2014-06-03 17:39:00
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer 2,0 BiTurbo CDTI nevyzerá ako predátor, ale výkonu má na rozdávanie.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTI BiTurbo je prekliato nízke delo

Tvrdenie z nadpisu sa dá interpretovať rôzne. Pokúsime sa o to v priebehu testu.

Začnime od Adama. Nie od modelu Opel Adam, ale tým, že Astra sa vo svojej štvrtej generácii predstavila najskôr ako päťdverový hatchback v roku 2009. O rok neskôr prišlo kombi Sports Tourer. Po zhruba troch rokoch prišiel Opel s modernizáciou, ktorá priniesla ľahké omladenie vzhľadu, rozšírenie ponuky asistenčných systémov a hlavne nový motor 2,0 BiTurbo CDTI. Práve ten sme si vyskúšali. Napriek autu bližšie posadenému k vozovke nehľadajte za jeho vzhľadom žiadnu pretekársku beštiu. Je to jednoducho normálne rodinné kombi. Prišlo v peknej farbe a vkusne tvarovanými diskami kolies.

Možno povedať, že facelift v Opli vedia robiť dobre. Celkom nový predný nárazník si zachoval línie predchádzajúcich tvarov. Je v ňom vynovená maska chladiča so športovejším vzhľadom. Tvar hlavných svetlometov zostal bez zmeny, ale pribudli LED svetlá pre denné svietenie aj pre halogénové osvetlenie, nielen pre xenóny.

Nízko, nižšie, najnižšie

Rozdelenia sa dočkalo osvetlenie v spodných rohoch nárazníka. No a ten, presnejšieho jeho lišta je umiestnená ukrutne nízko. To je prvé vysvetlenie z nadpisu. Nemožno sa čudovať, že problém robili nielen prejazdy retardérov na ceste (jedno akých ...), ale aj jazda na hrboľatých cestách (ktorých máme viac ako dosť). Spodná časť nárazníka tak bola prasknutá a poriadne ošúchaná už keď sme auto prebrali do dočasnej opatery.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Prečo je to tak? Nuž, vzhľadom na výkon a hmotnosť nového motora sa ním vybavené Astry dočkali i úprav podvozka. Teda nové sú silentbloky zavesenia, majú kratšie a tuhšie pružiny, ktoré tiež znižujú svetlú výšku a upravená je aj zadná náprava pre lepšie zvládnutie náklonov v zákrute.

Áno, ťažký motor pôvodom z Insignie spolu s ostanými úpravami spôsobil pokles auto, to však spolu s vlastnosťami samotného motora pôsobí pozitívne na spotrebu. Ale o nej neskôr.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pár zmien aj vo vnútri

Nakuknime do interiéru, ktorý pri omladení dostal nové materiály, poťahové látky a čalúnenie. Pre modely s motorom BiTurbo je určené efektné čalúnenie sedadiel čiernou kožou s  okrajmi a prešívaním červenej farby. Zvyšok je pomerne jednoduchý, vari okrem stále veľký počet ovládačov (ako hovoríme „dzindzíkov a gombíkov“) na stredovom paneli. Na klasiku vsadili v prípade hlavných ukazovateľov, medzi ktorými je malý displej. Stačí, hoci dnes sú nové modely na tom technologicky ďalej. Ak máte radšej hrubší veniec volantu (priznávam, že ja áno), tento sa vám bude páčiť. Sedí veľmi dobre – tak akurát do ruky. A ako sa sedí za volantom a vzadu?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Veľmi slušné bočné vedenie na predných sedadlách pojme štandardného vodiča a spolujazdca. Ak máte širšie pozadie a chrbát, budú sa vám zdať trocha úzke. Mám vyše 190 cm a posadil som sa aj sám za seba – hoci s malilinkou rezervou nad hlavou. Na šírku je však vzadu menej miesta – za tretieho pasažiera možno pasovať dieťa. Traja priemerní dospelí sa zmestia možno tak núdzovo na pár kilometrov. Miesta v batožinovom priestore je na kategóriu auta tak akurát. Je v ňom však dvojité dno. Priestoru medzi nimi nie je veľa a je plytký. Dojazdové koleso, či plnohodnotnú rezervu nehľadajte – dodaná bola lepiaca súprava. No po sklopení zadných sedadiel sa zasa ukáže relatívne plochý priestor.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na prístrojom paneli bol multimediálny systém s navigáciou. Hlavne tá ma trocha (zbytočne) zložitejšie ovládanie, ale dá sa na to zvyknúť. No viac intuitívnosti by veci prospelo. Hádam sa návrhári v budúcej generácii budú inšpirovať u konkurencie. A ešte drobnosť na zamyslenie – stačilo by menej odstupňované ovládanie hlasitosti. Zvuk však hodnotíme ako nadpriemerne dobrý a auto hralo hlavne rockové pesničky ako odušu!

