2015-03-16 13:58:12
Opel chystá svetlá sledujúce
Opel chystá svetlá sledujúce pohyb očí
Zdroj: Opel AG

Opel pracuje na svetlách, ktoré sa natáčajú tam, kam sa pozeráte

Postráži si však bezpečnosť a svietiť bude tak, aby neoslňoval ostatných.

Sústava kamier, fotosnímačov a infračervených diód má podľa informácií Opla sledovať pohyby očí vodiča a podľa toho prispôsobovať kužeľ svetla. Meranie má prebiehať päťdesiatkrát za sekundu a podľa neho má byť systém schopný určiť, kam sa vodič pozerá a k tomu primerane natočiť svetlomety vo vertikálnej, aj v horizontálnej osi.

LED-kové svetlá  svetla sú už na trhu nejaký čas a lasery už tiež nie sú novinkou. Napriek tomu je zoznam áut, pri ktorých si ich viete objednať, je zatiaľ veľmi, veľmi krátky. Opel pracuje na ďalšej novinke, ktorá však pravdepodobne bude môcť s týmito dvoma technológiami spolupracovať - ​​nové svetlá majú stručne povedané svietiť tam, kam sa si to namieria vaše oči.

Jednou z veľkých prekážok, ktorú museli inžinieri prekonať, je tendencia očí rýchlo preskakovať z jedného bodu na druhý. Ale vďaka špeciálnemu algoritmu nepreskakuje tak rýchlo, ako má tendenciu správať sa ľudské oko. Aby svetelný kužeľ nepreskakoval podobne, čo by mohlo spôsobiť problémy, vyvinuli v Opli špeciálny oneskorovací algoritmus. Toto bol jeden z najťažších orieškov, ktoré museli vývojári prekonať. Oneskorenie musí byť rôzne, podľa toho, kam sa potzeráme. Preto ani nezverejnili podrobnosti o tom, ako systém určuje, na čo reagovať hneď a čo vynechať, či aké oneskorenie pohybu svetela nastviť.

Zdroj: Opel AG

Ako uviedol Ingolf Schneider, vedúci technológie osvetlenia značky Opel, vyvíjajú koncept ovládania smeru a intenzity svetla, založeného na tom, kam sa vodič pozerá, už asi dva roky. „Čím viac chápeme benefity tejto technológie, tým viac postupujeme s týmto projektom dopredu,“ dodal. Určite sa však sériového nasadenia systému nedočkáme v najbližšej budúcnosti, pretože vývoj určite zaberie oveľa dlhší čas.

Opel by však mal predstaviť podstatne skôr, asi do 18 mesiacov, matricové LED-svetlomety. Ich princíp bude ten, že v kombinácii s kamerou v čelnom skle budú vedieť deaktivovať len niektoré diódy tak, aby na ceste bolo čo najviac svetla, ale aby protiidúci vodiči neboli oslnení. No a pravdepodobne s touto technológiou bude musieť spriahnuté aj spomínané natáčanie podľa toho, kam sa pozeráte. Nemožno totiž oslniť protiidúceho vodiča, aj keď sa pozriete na jeho blížiace sa vozidlo.

Zdroj: Opel AG
Zdroj: Opel AG

Jozef Vydra
ZDROJ: Opel

Komentáre k článku


Stream naživo