18.04.2017

Slováci v kolónach nevedia jazdiť. Ako na to?

Za volantom podceňujeme plynulú jazdu, odstup áut a zmenu pruhu.

Povedané inak – nevieme poriadne jazdiť! Nech vám je potešením, že v tom nie sme sami. Aj keď už máme za sebou Veľkonočné sviatky, iba sa počas nich potvrdilo, čo už dávnejšie vieme. Masívne presúvanie Slovákov v rámci republiky (ale aj do zahraničia) každoročne spôsobuje na Slovensku najväčšie kolóny. Hrozí nielen nebezpečenstvo časového sklzu, ale aj nehôd.

Hoci sa každý chce dostať čo najskôr do cieľa svojej cesty, veľa ľudí si myslí, že zárukou toho je neustále predbiehanie, brzdenie a prechádzanie z pruhu do pruhu. Zárukou rýchleho rozpustenia kolóny je však v prvom rade plynulá jazda.  Pri nej najmenej trpí spojka, ktorá si inak „príde na svoje“ práve v kolónach. No nie je všetkým dňom s kolónami koniec a „vďaka“ rôznym plánovaným opravám najmä na diaľnici D1 si isch ešte užijeme viac ako dosť. Bohužiaľ...

Hyundai sa v rámci svojej orientácie na rodinu obrátil na expertov s otázkou, ako správne jazdiť v kolónach, aby vodiči neohrozili seba ani svojich spolujazdcov. Z výsledkov vyplýva, že Slováci podceňujú hlavne plynulú jazdu, dostatočný odstup áut a časté predbiehanie sa z jedného pruhu do druhého. Na prevenciu nehôd v kolónach je potrebný aj dobrý technický stav vozidla a hlavne psychická pohoda šoféra.   

Základom efektívnej a bezpečnej jazdy v kolónach je dodržiavanie rovnakej rýchlosti, akú majú ostatné autá. Veľa vodičov si vôbec neuvedomuje, že premávka sa spomaľuje nielen vo chvíli, keď niektoré z áut v kolóne idú pomalšie, ale aj keď idú rýchlejšie. Jazdou štýlom brzda, plyn a preraďovaním sa v pruhoch vodič síce môže získať pre seba náskok pár metrov, ale následne tým spomalí celú kolónu a vzniká zápcha. Ďalším z faktorov, ktoré majú vplyv na tvorbu kolón, je nerešpektovanie tzv. zipsového pravidla. Na konci jazdného pruhu by sa mali vodiči ďalej zaraďovať tak, že každé auto v pokračujúcom pruhu pustí pred seba auto z končiaceho pruhu. Motoristi, ktorí sa chcú zaradiť, však musia využiť celú dĺžku svojho jazdného pruhu, inak tento spôsob výrazne stráca na efektivite.

Aby sme nezabudli, dôležité sú aj maličkosti. Ak sa napríklad jedno auto pokazí a ostane stáť na kraji, neznamená to, že sa naň všetci, čo ho obchádzajú, musia pozrieť. Len letmý pohľad a spomalenie každého vodiča rozšíri zápchu o desiatky minút. V kolónach je veľmi dôležitá aj prevencia. Vo chvíli, keď vodič zbadá pred sebou stojace autá, mal by ihneď zapnúť výstražné svetlá a signalizovať tak ostatným, aby brzdili. Minimalizuje to riziko havárií spôsobených únavou a nepozornosťou. No a poslednou, ale možno najdôležitejšou vecou z pohľadu vodiča sú pevné nervy. Trúbenie ani nadávanie na ostatných ešte žiadnu kolónu nerozpustilo, preto sa treba zmieriť s tým, že nie je dôležité pohnúť sa za každú cenu hneď, ale v zdraví dôjsť do cieľa.

Okrem vodiča v zápche trpí aj auto a jeho dielce. Najviac zaťažená je spojka. Najviac trpí, keď auto úplne zastane a potom sa opäť rozbehne úplne z pokojového stavu. Podstatne lepšie je preto jazdiť plynule. Ak je to len trocha možné, treba zachovať pri spomalení kolóny aspoň minimálnu rýchlosť. Ak vodič dobre pozná svoje auto, je veľmi vhodné, ak bude minimalizovať dĺžku trenia spojky. Prospeje to jej životnosti a takisto každému rodinnému rozpočtu. Podľa skúseností zo slovenských veľkonočných ciest môže byť kolóna dlhá aj niekoľko desiatok kilometrov, preto je veľmi vhodné vydať sa na cestu tiež s plnou nádržou. Vodiči musia mať istou, že aj pri očakávanej vyššej spotrebe nezostanú stáť ďaleko od čerpacej stanice. Odborníci pritom odporúčajú, zabezpečiť zásobami nielen auto, ale aj celú posádku. Voda a občerstvenie pre všetkých môžu uľahčiť čakanie aj v tej najväčšej kolóne. 

„Jazda v kolónach môže byť nebezpečná, ak vodiči nevedia, ako sa majú správať, respektíve ak sú pod stresom. Preto je veľmi dôležité, aby si zapamätali predchádzajúce rady a doviezli seba aj svojich spolucestujúcich bezpečne na miesto, kam sa vybrali. Za Hyundai im želám pevné nervy na ceste a príjemné prežitie voľných chvíľ počas dovoleniek, prázdnin, alebo predĺžených víkendov, ktoré nás čakajú najskôr,“ uviedla Marcela Nemec Divičanová zo spoločnosti Hyundai Motor Slovensko.

Jozef Vydra
ZDROJ: Hyundai Motor

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.