Namiesto autami z Vrakune na hlavnú stanicu v Bratislave vlakom
8. novembra – Čoraz horšie dopravné zápchy sužujú Vrakuňu, mestskú časť hlavného mesta.
„Situácia je v poslednej dobe veľmi neúnosná," podotkol starosta Vrakune Martin Kuruc. Cesta do centra hlavného mesta a späť do Vrakune v čase dopravnej špičky trvá aj hodinu a výrazným spôsobom mešká mestská hromadná aj regionálna doprava. Rovnaké, ba aj horšie to je ráno v opačnom smere. Chýbajú záchytné parkoviská s dobrým napojením na verejnú hromadnú dopravu. Vo Vrakuni spustili petíciu za systémové riešenia dopravného kolapsu v tejto mestskej časti. Ministerstvo dopravy v nej spoločne žiadajú čo najrýchlejšie pripraviť a spustiť výstavbu vnútromestského obchvatu Vrakune, urýchliť prípravu a realizáciu nových železničných terminálov či vybudovať záchytné parkoviská na okraji hlavného mesta.
„V poslednom čase je Vrakuňa ako nárazová mestská časť prvá na rane pri príchode do hlavného mesta z mimobratislavských obcí a posledná pri odchode z Bratislavy do týchto obcí. Denne nám cez Hradskú ulicu prejde 22 000 áut," odotkol Kuruc. Podľa jeho slov tunajší kruhový objazd spomaľuje dopravu v mestskej časti a začínajú vznikať zápchy, ktoré siahajú až do Ružinova. Začínajú sa upchávať i okolité ulice ako napríklad Priehradná či Podpriehradná ulica.
Starosta Kuruc preto s ďalšími členmi petičného výboru žiadajú ministerstvo dopravy o čo najrýchlejšiu prípravu a následnú výstavbu preložky cesty II/572, súčasnej Hradskej ulice, v úseku Pharos - Ráztočná ulica vo Vrakuni tak, aby vytvorila vnútromestský obchvat s napojením na plánovaný diaľničný obchvat D4. Taktiež žiadajú urýchlenú prípravu a výstavbu terminálov integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Vrakuňa a Ružinov, a to spolu s vybudovaním záchytných parkovísk pri železničnej stanici Podunajské Biskupice. Taktiež aj v blízkosti plánovaného železničného terminálu Ružinov. Podľa Kuruca by sa výstavbou preložky dosiahlo odklonenie okolo 15 000 áut denne. Vrakuňa navrhuje aj predĺžiť električkovú trať v Ružinove z Astronomickej ulice až po nový železničný terminál a vybudovanie cyklotrasy z Vrakune do Ružinova.
V máji starostovia Vrakune, Podunajských Biskupíc, Miloslavova, Rovinky a Dunajskej Lužnej spustili petíciu za urýchlené začatie výstavby úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ktoré sa stanú súčasťou bratislavského obchvatu. Ministerstvo dopravy uviedlo, že výstavba preložky II/572 v úseku predĺženia Galvaniho ulice a v úseku diaľnica D4 – Most pri Bratislave je súčasťou pripravovaného PPP projektu D4/R7, „v ktorom momentálne finišuje verejné obstarávanie koncesionára", podotkol komunikačný odbor ministerstva. V súčasnosti podľa neho prebieha projektová príprava viacerých terminálov integrovanej osobnej prepravy vrátane toho vo Vrakuni. „Začiatok výstavby je však závislý nielen od projektovania, ale aj od majetkovoprávneho vyrovnania a tým následného získavania stavebných povolení. Potom musí prebehnúť ešte verejné obstarávanie, ktorého trvanie tiež nie je možné dopredu odhadovať," spresnil rezort dopravy.
Vrakuňa však chystá aj výstavbu dočasnej železničnej zastávky, v blízkosti obratiska trolejbusov na Čiližskej ulici. V minulosti tam zastávka bola, no v roku 1976 ju zrušili. Preto by samotná výstavba nemala trvať dlho. Predpokladané náklady na výstavbu zastávky sa pohybujú podľa starostu okolo 30 000 eur. Vrakuňa požiadala o mimoriadnu finančnú dotáciu Bratislavský samosprávny kraj a obrátila sa aj na bratislavský magistrát. „Zatiaľ čakáme na odpovede z jednej i druhej strany. Zvyšok by sme chceli dofinancovať z našej mestskej časti alebo aj prostredníctvom sponzorských príspevkov," povedal Kuruc.
S regionálnym vlakovým dopravcom sa Vrakuňa dohodla, že ak by železničná zastávka nebola do polovice decembra skolaudovaná, kedy by malo dôjsť k zmene grafikonu vlakového cestovného poriadku, je možné ju obsluhovať aj od januára budúceho roka, či neskôr. Vrakuňa sa pre vybudovanie dočasnej železničnej zastávky rozhodla preto, že postavenie terminálu integrovanej osobnej prepravy, ktorý má vyriešiť vlakové spojenie v tejto mestskej časti, sa odhaduje až na roky 2017 až 2020.Myšlienka na jej obnovu vznikla podľa samosprávy z dôvodu, že cestovný čas z Vrakune do centra hlavného mesta autom, ale aj trolejbusom sa vďaka dopravným zápcham sústavne predlžuje. Ak však bude vo Vrakuni zastavovať vlak, ľudia sa ním môžu dostať na bratislavskú Hlavnú stanicu za približne desať minút.
Hliadky dopravnej polície na 08.11.2015
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk
Komentáre k článku