2024-03-26 09:24:00
Lexus LC500
Lexus LC500
Zdroj: Lexus

TEST: Lexus LC500 - Okamžitá radosť. Posledná šanca zvoliť si ju

Sú autá, ktoré vytvárajú radosť už pri pohľade a na druhých treba ísť.

Lexus LC predvádza oba prístupy a to nielen vo forme osemvalca, ale aj so 6-valcom s hybridným doplnkom. Normálne by som povedal, že by mi šesťvalec s hybridom stačil, ale to som tvrdil do momentu, kým som nesadol za volant LC500 s 5-litrovým osemvalcom a úžasným naliehavým zvukom. Pamätám si čas, kedy som povedal, že LC500 je pre mňa lepšie auto ako 911 Carrera S generácie 992, na čom celkom logicky trvám.

Neberte toto tvrdenie úplne zle, stále mám rád Porsche, stále si viem predstaviť to eSko s manuálom ako vlastné auto. Ale reálne, Lexus LC500 v tejto rovnici prichádza ako absolútne výhodná ponuka za menej peňazí a s výzorom, ktorý zjavne nestarne. Ale aj tu sa podpísal facelift, nevidno ho zvonka, ale vnútri prináša jednu výraznú novinku.

Poďme si rozobrať tie Porsche. Model 911 je veľmi špecifické auto, ktoré má motor vzadu a pohon zadnej nápravy, takže automaticky cítiť nastavenie nie nepodobné tomu, ktoré mali kedysi aj Škody 120. Lexus ku tvorbe modelu LC pristúpil podobne ako ku LFA. To znamená motor za prednou nápravou v strede a sedadlá až za motorom, čo je celkom logické. Lexus tak prichádza s omnoho lepším vyvážením a ešte brutálnejšími jazdnými vlastnosťami aj pre tých, ktorí nie sú práve úplne dokonalými jazdcami.

Čo zaujme prvé je kombinácia tvarov. Auto síce vyšlo na trh už v roku 2017, ale reálne nezostarlo ani o kúsok. Stále vyzerá ako UFO, stále vyzerá ako vozidlo z budúcnosti! Stále je to rovnaká bomba ako pri predstavení. Nie je to úplne superšport, aj napriek výkonom, je to stále GT, ale GT, za ktorým sa vždy otočíte pri každom jednom parkovaní. Nie je to len o tvaroch vpredu, ale aj o tvaroch zadnej časti. A LC500 núti otáčať krky aj kvôli zvuku.

Ostaňme ale pri exteriéri. Tento kus je očividne na zimných setoch kolies, ktoré sú asi o palec menšie ako originál letné pre túto Bespoke Performance Top. Lexus každoročne robí jednu špeciálnu sériu tohto vozidla, ktorá má špeciálnu farbu a interiér. V tomto prípade automobilka siahla po rovnakej farbe akú používa aj na ostatných nových vozidlách, po medenej, alebo čiastočne ružovej. Dobre, stále je to medená, ale má určité náznaky. Vyzerá jednoducho vynikajúco. Je to farba, ktorú aj keď to ešte neviete, tak chcete. LC500 v tomto prevedení vyzerá dokonale, až na tie zimné disky.

Zdroj: Lexus

A rovnako je to aj s interiérom. Američania majú na toto prevedenie označenie slovom tan. V praxi to znamená, že farba je bledohnedá, pričom pokrýva nielen sedadlá, ale aj prístrojovú dosku a všetko okolo. Je to farba, čo kričí buď slovo Kysuce, alebo Dubaj. Nič medzi tým. Ale v tomto svete predvádza Lexus LC500 prekvapivú použiteľnosť. Nie, nehovorím o batožinovom priestore s objemom 197 litrov (o 25 litrov viac ako LC500h), ale hovorím o možnosti odviezť núdzovo dvoch ďalších ľudí. Povedal by som, že v LC500 je dokonca o štipku viac miesta ako v BMW radu 8 vo verzii kupé, alebo o štipku menej ako v Mustangu. Dozadu spokojne usadíte deti, ale dospelí majú úžasné miesto vpredu. Sedadlá sú extrémne pohodlné a nie sú prehnane športové. Sú to stoličky, v ktorých chcete sedieť kľudne aj 1 000 kilometrov. Mám pocit, že z tohto auta by som asi unavený nebol. A ďalší fakt hovorí, že sa tu niečo zásadné zmenilo.