Ako vlastne jazdí

Vo výbave, ktorú sme mali k dispozícii, malo auto adaptívny tempomat. Má funkciu upozornenia na rýchlo sa blížiace auto pred vami. A keď dokonca prudko zastaví, upozorní na možnú kolíziu pípnutím. Radeniu by prospelo mierne skrátenie dráh radiacej páky, no je dostatočne presné. Pri komótnej jazde radí na jednotku, pri športovo ladenej jazde mierne zaostávajú synchróny a treba väčšiu silu na zaradenie rýchlosti. Napriek ťažkej prednej časti sú jazdné vlastnosti vyrovnané. Astra zvláda zákruty bez problémov aj rýchlo. Podvozok je naladený kompromisne medzi jazdnými vlastnosťami a komfortom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Výkon, aký sa bežne nenosí

Pod kapotou skúšanej Astry bol naftový dvojmo preplňovaný štvorvalec s výkonom 143 kW (195 k) pri 4000 otáčkach za minútu. (Medzi nami – to je viac, ako naftová Škoda Octavia RS, čo je predsa športové auto...) Trocha to ale „zabíja“ pomerne vysoká hmotnosť Astry. Ak by podstúpila „odtučňovačku“, bolo by to celkom iné. Výkon na prednú nápravu sa dostáva cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Turbodieselu fúka do valcov životodarný „luft“ dvojica nerovnako veľkých turbodúchadiel. Pracujú samostatne, alebo aj spoločne. To menšie reaguje rýchlejšie na zošliapnutie  plynového pedála v nízkych otáčkach. V stredných dúchajú spoločne a od zhruba 3000 otáčok za minútu preberá zodpovednosť na seba veľké turbo. Maximálny krútiaci moment 400 Nm je dostupný medzi 1750-2500 otáčkami za minútu, pričom už od 1250 je k dispozícii 320 Nm, čo je 80 % z maxima.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Prvé turbo sa pri Astre BiTurbo preberá k ozajstnému životu od 1500 otáčok. Prechod na druhé skoro vôbec nezaregistrujete. Tam kde iní končia (s jedným turbom už iné motory pri 2300 až 3200 otáčkach vädnú), začína žiť druhé. Takže od 1500 až do zhruba 4000 máte pocit, akoby vás niekto kopol do zadku – masívny a dosť lineárny záťah  vás tlačí do sedadla. Tým sa auto dosť podobá na ľahšie benzínové modely. K nedostatkom  však treba prirátať vyššiu hmotnosť auta a hluk motor. Napriek snahe ho počuť, hlavne za studena po naštartovaní a potom aj vo vysokých rýchlostiach, napriek tomu, že vtedy jazdíte na 6 stupni manuálnej prevodovky. Nie je to však neprekonateľné. Hlavne ak vás presviedča rýchla reakcia na plynový pedál. Maximálna rýchlosť je papierovo pekných 222 km/h. No v Nemecku sme ju vyskúšať neboli...

Smäd je neznámy pojem

Auto vzhľadom na skromný apetít je vhodné na dlhé presuny bez dotankovania. V meste pri plynulej jazde si vystačilo s 5,6 l/100 km. V bežnej premávke vzhľadom na hmotnosť auta nie je problém spotreba poriadne nad 6 litrov. Pri diaľničnom tempe 110 km/h bola daňou spotreba zhruba 5,4 l/100 km a pri diaľničnom maxime 130 km/h 6,5 l/100 km. Zaujímavá bola spotreba mimo mesta - pod päť litrov a priemere vyše 85 km/h je isto skvelý výsledok. Aj existencia dvojnásobného preplňovania priniesla svoj vklad k nízkej spotrebe.

Pre koho áno, pre koho nie

Základná otázka je teda jasná: dve turbodúchadlá – áno, či nie? Je to predsa len ďalšia súčiastka, ktorá sa môže pokaziť. Jazdiť s turbomotorom totiž treba vedieť. Majú teda dve turbá zmysel? Veď vďaka nim nemá Astra výrazne vyšší výkon ako s jedným. To je pravda, no jazda je úplne o niečom inom. Tieto „pľúca“ pekne tlačia vzduch do valcov v širokom rozsahu otáčok – aj preto je spotreba veľmi priaznivá. Nielen tá na papieri, ale aj reálne na ceste. Napriek tomu, že ma vždy viac oslovovali atmosféricky plnené motory, dobre vyladenému turbomotoru sa nebránim. Toto je tento prípad, keď za dve turbá hlasujem všetkými desiatimi.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V Opli urobili takú vec, že hoci Astra kombi nevyzerá, že má práve športové ambície, dvojnásobné preplňovanie motora posunulo na pohľad priemerné a krotké rodinné približovadlo na celkom dynamický muscle car, hoci je na naftu. Berte ho ako odpoveď na nejedno „tédéí“. Ak vás nepresvedčí menší vnútorný priestor, potom určite jazdné vlastnosti a zrejme zaujme aj pohľad na aktuálnu cenu, kde zistíte, že dostanete auto za menej, než ponúka konkurencia.

Technické údaje

Model: Opel Astra Sports Tourer 2,0 BiTurbo CDTI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1956
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 143/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 224
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,2/4,4/5,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4698/1814/1535
Rázvor náprav (mm): 2685
Objem batožinového priestoru (l): 500/1550
Objem palivovej nádrže (l): 56
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1550
Užitočná hmotnosť (kg): 515
Rozmer pneumatík: 235/45 R 18
   
Základná cenníková cena modelu: od 14 890 €
Základná dlhodobá akciová cena modelu: 13 190 €
Dlhodobá akčná cena verzie: 22 940 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku