17.09.2014

PRVÁ JAZDA: Opel Adam Rocks sa predviedol v Rige, boli sme tam s ním...

To teda bola rocková nádielka! Najmenší z rodu Oplov sa predstavil ako pekný „drsniak“.

Rock na všetky spôsoby to bol, ale nie z pohľadu nového motora, alebo miesta určenia. Jednoducho sa novinka predstavila ako správny crossover, ktorý má osloviť hlavne mužov. No zaujal aj miestne krásky (hlavne blondínky so svetlými očami, ktorých je v Rige požehnane...) Ale späť k hlavnej téme dňa: Adam si svoju rolu zastal dobre. Na širokých štvorprúdovkách lotyšského hlavného mesta i na diaľniciach v okolí, no tiež na cestách v Rige dláždených „mačacími hlavami“.

Viac než veľkými, lebo okrem dlažobných kociek ma na mnohých miestach prekvapili poriadne okruhliaky. Na niektorých úsekoch mali priemer dobrých 15-20 centimetrov, ba ja viac a v ceste boli zasadené nie naplocho, ako by ste čakali, ale na výšku! No aj tieto nástrahy nerovných ciest zdolal oplastovaný Adam s mierne zdvihnutým podvozkom so cťou. Pre koho je vlastne určený? Ako som už uviedol: Adam Rocks má osloviť hlavne mužov. Popri drsnom vzhľade by ich mal totiž Podkapotou zaujať aj nový silný trojvalcový motor.

Malý „drobec“ –  ale to iba na prvý pohľad, je predsa len trocha iná káva, ako nám servírujú iné automobilky. Momentálne najkompaktnejší crossover síce v súčasnosti nepatrí do kategórie najpredávanejších minivozidiel na európskom trhu, no automobilka je so 100 000 objednávkami od začiatku jeho predaja na začiatku roka 2013 aj tak spokojná. Teraz by sa otázka predajných čísel mohla zmeniť. Ponuku rozširuje nový trojvalec a predovšetkým verzia Rocks s odsúvateľnou plátenou strechou. Oboje sme spoločne vyskúšali v Rige a v okolí.

Čo predchádzalo sériovej výrobe

Adam Rocks sa predstavil ako koncept prvý raz na ženevskom autosalóne 2013. Je mimoriadne pozoruhodné, že auto teraz zamierilo na trh v takmer nezmenenej podobe! Do predaja sa Adam Rocks dostáva vo veľmi krátkom čase, veď od prvej myšlienky dizajnérov na oplastovanie Adama v novembri 2012 do začiatku predaja neuplynuli ani dva roky. Prečo teda Adam Rocks? Argumentov je viac, najviac zavážia tri: po prvé, rovnomenný koncept prijala verejnosť nadmieru vrelo. Preto Opel verí, že si auto nájde dostatok záujemcov. Po druhé, až 70 % kupujúcich Adama sú ženy, no Opel chce na kúpu tohto miniauta nalákať viac mužov a pomôcť mu má v tom práve drsný vzhľad „skalného“ modelu Rocks. Tretí silný argument je, že Adam Rocks na trhu nemá žiadneho priameho konkurenta. Najviac sa mu približuje Fiat Panda Cross, ale toto auto vsádza viac na praktickosť a jazdné schopnosti ako na imidž a štýl. Keďže je trhové miesto oplastovaného minivozidla bez pevnej strechy aktuálne voľné, Opel sa celkom logicky rozhodol zaplniť túto medzeru.

Trocha povyrástol a má drsnejšie črty

Možno celkom háklivá, no úplne legitímna a základná otázka je, prečo vôbec Opel takéto auto postavil a či by nebol lepší ozajstný kabriolet - hatchback so sťahovacou strechou. Vysvetlenie automobilky je však veľmi pragmatické a rozumné: toto riešenie je lacnejšie, bolo možné ho vyvinúť rýchlejšie a nemá vplyv na tuhosť karosérie, ani na veľkosť batožinového priestoru. Naďalej má objem 170 litrov.

Keď porovnáte bežný model Adama a verziu Rocks, tá sa na prvý pohľad líši plastovými doplnkami v spodnej časti karosérie. Takmer nebadaná je plusová zmena svetlej výšky o 15 milimetrov. Jej špecialitou je sťahovacia plátenná strecha. Po stlačení ovládača sa až do rýchlosti 140 km/h zhrnie dozadu, alebo zasunie späť za 5 sekúnd. Vyskúšané – zmerané a potvrdzujem. Keď je natiahnutá nad hlavou, veľmi dobre filtruje vonkajší hluk v nízkych, stredných ba dokonca aj vysokých rýchlostiach, kedy do interiéru nepreniká nepríjemné svišťanie vetra.

