01.02.2015

VIDEO: Chcete pravý offroad? Poponáhľajte sa, Land Rover tento rok končí s výrobou

Pravdou je, že síce prežije, ale už len mimo Európy. O čom je reč? O Land Roveri Defender.

Land Rover Defender má pred sebou už len posledný rok na európskom trhu. Všade inde môže  pokračovať jeho výroba i predaj. Land Rover už oficiálne oznámil, že v decembri tohto roka skončí výroba modelového radu Defender v britskom závode v Solihulle a automobilka plánuje preto tento rok venovať práve tomuto modelu prostredníctvom limitovaných sérií a špeciálnych akcií.

Britský výrobca vysvetľuje koniec Defendra tým, že už nespĺňa legislatívne normy. Hlavne ide o nariadenie EÚ o ochrane chodcov. Automobil sa v dnešnej podobe vyrába od roku 1983 a technicky vychádza ešte z pôvodného Land Roveru, ktorý debutoval v roku 1948. Nuž nečudo... Koniec klasického Defendra je teda v Európe neodvratný, ale samotný Land Rover v rámci predstavenia trojice najnovších limitovaných edícií tohto modelu vo svojich tlačových materiáloch uviedol, že zvažuje presun výroby mimo Európy.

Keďže Land Rover patrí pod krídla spoločnosti Tata Motors, je možné, že sa výrobná linka Defendra presunie do Ázie. Celkom mimo hry ale nemusí byť ani Brazília, či Saudská Arábia, ktoré sa spomínali už dávnejšie s výrobou iných modelov tejto značky. Britský Solihull navyše nie je jediné miesto, kde Defender vzniká, pretože jeho licenčná výroba beží aj vo firme Otokar, ktorá je najväčšou súkromnou spoločnosťou v Turecku. Zaoberá sa vývojom a stavbou obrnených vozidiel a v jej výrobnom programe sú aj minibusy, autobusy strednej veľkosti, návesy, prívesy a nadstavby na nákladné automobily.

Licenčne vyrábaný Defender objavíte napríklad aj v Afrike alebo Malajzii. V rokoch 2002 až 2005 vyrobili 2777 áut v brazílskej pobočke spoločnosti Karmann. K najznámejším licenčným výrobcom patrila tiež španielska spoločnosť Santana Motors. Model Defender tam niesol označenie PS-10. Dnes ich v iránskom Teheráne vyrába Morattab, ktorý kúpil linky aj zásoby dnes už neexistujúcej španielskej Santany. V roku 2007 vďaka spolupráci s talianskou značkou Iveco sa Defender premenil na model Massif. Jeho výroba sa skončila v roku 2011.

Označenie Defender malo síce premiéru až v roku 1990, keď sa musel tradičný off-road odlíšiť od vtedy nového Discovery. V jadre sa ale stále ide o štvrtú sériu Land Roveru, ktorá debutovala už sedem rokov predtým. Je postupne modernizovaná a kvôli sprísňujúcim sa emisným normám dostáva čoraz modernejšie motory. V súčasnosti má pod kapotou namontovaný iba štvorvalcový turbodiesel 2,2 l od Fordu. Tuneri však ponúknu aj vidlicový osemvalec 6,2 l od GM. Mimochodom, značný počet fanúšikov obdivuje toto auto aj za veľkou mlákou. Tam sa oficiálny predaj skončil prvýkrát už v roku 1974, druhýkrát po púhych štyroch rokoch v závere roka 1997. Defender totiž dodnes nemá airbagy, ktoré sú v USA povinné. Napriek tomu sa tam nové autá dovážajú nelegálne.

Je naozaj pozoruhodné, že sa za 67 rokov nijako výrazne nezmenili tvary tohto pozoruhodného a ikonického vozidla. Prvý prototyp mal ešte volant uprostred a zhliadol sa v americkom Willys MB. Z pôvodne pripojiteľného pohonu všetkých kolies sa vo štvrtej sérii stal permanentný pohon všetkých štyroch kolies. Auto patrí ku skutočným pracantom a takmer nezničiteľným autom. Land Rover dodnes tvrdí, že údajne až tri štvrtiny celej produkcie sú údajne stále v prevádzke. Staršie autá tretej série však už v Európe takmer nenájdete a väčšinou dožívajú na čiernom kontinente.

S Defenderom sa definitívne rozlúčime 20. decembra 2015, kedy linky v Solihulle utíchnu. Keďže sa výroba Land Roveru Defender čo nevidieť v našich končinách skončí, poďme sa pozrieť, ako sa terénny nezmar rodí. Defender má síce klasický oceľový rebrinový rám, ale karoséria je hliníková a jednotlivé časti sa nitujú. Nie je to výdobytok modernej doby. Ikonický a kultový Land Rover sa predsa zrodil po druhej svetovej vojne, konkrétne v roku 1948 a v konfliktom vyčerpanej Británii bolo vtedy žalostne málo ocele. Preto hliník, ktorého bol naopak dostatok. Na linke v Solihulle však nájdeme aj zváracie roboty, hranatá klasika do ťažkého terénu sa rozhodne nestavia ručne.Vychutnajte si teda video, na ktorom vidno, ako ešte výrobná linka beží vo svojom pracovnom rytme. Počas 9,5 minúty zažijete neskreslený a autentický zážitok bez podfarbenia nejakou hudbou. Počuť len hluk strojov. Príjemné pozeranie...

Jozef Vydra
ZDROJ: Land Rover

Komentáre k článku