28.06.2015

Range Rover má ovládanie na diaľku v štýle Jamesa Bonda - smartfónom

Malí chlapci vždy túžia mať auto na diaľkové ovládanie, keď dospejú, ovládajú ho sami.

Niekedy je však vhodné a výhodné, keď nie ste za volantom a auto predsa poslúcha vaše pokyny. Výhody diaľkového riadenia oceníte najmä pri jazde v neprehľadnom, či ťažkom teréne, alebo pri parkovaní na úzkych miestach.

Túto myšlienku doviedla značka Jaguar Land Rover (takmer) do dokonalosti. Niet sa ani prečo čudovať, veď Range Rover a Jaguar horúčkovito pracujú na rôznych nových asistenčných technológiách. Iba nedávno sa pochválili „priehľadnou“ kapotou a stĺpikmi, či veľkoplošným head-up displejom na celej ploche čelného okna. Zoznámili sme vás aj so systémom, ktorý má zapínať zadný stierač dokonca len pohľadom vodiča do spätného zrkadla. Teraz je na rade ďalšia vychytávka.

Range Rover vyvíja už istý čas systém diaľkového ovládania pomocou telefónu. Výsledok snahy predviedol v novom Range Roveri Sport. Špeciálna aplikácia v smartfóne umožňuje ovládať na diaľku riadenie, plyn a brzdu. Vozidlo si však zároveň sleduje svoje okolie pomocou snímačov.

V tomto prípade však nie je cieľom autonómne riadenie. To má síce skupina Jaguar Land Rover tiež vo výhľade, teraz sa však venuje systému, ktorý oceníte v prípade niektorých náročných situácií. Parkovaní v stiesnených priestoroch sme už spomenuli. Ale aj pri jazde v teréne nemá niekedy vodič dostatok informácií a dostatočný prehľad o situácii, či je pre neho a posádku napríklad bezpečné zostať v aute. Systém  má obmedzenie do rýchlosti maximálne 6 kilometrov za hodinu, aby mu auto „neodišlo“ stačil mu pešo ho nasledovať.

Ako to celé funguje? Celkom jednoducho - vodič vystúpi z auta a pomocou špeciálnej aplikácie v smartfóne môže na diaľku ovládať riadenie, plyn a brzdu. Nesmie byť však od auta vzdialený ďalej ako 10 metrov. Samotné auto sa ale nepodrobí príkazom vodiča úplne poslušne a „na slepo“, lebo využíva vlastné ultrazvukové snímače, lidar a kamery, ktoré  sledujú okolie. Tým sa obmedzí možná kolízia, keby prišli zo smartfónu chybné povely. Vlastne smartfón nie je podmienkou, lebo použiť sa dá napríklad aj tablet.

Prototyp v modeli Range Rover Sport tiež dokáže úplne autonómne otáčanie sa auta o 180 stupňov napríklad na úzkej ceste. Odbremení tak vodiča od komplikovaného manévru. Range Rover sa snaží doviesť diaľkové riadenie do štádia, ktoré by ho umožňovalo použiť v akomkoľvek počasí a v akomkoľvek teréne, pričom samozrejme stále ostáva možnosť ovládať auto aj z kabíny auta.

Jozef Vydra
ZDROJ: Range Rover

Komentáre k článku