2017-07-28 11:45:00
Rolls Royce Phantom
Rolls Royce Phantom
Zdroj: Rolls Royce

Nový Rolls Royce Phantom: Najluxusnejšie auto všetkých čias v 8. generácii

Rolls Royce odhalil svoju najväčšiu pýchu – vlajkovú loď medzi vlajkovými loďami. Phantom.

A nad všetkými ostatnými „takzvanými luxusnými autami“ ohrnul nosom tak ako to dokáže len člen najvyššej spoločnosti britských šľachticov. Presne ten, ten s dlhým nosom, prísnym vzhľadom, ešte prísnejším pohľadom a v pančucháčoch.

Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ

Keď v roku 1925 Sir Henry Royce predstavil model Phantom, svet ho právom volal najluxusnejším automobilom sveta. Dnes je tu ôsma generácia modelu a nemá v pláne nič iné, len opäť prevziať moc a zobrať si svoju dedičnú korunu.

Nový Rolls Royce Phantom je nanovo vyvinutý od základov. Nie je to evolúcia predchádzajúcej generácie, i keď jeho vzhľadu evolučnosť uprieť nemožno. To čo skrýva pod naleštenou fasádou, majestátnou mriežkou chladiča a soškou Spirit of Ecstasy je úplne nové.

Rám nad všetky rámy – Architektúra Luxusu

Niekedy je čítanie tlačových správ hrozná nuda, najmä ak ide o automobily, ktoré sa tvária, že sú nové, ale nie sú a nič nové ani neprinášajú. Potom sa marketingové (či aké) oddelenie snaží pridať ku každému podstatnému menu toľko prívlastkov ako sa typický slovenský vysokoškolský pedagóg snaží mať titulov pred menom i za menom, či ako sa typický slovenský politik snaží mať titulov a funkcií pred menom i za menom... Lenže čítať tlačovú správu od Rollsu k ich vlajkovej lodi je zážitok, niečo ako rap battle bez oponenta a ten rapper (nečítať rejper) je s dlhým nosom a v punčocháčoch...

Zdroj: Rolls Royce

Ale k veci. Nový Phantom stojí na úplne novom ráme – konštrukcii, presnejšie platforme zvanej Architecture of Luxury, ktorá bola vyvinutá výhradne pre značku Rolls Royce (Rolls pritom tvrdí, že ich vlastnými konštruktérmi – čiastočne to pravda bude, i keď stopa BMW úplne nevychladne ani tu). Ide o nový hliníkový rám, vďaka ktorému je nový Phantom o 30 % tuhší ako predchádzajúca generácia. Konštrukcia 7. generácie pritom vychádzala z BMW 7. Tu to ale neplatí a Rolls tak odpovedá na všetky dohady, že bude mať v prípade menších modelov platformu zdieľanú s BMW. Nuž nebude. A presne to píše v správe. Lebo zatiaľ čo ostatné „kvázi luxusné“ značky vyrábajúce „kvázi luxusné“ automobily ako GT či limuzíny sú odsúdené k „neprijateľným“ kompromisom pre zdieľanie komponentov a dielcov a platforiem s masovými značkami a modelmi, Rolls si vytvoril svoju vlastnú škálovateľnú/modulárnu platformu. Na nej budú stáť všetky modely značky (Ghost, Phantom, Dawn a Cullinan) a nikto iný. Cieľ je jasný – konštruktéri takto dostanú voľnejšie ruky a môžu sa pohybovať bez kompromisov vykonávaných s lacnejšími modelmi a zároveň sa tak Rolls duševne odčlení od materskej značky.

Predstaviť si to teda môžete tak, že nové modely značky Rolls Royce budú stáť na vlastnej platforme (so všetkým čo s tým súvisí) a z regálov koncernu BMW si vyberú iba to, čo sa im bude páčiť, pričom si to sami prispôsobia pre svoju klientelu. Konkrétne napríklad head-up displej, asistenčné systémy a tiež automatickú prevodovku. Aj v prípade Phantomu má totiž Rolls pripravenú 8-stupňovú automatickú prevodovku od ZF, ktorá správnosť zaradeného stupňa overuje prostredníctvom GPS – snaží sa predvídať situáciu pred vozidlom, aby mal vodič vždy dostatočnú rezervu výkonu hneď po ruke. Už 7. Phantom a ďalšie modely pritom boli typické mimoriadne hladkým radením. Hladká je pritom aj jazda a 8. generácia nebude iná. Rolls má svoju jazdu ako na lietajúcom koberci. Magic Carpet menom Phantom upravuje komfort jazdy na základe informácií od stabilizačného systému, navigácie, riadenia a kamerového systému (podobne ako Trieda S).

