budú môcť rozhodnúť pre nový saténový ochranný film, aby ešte viac predĺžili trvanlivosť vonkajšieho laku. Trvalo udržateľná a úplne recyklovateľná ochranná vrstva, neobsahuje rozpúšťadlá, pomáha chrániť pred všetkým, od škrabancov na parkoviskách až po poškodenia spôsobené okolitou vegetáciou. Tento film bude k dispozícii ako voliteľné príslušenstvo s farbami Indus Silver, Gondwana Stone a Pangea Green a poskytne jedinečnú a modernú povrchovú úpravu chrániacu lak nového modelu Defender.

Okrem štyroch balíkov príslušenstva má nový Defender k dispozícii historicky najširší výber jednotlivých prvkov  príslušenstva pre nový Land Rover. V ponuke je všetko, od diaľkovo ovládaného elektrického navijaka, strešného stanu a nafukovacej nepremokavej markízy, až po konvenčnejšie systémy ťažných zariadení a strešné nosiče.

Defender 90 commercial bude stáť vo Veľkej Británii od 35 000 GBP (plus DPH), Defender 90 bodystyle má orientačnú cenu 40 000 GBP a cena modelu Defender 110 sa začína od 45 240 GBP.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku