2015-06-09 04:00:00
Harley-Davidson Touring Electra Glide
Harley-Davidson Touring Electra Glide Ultra Limited

MOTO: Pod kapotou sme otvorili motocyklovú sezónu...

Prečo až teraz? Veď v jednej stope sa už dávno jazdí minimálne odvtedy, ako sa oteplilo.

Áno, ale celé je to inak. Aprílová výstava motocyklov v Bratislave je už pekne dlho za nami a my sme aj s našim kolegom, testovacím jazdcom za riadidlami motocyklov počas nej navštívili asi všetky najvýznamnejšie značky motocyklov, ktoré sa u nás predávajú. Tešili sme sa, že v tomto roku to „odpálime“ skôr, ako v minulom a prvý test motocykla prinesieme už niekedy koncom apríla, či začiatkom mája...

V rámci logistiky to však všetko vypálilo inak a hoci je prvý test motorky už pripravený, boli sme na akcii, ktorá znamenala pomyselný štart. Do Bratislavy zavítal známy kamión plný motocyklov Harley-Davidson. My sme si už v piatok vyskúšali motocykle pripravené na víkendovú akciu Harley On Tour, kde môže každý držiteľ vodičského oprávnenia na motocykle bezplatne absolvovať skúšobné jazdy na amerických motocykloch značky Harley-Davidson. Vybrať sme si mohli z dvadsiatich troch kusov modelových radov Dyna, V-Rod, Softail , Sportster alebo kráľa ciest, legendárny Glide. Môžete iba hádať, čím sme naozaj začali...

Na krátku skúšobnú jazdu sme vyrazili práve s modelom Touring Electra Glide Ultra Limited. V krásne sa lesknúcej metalíze sa nám doslova ponúkal, fakt sme nemohli odolať.

Keď píšem v množnom čísle, boli sme na tento prémiový cestovný motocykel dvaja. Ja a jazdec. Priznávam, že kedysi v mladosti som mal ambície jazdiť aj na motocykloch s objemom väčším ako 50 cm³, ale po pár skúsenostiach s malými motocyklami nebola príležitosť a snaha pohasla. Prečo by som sa mal pasovať do pozície niekoho, ktorý hodnotí to, čo neovláda dokonale? Nuž sme si na testovanie motoriek prizvali do redakcie ďalšieho Jána.

Už v minulom roku ste mali možnosť dozvedieť sa z jeho pera poznatky z testovaných motocyklov. Budeme v tom pokračovať aj teraz. No špeciálna príležitosť mi dala možnosť, aby som si aj ja vyskúšal top model – hoci na sedadle spolujazdca. Tešil som sa ako malý chlapec, ktorý dostane novú hračku, pritom išlo „len“ o pár desiatok kilometrov v tandeme za jazdcom, ktorému dôverujem a spolieham sa na jeho skúsenosti. Skôr ako sme vyrazili na trať, najprv najnutnejšia výbava – prilba a bunda. Tá sa mi v tej horúčave zdala byť zbytočná, no prísne predpisy testovacích jázd na motorkách s britskými evidenčnými číslami sú nekompromisné.

Mám teda bundu a prilbu (ako inak Harley-Davidson) a po naštartovaní motocykla si sadám do „obývačkového kresla“ za chrbtom jazdca, ktorý má čo robiť, aby udržal hmotnosť motocykla a ešte aj mňa. Jemné „vrnenie“ nového výkonného motora Twin-Coole, ktorý je vybavený novým dvojitým chladením výkonným motorom dáva tušiť veci nečakané. Nesedel som na takom veľkom a výkonnom motocykli už poriadne dlho. Mravenčenie pod zadkom, ktoré vychádza z motora na voľnobehu sa po pridaní plynu hneď nestratí a motocykel celý svojimi vibráciami dáva tušiť silu. S vyšším krútiacim momentom pri nízkych otáčkach má celkom lineárny záťah pri predbiehaní. Až pri vyšších rýchlostiach sa typický „tras“ dvojvalca uloženého v kolískovom ráme, ktorý je kombinovaný so 6-stupňovou prevodovkou, pomaly vytráca.

Jazda je to ale parádna – do času, kým nemusí  jazdec na križovatke zastaviť a stabilizovať veľký a ťažký motocykel – navyše so spolujazdcom za sebou. Po rozbehnutí je však stabilita veľmi dobrá, hoci na priečnych nerovnostiach si na zadnom sedadle spolujazdec poskočí. Motocykel poskytuje viac miesta a lepší komfort pre spolujazdca, nanovo navrhnutý predný kryt zvyšuje stabilitu prednej časti a zmenšuje ofukovanie jazdca. „Nadrozmerný náklad“ v mojom prípade, kde som trčal takmer 2/3 prilby ponad hlavu jazdca, znamenal do rýchlosti asi 80-90 km/h drobné ofukovanie v oblasti ramien a hlavne kolien. Zvyšok zostal v závetrí. Čo by to urobilo počas dažďa netuším, ale bez vody by to asi nebolo...

Jazda s novým „glajdom“ prináša aj celkom nový rozmer zábavy v jednej stope. Nová  Electra Glide® Ultra Limited je vybavená novým zábavno-informačným systémom Boom Box s plnofarebným displejom s uhlopriečkou 6,5", USB pripojením, Bluetooth, a audiosústavou Harman Kardon. Nezávislé ovládanie hlasitosti pre spolujazdca umožňuje „vypeckovať“ tú správnu (rockerskú...) muziku na plné... oné. Dá sa vychutnať naozaj vo výbornej kvalite aj pri nasadenej prilbe. Display má integrovanú GPS navigáciu s hlasovým ovládaním. Okrem toho je nová Electra vybavená protiblokovacím systémom bŕzd (ABS) so systémom Reflex, ktorý zabezpečuje duálne brzdenie pri rýchlosti vyššej ako 50 km/h. Celkový dojem z motocykla umocňuje aj predné hlavné LED svetlo a LED zadné prídavné osvetlenie. Ďalším prvkom výbavy je poriadny priestor na batožinu – nové elegantné cestovné postranné pevné brašne a zadný kufor majú zväčšenú kapacitu. K úplnému komfortu počas chladnejšieho počasia dopomáhajú vyhrievané rukoväte. Tie však nechal môj „šofér“ tentoraz bez povšimnutia. Veď 29° Celzia je dosť...

Dalo by sa ešte o novinke povedať všeličo – bola to však len taká chuťovka, či skôr predkrm z rôznych testov motocyklov, ktoré vás v tomto roku čakajú. Ak máte záujem zoznámiť sa s novinkami práve Harley-Davidson, druhá šanca je prísť na budúci víkend 20. - 21. júna pred OC Cassovia v Košiciach, kam sa kamión v rámci celoeurópske akcie Harley On Tour vráti na Slovensko.

Kým sa rozhodnete – v galérii prinášame pár zaujímavých obrázkov spomínaného modelu, ktorý sme mali k dispozícii.

Jozef Vydra, Ján Drobný

Komentáre k článku


Stream naživo