Pod-dlhou-kapotou modelu Phantom sa nachádza inovovaný 6,75 litrový dvakrát prepĺňaný dvanásťvalec V12 s maximálnym výkonom 420 kW (571 k). Krútiaci moment je masívnych 900 Nm od 1700 ot/min. Rozpohybovať tento masív tak motor nestojí takmer žiadnu námahu. Už z toho vyplýva, že síce ide o motor pôvodne z dielne BMW, Rolls si ho upravil pre svoje potreby nielen úpravou prepĺňania a úpravou výfukov, či riadiacej jednotky, ale tiež prevŕtaním (BMW 6,0 V12).

Zdroj: Rolls Royce

Ohlušujúce ticho

S veľkým dvanásťvalcovým motorom sa motofanúšikom vždy spája oduševnený rev podčiarknutý športovými výfukmi. Pri značke Rolls Royce ale hluk nie je prípustný, akokoľvek pekne znie. Aj to je jeden z dôvodov prečo pri Rollse nikto nemá záujem o elektromobil (aj keď ho už ponúkali, ako sme písali tu).

Nový Phantom má byť medzigeneračne o rovných 10 % tichší pri rýchlosti 100 km/h, a pritom už 7. Phantom bol oáza pokoja. Za to môže okrem nastavenia motora tiež izolačná pena v pneumatikách pre nižšiu hlučnosť odvaľujúcich sa veľkých kolies 22 palcových kolies. Tá pomáha znížiť hluk pri jazde o 9 decibelov. Pena – príjemne ľahká – je to podstatné slovo. Pretože Rolls jej do Phantoma napchal 130 kilogramov. Ide o množstvo tlmiacich materiálov vrátane laicky povedanej „peny“. K tomu treba prirátať špeciálnu „glazúru“ o vrstve 6 milimetrov naprieč celým automobilom.

Výsledok všetkých opatrení bol údajne i pre konštruktérov taký prekvapivý, že keď merali v aute hlučnosť, výsledky považovali za chybné a kontrolovali kalibráciu meracích prístrojov...

Tak ako nám hovoril Giles Taylor – šéfdizajnér značky Rolls Royce, automobilka nemá záujem viesť technologickú revolúciu v automobilizme. K jej nadčasovému posolstvu sa to jednoducho nehodí a nemá to ani zmysel. Podľa Rolls Roycu je charakteristika luxusu rovnaká teraz a aj 92 rokov späť, mení sa len spôsob akým sa daný luxusný pocit v zákazníkovi a priľahlom vesmíre docieli.

Zdroj: Rolls Royce

Predháňať sa s inými značkami v ponúknutých technológiách tak pre Rolls nemá zmysel. Cieľom je priniesť to najlepšie –  a iba to, z čoho môže mať záujemca o automobil značky Rolls Royce skutočný osoh (ak sa ale chce obklopiť hovadinami, no problem...). Takže najmä silný tichý motor, kvalitné materiály, majestátny a neopakovateľný vzhľad a technológie, ktoré reálne niečo menia. Napríklad laserové svetlomety s dosahom až 600 metrov pred vozidlom – práve tie majú byť pre Rolls výkladnou skriňou technológie – značka tvrdí, že sú najlepšie na svete. No a môžete si vôbec dovoliť oponovať milí poddaní? Koniec koncov, výrobca auta za 350 až 500 tisíc eur (a viac) si môže povedať čo len chce...

Rolls Royce Phantom opäť dokazuje, či už dizajnom, platformou alebo tlačovou správou, že sa nesnaží konkurovať značkám ako Bentley, či Mercedes Maybach, jeho konkurentmi sú jachty, či umelecké diela. Iný svet než my bežní smrteľníci poznáme... to na Instagrame nenájdeš...

Na záver pripájam originálnu citáciu spomínaného šéfdizajnéra značky Rolls – Gilesa Taylora opisujúceho nový Phantom. To ani nepotrebuje komentár, najvtipnejšie je, že on tak fakt rozpráva a píše:

 "Phantom is the epitome of effortless style, an historical nameplate that occupies a rarefied space in the luxury constellation and conjures a rare magic all of its own. New Phantom raises a glass to an illustrious design legacy whilst forging a modern and revitalised presence for the next era of Rolls-Royce design." (nezávidím človeku, ktorý sa v agentúre bude pre BMW snažiť toto a celú tlačovú správu preložiť do „lovenčiny“)  

Viac už povedia iba priložené obrázky.

Zdroj: Rolls Royce

jh
ZDROJ: Rolls Royce

Komentáre k článku


Stream naživo