Minister Brecely zrazu nechce viac rokovať o Triblavine!
6. augusta – Zabudol, čo sľúbil, alebo aká iná „choroba“ postihla ministra?
Takto sa mení názor zo dňa na deň... Čo sa stalo s doterajšími návrhmi? Ešte 20. júla odovzdali členovia petičného výboru OZ Triblavina v podateľni ministerstva urgenciu žiadosti o stretnutie, kde by mala NDS a ministerstvo konečne predstaviť navrhované riešenie výstavby. Ako povedali na brífingu pred budovou ministerstva, na predošlú žiadosť minister nereagoval, preto sa rozhodli podať ďalšiu.
Doteraz totiž nie je jasné, ako bude reálne vyzerať sporný úsek diaľnice. Petičiari chcú, aby bola diaľnica D1 budovaná ako 3+2 prúdová v jednom smere – teda 3 jazdné pruhy a oddelené dva v tzv. kolektore. Na ten by sa mohli častejšie, v kratších odstupoch pripájať iné regionálne cesty v okolí diaľnice. Tým by sa zlepšila dopravná situácia v danej oblasti. NDS navrhlo zmenu dokumentácie a model s 5 pruhmi diaľnice v každom smere.
Podľa petičného výboru by bolo najlepšie ak by sa zorganizovalo stretnutie všetkých dotknutých strán, teda kraja, NDS, ministerstva, petičiarov a samozrejme odborníkov a verejnosti. Minister Brecely ešte v máji prisľúbil petičnému výboru účasť v pracovnej skupine, ktorá by mala nájsť také riešenie, aby pomohlo odbremeniť dopravu v regióne. Teraz minister odpovedal a na všeobecné prekvapenie už rokovať nechce. Napriek tomu, že minulý týždeň v stredu (27.7.) oznámil predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo, že na august plánuje zvolať stretnutie všetkých zúčastnených strán, vrátane aktivistov. Sám totiž nepovažuje nové riešenie, ktoré navrhla NDS za dobré, ani v súlade s Územným plánom kraja. Frešo pripomenul celú históriu tvorby Územného plánu kraja, kde sú kolektory jeho súčasťou práve vďaka požiadavke NDS a Ministerstva dopravy.
Poslankyňa Anna Zemanová pripomenula, že ak štátny tajomník Stromček hovorí o tom, že požiadavka na výstavbu kolektorov na základe Územného plánu kraja je nelegitímna, tak zavádza. BSK zároveň trvá na tom, že nerozumie na základe čoho sa NDS rozhodla zmeniť projekt, ale dopravné prieskumy to určite neboli, lebo práve tie preukázali, že kolektory tak ako boli naprojektované sú nutné. Zemanová vyzdvihla aj prácu aktivistov, ktorí podľa nej „narobili krik a poukázali na zo, že sa tu deje niečo nekalé,“ keďže dokumentácia sa mení v rozpore s tým, na čom pracoval od roku 2009 nielen kraj, ale aj ministerstvo a ďiaľničná spoločnosť. Podľa Zemanovej je jediný priestor na debatu o presnom technickom riešení, ale funkcia diaľnice s kolektormi musí ostať zachovaná.
Ak kolektory nezapracujú do projektu rozšírenia diaľnice budúcim generáciám zoberú chrbtovú kosť výstavby nových ciest, povedal Frešo.“ Podľa neho je mimoriadne dôležité myslieť aj na budúce generácie, ktoré budú toto územie zrejme naďalej rozširovať. Pripomenul, že územie okolo Chorvátskeho Grobu a Bernolákova sa v blízkej dobe rozrastie o približne 40-tisíc obyvateľov a súčasné riešenie napojenia tohto územia na diaľnicu cez križovatku Triblavina v tom prípade nebudestačiť. Naopak problémy pribudnú aj obyvateľom Slovenského Grobu a Pezinka.
Zdá sa však, že teraz je všetko inak. List, ktorý poslal minister dopravy predsedovi petičného výboru a starostovi Vajnôr Jánovi Mrvovi to všetko spochybňuje. Nevie sa, či vôbec bude pracovná skupina a nejaké rozhovory. Minister v liste odpísal, že NDS už riešenie má, a to trojpruhovú diaľnicu s prídavnými dvoma pruhmi v rámci tela diaľnice. Tie majú nahradiť kolektory, ktoré z projektu vypadli a ktoré mali pomôcť odbremeniť regionálne cesty. Označil túto alternatívu ako víťazstvo zdravého rozumu, ktoré je v súlade s územným plánom a príslušnými povoleniami. Brecely dodal, že Triblavine venovali až nadštandardná pozornosť a podľa nich je riešenie optimálne. Navyše s ním vraj súhlasí väčšina starostov dotknutých obcí. Lenže práve týchto starostov vyzvali v uzneseniach ich zastupiteľstvá, aby svojimi aktivitami a vyjadreniami podporovali práve pôvodný projekt z roku 2013 aj s kolektormi.