Najväčšou zmenou pri modernizácii tohto modelu bolo použitie nového informačno-zábavneho systému. Ten dokáže bez akýchkoľvek problémov zrkadliť Apple CarPlay aj Android Auto bezdrôtovo. Zmenilo sa ale jeho ovládanie a zakomponovanie displeja je menej šetrné ako doposiaľ. Displej je už iba dotykový a preto zmizla zo stredovej konzoly dotyková plocha vo forme touchpadu. Najskôr som si myslel, že táto zmena bude vyzerať dosť šialene a nepríjemné, ale opak je pravdou a LC novými usporiadaniami vyzerá stále dostatočne elegantne. Ale pôvodné prevedenie s horším systémom bolo zakomponované omnoho citlivejšie.

Zdroj: Lexus

Čo je ešte nesmierne dôležitejšie, interiér pôsobí extrémne kvalitne. Každý jeden detail je spracovaný s dôrazom na trvácnosť. Toto je auto, ktoré vám zaručene vydrží roky. Je to auto, ktoré vám ostane, aj ak budete tie daily SUV-čka kolovať každý rok. Je to auto, ktoré chcete a dôvod vám hneď prezradím.

Podkapotou je totiž motor V8 s objemom 5,0 litra a výkonom 341 kW (464 k). Je to motor zvládajúci dlhé presuny s relatívne nízkymi prísunmi benzínu a krátke výpady s gráciou a eleganciou spojenou s drsnou brutalitou. Je to motor, ktorý ma tvrdý obmedzovač, takže keď narazíte na koniec poľa otáčok, máte klasické tu tu tu tu tu. No a pritom dokáže byť nielen brutálny, ale stále šetrný. Hovorí sa, že na dlhých presunoch sa dá dostať pod 10 litrov na 100 km. Verím tomu. Ale ja som jazdil za 13 litrov. Čisto kvôli tomu, že som mal radosť zo zvuku pri každom akceleračnom šprinte a pri každom jednom zvukovom prejave.

A ak by ste povedali, že toto auto má hmotnosť dve tony a nemôže dobre fungovať z pohľadu zákrut, tak by ste boli na omyle. Toto auto dokáže všetko. Dokáže nielen ostrú jazdu a zároveň komfortné presuny, ale dokáže aj jazdu bokom a príkladné chovanie v zákrutách. Všetko je len o tom, ako si zvolíte nastavenia dvomi rohmi okolo displeja pred vodičom. Ak si myslíte, že modely Lexus sú trochu nudné, tak práve LC500 vás môže vyviesť z omylu. Podobne ako vás z omylu vie vyviesť aj Lexus RC-F.

Zdroj: Lexus

Lexus LC500 nie je voľba rozumu, je to voľba emócií a voľba vizuálu, za ktorý by sa aj v súčasnosti nemuseli hanbiť koncepty vozidiel budúcnosti. A pritom stojí stále rozumných 127 000 eur. Skúste si nakonfigurovať podobne výkonné Porsche 911 a zistíte, že toto je vlastne výhodná kúpa. Stále som fanúšikom GT3 Touring, stále som nastavený, že raz budem mať športové auto a Porsche 911 je určite horúcim kandidátom. Ale stále má veľkú konkurenciu vo forme Lexusu LC500 s atmosférickým osemvalcom a výbornou 10-stupňovou automatickou prevodovkou. Kde môžem predať dušu diablovi? Mal by o ňu záujem? Dal by mi za ňu aspoň milión eur? Dosť srandičiek, teraz vážne!

Jediný problém v rozhodovaní by som mal, či vziať kupé LC500, alebo kabriolet. A v zásade by som asi skončil v kupé. Prečo? Má predsa tie dve miniatúrne zadné sedadlá a viac sa mi páči línia strechy ako v otvorenom aute. Sú to malicherné dôvody, ale tieto autá sa asi výlučne rozumom nekupujú. Kupujú sa s emóciami a s fascináciou. Lexus LC500 dokáže presvedčiť na každom fronte.

Či už si vyberiete kupé, alebo kabriolet, na kúpu nového auta už veľa času nemáte. Objednávky končia na teraz na konci marca. Aj keby ste to však nestihli, stále sa zopár týchto výnimočných áut bude dať nájsť. Aktuálne sú na Slovensku v ponuke tri skladovky, jedna presne s touto farbou.

Zdroj: Lexus

Technické údaje

Model: Lexus LC 500
Počet valcov/ventilov: 8/32
Zdvihový objem motora (cm3): 4969
Prevodovka: 10-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.):  341/7100
Krútiaci moment (Nm/ot.): 530/4800
Maximálna rýchlosť (km/h): 270
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 11,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4760/1920/1350
Rázvor náprav (mm): 2870
Objem batožinového priestoru (l): 197
Objem palivovej nádrže (l): 82
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1930
Rozmer pneumatík vpredu: 245/40 R21
Rozmer pneumatík vzadu: 275/35 R21
Základná cenníková cena modelu (Luxury): 120 000 €
   

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku