2015-09-23 09:45:08
Jaguar F-Pace
Jaguar F-Pace
Zdroj: Jaguar Land Rover

Jaguar F-PACE je prvý luxusný crossover značky

Automobilka sa snaží prilákať pozornosť na svoj najnovší model, ktorý promovala už dlho, veľmi zaujímavo.

V predvečer frankfurtského autosalónu sa predstavil prepychový Jaguar F-PACE totiž naozaj nezvyčajne. F-PACE predviedol svoj dynamický výkon pri zvládnutí najväčšej 360 stupňovej slučky na svete. Výkonný crossover totiž navrhli  a skonštruovali tak, aby poskytoval maximálnu agilitu, okamžitú odozvu a kultivovanosť spoločne s bezkonkurenčnou dynamikou a každodennou využiteľnosťou. No a to sa snažila vehementne prezentovať automobilka, ktorá oslavuje osemdesiat rokov od prvého použitia mena americkej mačkovitej šelmy.

Pre svoje úplne prvé SUV značka sľubuje športové jazdné vlastnosti, vďaka štedrému využitiu hliníka je 4731 mm dlhý automobil pomerne ľahký. Karoséria má krátke previsy, rázvor kolies je 2 874 mm. Model je postavený na základe technológie ľahkej hliníkovej architektúry Jaguaru. Práve ľahká hliníková architektúra bola pre tím inžinierov a dizajnérov značky Jaguar ideálnym východiskom. Od začiatku je koncipovaná ako modulárna štruktúra, aby bolo možné umiestniť kolesá presne tam, kde je to ideálne vzhľadom k proporciám, dynamike a praktickosti.

Samonosná štruktúra používa až 80 percent hliníka, niektoré diely sú oceľové, priečne nosníky zasa z horčíka a napríklad dvere batožinového priestoru s objemom 650 l sú kompozitové. Kufor s asymetricky delenými a sklopnými sedadlami ponúkne až 1740 l v dvojmiestnom usporiadaní. Základná verzia s priamo radenou prevodovkou, vznetovým motorom s výkonom 1320 kW (180 k) a pohonom zadných kolies váži len 1665 kg.

Zdroj: Jaguar Land Rover

Karoséria kombinuje čistotu línií, povrchov a proporcií s prvkami inšpirovanými modelom F-TYPE, ako sú klenuté zadné boky, prieduchy v blatníkoch a svojská grafika koncových svetiel. Úzke predné LED svetlomety, liate 22palcové kolesá a krátky predný previs sa inšpirovali dizajnovou víziou konceptu C-X17, z ktorého sériový model vychádza a čerpá inšpiráciu. Nový model prepraví v najvyššom komforte päť cestujúcich.

Zdroj: Jaguar Land Rover
Zdroj: Jaguar Land Rover

Vysoká torzná tuhosť karosérie umožňuje lepšie fungovanie predného zavesenia kolies s dvojitými priečnymi ramenami a zadného zavesenia Integral Link z modelu F-TYPE. Jaguár uvádza, že auto patrí  k najlepším v oblasti jazdných vlastností a ovládateľnosti vďaka štandardnému vektorovaniu krútiaceho momentu a elektrickému posilňovaču riadenia, ktorý je naladený na čo najvyššiu možnú citlivosť a odozvu. No, to sa ukáže až keď sa posadíme za volant, aby sme si tieto tvrdenia mohli overiť aj v praxi.

