2013-01-07 12:59:33
Qoros 3 Sedan
Nový model, nová značka, nové ambície - nielen v Číne.
Zdroj: Qoros

Čínske auto pre Európu - Qoros

Už vás svrbia dlane a najradšej by ste sa zvierali volant, aby ste sa vybrali do Ženevy preskúmať, čo nás čaká a neminie v tomto roku v automobilovom svete?

Pomaly, zadržte! Všetko má svoj čas. Ešte skôr ako sa otvoria brány najprestížnejšieho, alebo ak chcete najdôležitejšieho európskeho autosalónu v ženevských výstavných pavilónoch Palexpo (7. - 17.3), odštaruje za veľkou mlákou autosalónové predstavovanie na autoshow v Detroite. Je už známych pár modelov jednotlivých značiek, ktoré sa tam predstavia. Väčšina z nich absolvuje svoju európsku premiéru potom v Ženeve. Ale predsa nás zaujíma bližšia košeľa, ako kabát. Prvá ženevská novinka, ohlásená, potvrdená a dokonca aj odhalená na oficiálnych obrázkoch už v januári – to tu ešte nebolo! Navyše je tou novinkou nový model novej značky, ktorá chce európsky trh zobrať útokom. A pozor, pochádza z Číny!

Zdroj: Qoros
Zdroj: Qoros

Neutrálne meno pre celý svet

Svoju kariéru odštartuje nová značka stredne veľkým sedanom GQ3. Má moderný, celkom európsky a pomerne dobre strihnutý dizajn, ktorý vytvoril Gert Hildebrand. Ak vám toto meno niečo hovorí, je to človek, ktorý sa postaral o úspešné modely Mini Clubman, Countryman a Cabrio. No a práve meno šéfdizajnéra by malo zaručiť, že Qoros by mal vyrábať autá so svojim vlastným dizajnom, ktorý by mali zaujať nielen v „domácej“ Číne. Novým modelom chce konkurovať napríklad Oplu Astra sedan, Škode Rapid, alebo dokonca Octavii, ale tiež (a hlavne) VW Jetta. Podľa informácií automobilky založenej v roku 2007 čínskou automobilkou Chery a izraelskou investičnou skupinou Israel Corporation by mali byť vozidlá po technickej stránke na úrovni tých európskych. Majú mať porovnateľnú kvalitu ako európska konkurencia a chcú sa merať priamo s Volkswagenom. Pritom ich cenovky majú byť zhruba o desať percent lacnejšie.

Európsky vývoj, možno aj výroba

Zaujímavosťou je, že značka je plná ďalších známych a zvučných mien. Izraelskej polovici firmy šéfuje Volker Steinwascher, ktorý predtým pracoval vo Volkswagene. Zároveň je viceprezidentom Qorosu (podiel obidvoch spoločností je presne 50:50.) Technický vývoj má na starosti za Chery Klaus Schmidt. Bol zodpovedný za podvozky v BMW.

Zdroj: Qoros
Zdroj: Qoros

Qoros má veľké ambície preraziť v Európe, kam sa čínske automobilky práve nehrnú. Zákazník na starom kontinente je totiž v porovnaní s ich momentálnou, hlavne domácou klientelou veľmi náročný a pomerne „problémový“. Vyžaduje napríklad servisné zázemie, inovácie produktov. Európski manažéri však môžu svoje predsavzatia vari po prvý raz naplniť – hlavne preto, že vývoj zadali osvedčeným dodávateľom autopriemyslu. Dielce a súčiastky budú dodávať také renomované značky ako sú Bosch, Continental, TRW či Valeo. Multimediálne vybavenie má dodať Microsoft. Technickú platformu pomáhala značke Qoros vyvinúť rakúska spoločnosť Magna Steyr. Tá má s takýmto outsourcingom veľké skúsenosti.  Tak napríklad pre Mercedes vyrába karosérie superšportového modelu SLS, pre Peugeot vyvinula z konceptu kupé RCZ, vyrábala aj karosérie pre Aston Martin Rapide. Pravdepodobne by sa práve v tejto firme v Grazi mohli vyrábať Qorosy pre Európu. Malo by to byť približne 10% z plánovanej ročnej produkcie 150 000 vozidiel. Neskôr chce značka zvýšiť produkciu na trojnásobok.

Zdroj: Qoros

Pod kapotou motory Chery

Aj štvorvalce s objemom 1,2 a 1,6 litra typového radu ACTECO, ktoré budú poháňať aj prvé modely Qoros, vyvinuli v rakúskej vývojovej kancelárii AVL pôvodne pre automobilku Chery. Údaje o nich ešte nie sú známe. Zatiaľ preniklo iba to, že šírka auta je 1839 mm a má mať až 19 palcové disky. V strede prístrojového panelu bude osempalcový displej multiinformačného centra s ovládaním podobným ako majú smartphony. Automobilka sľubuje aj doteraz pri čínskych vozidlách nevídané bezpečnostné systémy, vďaka čomu by problémom nemala byť bezpečnosť pasažierov. Qoros očakáva, že všetky jeho modely dosiahnu v nárazových testoch v rámci EuroNCAP päť hviezdičiek, teda maximálny možný zisk. Bolo by to prelomové hodnotenie, v tomto ohľade mali doteraz čínske autá najviac problémov.

Zdroj: Qoros

Čo je kód GQ3

Vysvetlenie podáva samotná automobilka: G je označenie sedanov značky, Q je meno automobilky a 3 je kategória, do ktorej model patrí. K sedanu má vraj neskôr  pribudnúť aj kombi a hatchback. Ako ďalšie modely plánuje Qoros SUV, dokonca dva: HQ3 a XQ3 a neskôr aj elektrické, či hybridné vozidlo. Výrobný závod sa stavia v čínskom meste Čchang-šu neďaleko Šanghaja, kde je oficiálne sídlo automobilky. Model GQ3 sa má začať predávať v druhej polovici roka 2013 na domácom trhu, teda v Číne (pavdepodobne pod značkou Chery) a na budúci rok príde aj do Európy. Aj keď automobilka deklaruje, že ako celok mieri na zákazníkov do 35 rokov, nebude to mať ľahké. Ani na čísnkokm trhu, kde je už veľa konkurentov a ďalší stále prichádzajú. Presviedčať zákazníkov v Európe bude ešte náročnejšie. O 10% nižšia cena ako v čínskych katalógoch Volkswagenu sa pre Európanov nebude asi zdať dostatočná. Doteraz totiž čínske pokusy stroskotali, alebo skôr nepresvedčili. Ale ktovie, ešte sa možno budú diať veci a my sa nebudeme stačiť čudovať, čo že sa to v automobilovej oblasti stalo.

Jozef Vydra
ZDROJ: www.qorosauto.com

Komentáre k článku


Stream naživo