Podobne ako bežný model, má aj Adam „nekonečné“ možnosti individualizácie vzhľadu auta. Rocks pridáva dva nové laky karosérie (bielu White My Fire a žltú Goldbuster) aj dve farebné vyhotovenia interiéru (svetlo hnedú a tmavo hnedú so svetlo modrými detailmi). Plátená strecha je k dispozícii čierna a tmavohnedá. Vybrať si môžete aj z rôznych farieb krytov vonkajších spätných zrkadiel, farieb lišty v maske chladiča, alebo obloženia palubnej dosky. Pre zaujímavosť – zo 40 áut s jednotným motorom sa však ani jedno nepodobalo na to druhé. Ak aj mali dve autá rovnakú farbu karosérie, líšili sa minimálne farbou strechy, či čalúnenia. Hoci niektoré kombinácie nie sú veru nič svetoborné, dajú sa vybrať aj veľmi vkusné farby, ktoré spolu výborne ladia.

Vzal to poriadne natvrdo

Už základný model Adam má pomerne tvrdo naladený podvozok. Opel Adam Rocks to zadupľoval presne ako má v názve: s kamennou pevnosťou. Na rozbitých lotyšských cestách z nás miestami šlo dušu vytriasť pre dôvody spomínané na začiatku článku. Napriek tomu sa z útrob auta neozýval vrzgot, buchot, ani nič podobné. Napriek tvrdeniu konštruktérov, ktorému som náchylný uveriť, že na podvozku upravili charakteristiku tlmičov, jeho pevnosť (aj tuhosť) zvýrazňujú výlučne 17 a 18 palcové kolesá.  A nie sú na nich nejaké galusky, ale poriadne široké gumy. Spolu s geometriou prednej nápravy a širokým vencom volantu, ktorý sa vďaka tomu drží veľmi pohodlne, tak máte pocit, akoby ste sedlali športového plnokrvníka. Auto výborne a ochotne zatáča, pritom sa takmer vôbec nenakláňa. Neodporúčam ale používať režim City elektrického posilňovača pri inom manévrovaní, ako je parkovanie, lebo má silný účinok. Aj pri rýchlej jazde je jeho účinok na riadenie veľký a prevod sa zdá ľahký.

Hoci sme sa dostali okrem slušných ciest aj na nespevnený povrch, ten už Adamovi Rocks tak veľmi nechutí. Dáva najavo, že hoci sa blata a kamenia neobáva, jeho doménou sú skôr bežné cesty. Cíti sa na nich predsa len lepšie, aj preto, že pohon na všetky štyri toto auto nemá.

Aké sú ďalšie plusy a mínusy? Nuž, zadné plató sa pri otvorení kufra nezdvihne a pri zavretí nesklopí – síce detail, ale keď kvôli tomu po niekoľký raz vstávate spoza volantu, aby ste ho sklopili, aby nebránil vo výhľade dozadu, je to otrava. Potešia zasa veľmi dobré predné sedadlá (na zadných som nemal možnosť odviezť sa) s výborným bočným vedením a širokým rozsahom nastavenia.

Koľko a čo za to?

V rámci prezentácie pre novinárov boli známe ceny pre každú krajinu – aj pre Slovensko. Uvádzame ceny v eurách podľa motorizácie pre štandardnú výbavu:

1.2 (51kW/70k) 5MT 13 490
1.4 (64kW/87k)  5MT 14 290
1.4 (74kW/100k) 5MT 14 990
1.4 (74kW/100k) Start/Stop 5MT 15 290
1.0 Turbo (69kW/90k) Start/Stop 6MT 15 790
1.0 Turbo (86kW/115k) Start/Stop 6MT 16 090

Podotýkam, že verzia Rocks nie je lacná záležitosť, tak ako aj základný model. No v porovnaní s už spomínaným Fiatom Panda Cross s dvoma pármi dverí, pohonom 4x4 a dieselom Multijet 1,3 vychádza lacnejšie... Vyššiu cenu verzie Rocks ospravedlňuje čiastočne široká výbava, kde nechýba štandardne šesť airbagov, ESP®Plus, ABS s brzdovým asistentom, posilňovač riadenia s módom CITY, palubný počítač, rádio so siedmimi reproduktormi a ovládaním na koženom volante, tempomat, manuálna klimatizácia, asistent pre rozjazd do kopca, kontrola tlaku v pneumatikách, zvýšený podvozok, indikátor zaradeného rýchlostného stupňa, elektrické ovládanie zrkadiel a okien, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, dvojosovo nastaviteľný volant potiahnutý kožou, delené zadné sedadlá 50/50, denné svietenie, adaptívne brzdové svetlo, či 17 palcové kolesá z ľahkých zliatin a ďalších pár drobností. V príplatkovej výbave je aj vyhrievaný volant, varovanie pred vozidlami v slepom uhle a aktívny parkovací asistent.

Ticho, tichšie, EcoTec

Novinku má Adam Rocks aj Podkapotou - nový preplňovaný trojvalec 1,0 Turbo v dvoch výkonových variantoch so 66 kW (90 k) a 85 kW (115 k). Motor je súčasťou mohutnej motorovej ofenzívy značky Opel, ktorá chce do roku 2016 vymeniť 80 % svojich doterajších motorov a dokonca do roku 2018 predstaví ešte ďalších 17 nových motorov. Počas prezentácie sme mali  k dispozícii iba ten silnejší. Konštruktéri sa pri vývoji trojvalca zamerali na jeho vyvážený a tichý chod. No a to im vyšlo. Motor vôbec netrpí nectnosťou trojvalcov – chrapľvým zvukom. Iba pri prudkom zrýchľovaní nasadí príjemne burácavý hlas.

Okrem toho, že je tichý (dokonca predčí aj väčšinu štvorvalcov), je pružný aj pri nízkych otáčkach. Maximálny krútiaci moment 170 Nm je dostupný už pri 1800 otáčkach za minútu. Kombinovaná spotreba podľa údajov výrobcu je 5,1 litra na 100 km. Počas jazdy v meste a mimo mesta som podľa údajov palubného počítača dokázal jazdiť za 5,6, resp. 5,4 litra na 100 km. Nová šesťstupňová manuálna prevodovka M1X má krátke a presné dráhy a radí ľahko a presne. Patrí vďaka hmotnosti iba 40 kilogramov medzi najľahšie na trhu.

Rock prišiel vždy na záver

Prvý deň prezentácie bolo krásne počasie. Zdieľaná navigácia BringGo ma prostredníctvom systému IntelliLink viedla z letiska po prvé miesto určenia, kde prebiehala prezentácia, bez problémov. Aj popoludní bola prvá časť cesty smerom von z Rigy v poriadku. No a potom sa to začalo... Pripojený iPhone, ktorý zabezpečoval konektivitu pre navigáciu, sa rozhodol vyskúšať moje orientačno-stopárske schopnosti takpovediac v živom prenose. Kým nemal plný signál, odmietol sprostredkovať čokoľvek a ja som bol v kaši. Orientačná mapka s nákresom kadiaľ vedie cesta bola naozaj viac než orientačná. Tvrdošijný postoj zariadenia s nahryznutým jablkom mi pripravil poriadne kyslú chuť v ústach! Nepomáhal reštart, ani hľadanie signálu. Štrajk bol dokonalý. Spoľahnite sa v cudzom svete, kde je jazyk domácich zmesou maďarčiny, rumunčiny, turečtiny, esperanta, fínčiny a pár slov so slovanským základom, že vám niekto niečo vysvetlí..! Možno by ma zachránila ruština, ale riskovať, že naďabím na odporcu národa, ktorý okupoval lotyšské územie od roku 1940 do roku 1991, bola veľká.

Apple - neapple, zaber, lebo ťa vymenia!

Pár kilometrov pred cieľom (skúste trafiť v Rige do jedného zo štyroch hotelov rovnakej siete len s posledným rozlišovacím označením bez miestnych znalostí) sa telefón prebral k životu a kým „nezomrel“ úplne, zapamätal som si zobrazenú trasu. Trafil som, aj som prišiel včas..

Druhý deň bol až na neustály dážď, kde sme v rekreačnom stredisku Jurmala v piatom najväčšom meste Lotyšska, zhruba 25 kilometrov západne od Rigy nevideli rozdiel medzi morom a oblohou, takmer rovnaký. Po absolvovaní cesty späť do hlavného mesta Lotyšska, v ktorom žije čosi vyše 700 000 ľudí, sa pri posledných zhruba piatich kilometroch stalo s navigáciou to isté. Neviním ju, ale konkrétny telefón, ktorý sa mi zhodou okolností znova objavil na druhý deň v inom aute! Keby bolo rozhodnutie na mne, už leží na dne Rižského zálivu...A zobral by som inú značku smartfónu, asi s Androidom.

Aké dostane vysvedčenie Adam R?

Má imidž, má štýl a obzeranie sa obyvateľov Lotyšska po ňom nespôsobil nedostatok vo výbere áut v danej krajine. Nájdete tam pestrú zmes všetkých značiek. Adam Rocks zaujal drsným vzhľadom, za volantom príjemným, vyváženým a tichým chodom nového trojvalca 1,0 Turbo s výkonom 85 kW pod kapotou, ktorý vie poriadne „zatiahnuť“ a jazda s ním je dynamická. Či využije odsúvaciu plátennú strechu, je už na vôli majiteľa. Jazda sa od základného modelu výrazne neodlišuje. Pritom Rocks nie je ani kráčajúca skala, ani kráľ terénu. Rozdiel vo vzhľade, nové asistenčné systémy, či vyhrievanie volantu a pár ďalších fajnovostí, rovnako nové motory, by mohli prilákať aj technickejšiu časť, teda mužov. Je už len na ich vkuse, ako veľmi sa im všetkými úpravami štýlový a neprehliadnuteľný Adam Rocks zapáči.

Jozef Vydra

Komentáre k článku