Zdroj: Jaguar Land Rover
Zdroj: Jaguar Land Rover

Auto môže prekvapiť jazdnými vlastnosťami, veď napríklad aj základná verzia, ktorá má štandardne jednoplášťové tlmiče, využíva pre lepšie jazdné vlastnosti a ovládateľnosť elektronicky riadený systém Adaptive Dynamics, ktorý meria 100 krát za sekundu pohyb karosérie a 500 krát za sekundu pohyb kolies. To má zaručovať optimálne tlmiace sily za akýchkoľvek podmienok. Pre nadšených vodičov je systém Configurable Dynamics, ktorý sa prvýkrát použil v modeli F-TYPE a umožňuje individuálne nastavenie odozvy na zošliapnutie plynu, automatickej prevodovky, riadenia a v prípade, že je nainštalovaný, tak aj systému Adaptive Dynamics. Štandardne sú poháňané zadné kolesá, ale k dispozícii je aj pohon všetkých kolies. Nájazdové uhly 25,5 vpredu  26 stupňov vzadu síce nedovoľujú nejaké extra výkony mimo spevnených ciest, ale svetlá výška 213 mm je veľmi slušná, tiež brodivosť 525 mm. Tu vidno, že skúsenosti Land Roveru sa celkom zídu. Kolesá môžu mať priemer od 18 až do 22 palcov, tie posledné používajú pneumatiky 265/40.

Zdroj: Jaguar Land Rover

Systém pohonu všetkých kolies (AWD) typu torque-on-demand tohto modelu patrí medzi najvyspelejšie a zvládne najvyšší krútiaci moment. Využíva pokročilý riadiaci systém inteligentného riadenia dynamiky hnacieho reťazca (IDD), ktorý po prvý raz vyvinuli pre systém AWD pri modeli F-TYPE. Systém IDD zachováva agilitu a charakter riadenia pohonu zadných kolies, ale dokáže nepozorovane preniesť krútiaci moment na predné kolesá a využiť tak lepšiu trakciu na akomkoľvek povrchu a za akéhokoľvek počasia. Vďaka režimu Adaptive Surface Response (ASR), vyvinutému z technológie Land Rover Terrain Response, pracuje systém AWD efektívnejšie v náročných podmienkach. Režim ASR je integrovaný do systému Jaguar Drive Control. Identifikuje typ povrchu a optimalizuje mapovanie pohonnej jednotky a systému kontroly dynamickej stability. ASR, prvýkrát predstavený v modeli XF, má pridaný tretí režim pre hlboký sneh a štrk.

Ďalšia z technológií vyvinutá pre nepriaznivé podmienky je systém All Surface Progress Control (ASPC). Samočinne reguluje plyn a brzdy, aby maximálne využil dostupnú priľnavosť. Dovoľuje to plynulý rozjazd vozidla a vodičovi tak stačí krútiť volantom. Systém ASPC funguje v rozsahu rýchlostí od 3,6 až do 30 km/h, pričom vodič volí požadovanú rýchlosť pomocou tlačidiel tempomatu. ASPC je kompatibilný s pohonom zadných aj všetkých kolies. Vodiči ale môžu používať aj plynový pedál, vtedy ja k dispozícii funkcia Low-Friction Launch (LFL). F-PACE je prvým jaguárom, ktorý ju ponúka. Používa sa pritom veľmi progresívne mapovanie plynu, takže sa vozidlo ľahšie ovláda.

Zdroj: Jaguar Land Rover
Zdroj: Jaguar Land Rover

Najnovší model značky Jaguar bol skonštruovaný tak, aby vyhovel tým najprísnejším celosvetovým bezpečnostným štandardom. Vďaka rade vyspelých asistenčných systémov pre vodiča je na rovnako vysokej úrovni aj štandard aktívnej bezpečnosti. Najmodernejšia stereo kamera pre systém autonómneho núdzového brzdenia teraz obsahuje aj funkciu detekcie chodcov. Podporuje tiež varovanie pred opustením jazdného pruhu, systém pre udržanie v jazdnom pruhu, signalizáciu neoprávneného vyjdenie, rozpoznávanie dopravných značiek, inteligentný obmedzovač rýchlosti. Na palube bude aj polosamočinný parkovací asistent, strážca mŕtveho uhla i únavy vodiča a v neposlednom rade stabilizácia prívesu.