Čo sa teda stalo, že nastala zmena? Postihla ministra dopravy náhla arogancia moci, alebo prestal mať chuť rokovať o našej budúcnosti? Akosi rýchlo zabudol na to, že slovo minister má vlastne význam sluha. Má teda slúžiť ľuďom, v ich prospech. Vyzerá to však tak, že zrazu iba v prospech niektorých. Alebo bol práve ten predchádzajúci, pomerne sympatický postoj iba pretvárka?
Hliadky dopravnej polície na 06.08.2016
Úsek | Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj | 20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
D1 | Škoda Superb hnedá, VW Passat čierna |
D2 | VW Golf modrá, Škoda Superb sivá metalíza |
okres Senec | Škoda Fabia modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia biela |
BA – mesto | VW Golf modrá |
okres MA, PK, SC | Škoda Superb čierna |
Trnavský kraj | 8 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 | Audi A4 strieborná, VW Golf biela, VW Passat čierna |
okres Galanta | VW Passat čierna |
okres Senica | Škoda Fabia modrá |
okres Skalica | Kia cee´d hnedá |
okres Trnava | VW Golf sivá, Škoda Superb čierna |
TT kraj | VW Passat čierna |
Trenčiansky kraj | 11 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | VW Passat modrá |
okres Bánovce nad Bebravou | VW Golf modrá |
okres Partizánske | VW Golf modrá |
okres Považská Bystrica a Púchov | Škoda Fabia modrá |
okres Prievidza | VW Golf sivá |
Nitriansky kraj | 20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce | Kia cee´d hnedá, SEAT Leon strieborná |
okres Nové Zámky | Škoda Fabia modrá, Škoda Superb hnedá |
okres Levice | VW Golf čierna, Škoda Superb sivá |
okres Komárno | Škoda Fabia modrá, Škoda Octavia strieborná |
okres Topoľčany | Škoda Fabia sivá, Škoda Superb sivá |
okres Šaľa | Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj | 18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície |
okres Banská Bystrica | VW Golf sivá |
okres Brezno | Kia cee´d biela |
okres Lučenec | Škoda Fabia biela |
okres Revúca | VW Golf čierna |
okres Rimavská Sobota | Škoda Fabia biela |
okres Veľký Krtíš | Kia cee´d biela |
okres Zvolen | VW Golf biela, VW Passat čierna |
okres Žiar nad Hronom | Škoda Fabia biela |
R1 KDI DO (okres BB,ZV,ZH,ZC) | Audi A4 čierna, Škoda Superb čierna |
Žilinský kraj | 14 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
okresy Čadca, Kysucké Nové Mesto | Škoda Fabia modrá |
okresy Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo | Škoda Fabia modrá |
okres Liptovský Mikuláš, Ružomberok | VW Golf sivá |
okresy Martin, Turčianske Teplice | Škoda Fabia biela, SEAT Leon strieborná, VW Passat modrá, |
okresy Žilina, Bytča | 2x Škoda Superb čierna |
Prešovský kraj | 18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 12 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | Audi A4 kombi čierna, Škoda Superb Combi čierna, Škoda Superb sedan čierna, VW Passat čierna |
okres Bardejov | Škoda Fabia biela |
okres Humenné | Škoda Fabia sivá |
okres Kežmarok | VW Golf modrá |
okres Prešov | Škoda Fabia modrá, VW Golf modrá |
okres Stará Ľubovňa | VW Golf čierna |
okres Svidník | Škoda Fabia biela |
okres Vranov nad Topľou | Škoda Fabia biela |
Košický kraj | 11 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície |
okres Michalovce | VW Passat červená |
okres Košice | VW Golf Variant čierna |
okres Košice - okolie | Škoda Fabia sivá |
okres Michalovce, Sobrance | Škoda Fabia modrá, VW Golf sivá |
okres Trebišov | Škoda Fabia biela |
D1, R2, R4 okres Košice; Košice - okolie | SEAT Leon sivá, Škoda Superb strieborná |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: SITA, TASR, minv.sk, red.
Komentáre k článku