Luxusné vozidlo ponúka aj najmodernejšie technológie multimediálneho systému a konektivity. Informačný systém InControl Touch má osempalcovú obrazovku s navigáciou a mapami na SD karte, verzia Pro potom dotykový „tablet“ s uhlopriečkou 10,2 palca s intuitívnym užívateľským rozhraním, výkonný štvorjadrový procesor a disk s kapacitou 60 GB pracuje v ultra rýchlej sieti Ethernet. Mapy si môže zobraziť priamo vodič pred sebou na prístrojovej doske, cez celú šírku ešte väčšieho 12,3 palcového HD displeja virtuálneho prístrojového štítu. tá je dokonca väčšia (12,3 palca). K Wi-Fi hot-spotu vo vozidle možno pripojiť až osem koncových zariadení. Navigačný systém šetrí čas, lebo si pamätá pravidelnú trasu, poskytuje navádzanie doslova „od dverí k dverám“ a dokonca zvládne informovať ostatných o čase vášho príchodu. Nechýbajú ani dvanásťvoltová zásuvky a USB porty. Samozrejmosťou je podpora mobilov Apple a tiež prístrojov s Androidom, niektoré funkcie vozidla sa dajú ovládať na diaľku. Špičkové audio Meridian má výkon 825 W a 17 reproduktorov.

Zdroj: Jaguar Land Rover
Zdroj: Jaguar Land Rover

S Jaguar F-PACE prináša tiež svetovú novinku, a to príslušenstvo Jaguar Activity Key. Ide o vodotesný, nárazuvzdorný náramok s integrovaným transpondérom. Táto nositeľná technológie, po prvýkrát použitá v tomto segmente, podporuje aktívny životný štýl, pretože umožňuje bezpečné uzamknutie kľúčov vo vozidle. Neoceniteľná funkcia pre milovníkov surfingu či jazdy na kajaku. Uzamknutie modelu F-PACE pomocou Activity Key deaktivuje všetky kľúče, ktoré môžete nechať vo vozidle.

Zákazníci budú mať na výber z niekoľkých pohonných jednotiek: vznetový štvorvalec s objemom 2,0 litra s výkonom 133 kW (180 k) a 430 Nm s priamo radenou prevodovkou pre zadný pohon (RWD) a pohon 4x4 (AWD), ako aj so samočinnou osemstupňovou prevodovkou od firmy ZF pre AWD. Ďalej budú k dispozícii zážihový štvorvalec s objemom 2,0 litra s výkonom 177 kW (240 k) 340 Nm s automatickou prevodovkou a RWD, vznetový V6 s objemom 3,0 litra s výkonom 221 kW (300 k) a mohutnými 700 Nm s automatickou prevodovkou a AWD, ako aj kompresorom preplňovaný zážihový V6 s objemom 3,0 litra s výkonmi 250  a 280 kW (340 a 380 k) so samočinnou prevodovkou a s pohonom AWD. S najvýkonnejším zážihovým šesťvalcovým motorom z modelu F-TYPE pod hliníkovou kapotou dokáže Jaguar F-PACE zrýchliť z nuly na 100 km/h iba za 5,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Zdroj: Jaguar Land Rover
Zdroj: Jaguar Land Rover

Okrem úvodnej First Edition v počte 2 tisíc kusov pre celý svet budú k dispozícii výbavy Pure, Prestige, Portfolio, R-Sport a S. First Edition dostane modrú a zlatú farbu z konceptov C-X17 z Frankfurtu a Kantonu 2013, okrem nich aj červenú a čiernu, najvýkonnejší benzínové aj naftové motory a luxusné výbavu. Jaguar F-Pace sa vyrába v továrni Land Roveru v Solihulle.

Ešte pred predstavením vozidla Jaguar priniesol zaujímavý videoklip, na ktorom sa Jaguar F-Pace po prvýkrát ukázal bez maskovania a na ktorom sa „skladal“ dohromady veľmi zaujímavým spôsobom v exkluzívnom videu prezentovanom na autosalóne v čínskom meste Čcheng-tu:

No a pridávame aj video z predstavenia, kde Jaguar F-PACE zvládol svetový rekord zapísaný v Guinessovej knihe rekorodov - takzvaný looping. Naozaj pekný darček k 80-tinám značky. Ak netušíte, čo to je, viac vám povie video:

Jozef Vydra
ZDROJ: Jaguar Land Rover

Komentáre k článku


Stream naživo