2023-06-19 22:20:00
Dacia Duster Extreme 1,0
Dacia Duster Extreme 1,0 TCE LPG
Zdroj: jh

JAZDA: Dacia Duster Extreme - špeciálna verzia, ktorá sa naozaj vydarila

Dacia vie, čo jej zákazníci milujú. Táto edícia je inšpirovaná práve tým.

Okrem toho, že zákazníci značky Dacia milujú svoje Dacie - a to nie je žart, to naozaj. Vernejších zákazníkov je len málo. Zároveň milujú outdoorové aktivity. So svojimi Daciami ľúbia stanovať, ľúbia chodiť do prírody, na huby, na prechádzky, na opekačky, či len tak na výlety. Presne preto vznikla výbava Extreme ako limitovaná edícia a presne preto vznikli nové značkové doplnky, ktoré Dacia ponúka pre zákazníkov vrámci aftermarketu. Na tieto novinky som sa bol pozrieť do Valčianskej doliny. Našiel som tam viacstupňový stan, ktorý z modelu Jogger urobí húsenicu, našiel som tam spací set do Joggera, ktorý vzadu vytvorí dve spacie miesta a pod nimi kopu úložného priestoru a nejaké tie čiapky, tričká, termosky. Skrátka a stručne, do svojej Dacie už nemusíte len nastúpiť, môžete sa do nej ísť aj vyspať, alebo rovno obliecť. Ale nič viac. Sociálne zariadenia zatiaľ v Dacii nenájdete, no možno časom aj to príde.

Zdroj: jh

Okrem predstavenia šikovných doplnkov sme sa ako družina novinárov a zástupcov dílerskej siete mohli pozrieť do okolitých hôr s Dustermi s pohonom 4x4. Zaujímavé je, že Duster si, narozdiel od mnohých SUV, s podobnými rozmermi naďalej drží veľké zastúpenie pohonu 4x4 a naďalej ho obľubujú ako firemní tak súkromní zákazníci. Podiel áut s pohonom 4x4 a 4x2 je približne 50 na 50 a rovnaký je podiel aj firiem vs súkromníkov. 4x4 teda je populárne u oboch skupín zákazníkov a niet sa čomu čudovať. Auto toho v teréne zvládne ozaj veľa vzhľadom na obstarávaciu cenu a použitú techniku. Auto má dostatočnú svetlosť, vhodný rázvor, veľkosť previsov i rozchody, aby vedelo bez poškodenia jazdiť ľahkým až stredne ťažkým terénom. S vhodným obutím by zvládlo aj viac, s vhodnými úpravami ešte viac. Ale to je jasné. Zaujímavé je, čo dokáže bez úprav a ako je postavené, keď sa v teréne niečo pokašle. Všimnite si množstvo plastových nelakovaných dielcov v spodnej časti vozidla, to nie je len fígeľ na optické zvýšenie svetlosti, sú to dielce, ktoré sa dajú meniť v menších kusoch a v prípade poškodenia tak vedia byť opravy, či výmeny lacnejšie, než u iných áut.

Zdroj: jh

S Dusterom sa nám podarilo aj zapadnúť. Úzka cesta a pred nami veľká jama. Kolega jamu zbadal na poslednú chvíľu a síce do nej nevbehol priamo, koleso sa šmyklo a Duster sa ako horský Titanic nahol na bok a bolo. Trocha práce a ostatné kolesá v zábere (asi dve, tretie vo výške, štvrté v jame a auto opreté o spomínaný plastový komponent pri nárazníku) a Duster bol vonku. A to sme si do tej chvíle hovorili, že toto by dala aj Felícia. Nuž dala, ale z jamy by bez 4x4 nevyliezla. Auto sa potom ešte pár zapeklitými úsekmi dostalo, i keď nie ani tak vlastnou zásluhou, ako už obozretnou terénnou jazdou. Na záver bol brodík. Tam treba pomaly, nech si zdvihnutou vlnou pred autom auto samotné neutopíte, a tak brodíkom prešli všetci. Majstri terénu by sa z tejto trasy smiali, no pripomínam, sériové autá bez terénnych gúm, úprav a v snahe prejsť bez poškodenia. Z tohto pohľadu náročný terén. Inak vo všeobecnosti ľahký. No skúste tam ísť s fancy SUV-čkom s veľkými diskami... 

Dacia Duster Extreme nie je o extrémnych terénnych úpravách. Je o štýle.To platí aj pre ostatné modely, ktoré Dacia v tejto špeciálnej výbave ponúka. Kúpiť si Extreme Daciu môžete, či už kupujete Duster, Jogger, Sandero ba Spring. Extreme je o pekných medených krytoch zrkadiel, v zaujímavej farebnej kombinácii s peknou fóliou na stĺpikoch so zvýrazennými podbehmi a s topografickými detailami, ktoré vedia prekvapiť. A ako som písal v titulku, ono sa to naozaj podarilo, Duster s týmito peknôstkami získal šmrnc. 

Zdroj: jh

Extreme môže byť aj bez pohonu všetkých kolies. A práve také auto som testoval. Klasický Duster s jednolitrovým motorom a s tlačidlom LPG, ktoré mu čarovne dodá pár koní navyše, tiež mu dá dojazd presahujúci 1000 km (ak natankujete obe palivá). 

Povedzme si hneď na úvod, to auto veľa výkonu nepobralo, nemá ani odkiaľ. Trojvalec s trojdecovými valčekmi má viacbodové vstrekovanie a podobne ako motor 0,9 TCe, má slabšie chvíľky v rámci celého pásma otáčok, kde motor akoby zabudol čo je jeho úlohou a potom si rýchlo spomenul, no mdldé obdobie už nedohnal. Narozdiel od staršieho motora ale ťahá pekne "vodspoda." Ak teda tým spodom myslíte tak ako ja hranicu 2000 ot/min. Lebo práve tam dostane turbo dosť vzduchu, aby sa roztočilo a Duster začne sympaticky zrýchľovať. Počas testu som sa musel dosť ponáhľad a vyše 500 km som odjazdil v tempe, ktoré pre toto auto veru nie je.

Zdroj: jh

Povedzme, že rýchlosti by sa ani policajným radarom nepáčili, no na takej R1 sú celkom bežné. Motorček nemá veľa pružnosti, takže keď už rýchlosť dosiahnete, treba si ju udržať. Navyše Duster v rýchlostiach nad diaľničné maximá v zákrutách na R1 preukazuje svoj mäkký podvozok a i keď nestráca priľnavosť, vodič vďaka nemu nestráca pozornosť. Podľa mňa fajn vec, keď auto hovorí o rýchlostiach nad limit, že sú nebezpečné. Je to výchovné. Auto sa nestratilo ani v kopcoch nad Kremnicou. Predbehol som nielen zopár dodávok, ale aj kamiónov. Nevýhoda je, že keď sa vám zdá, že už to celkom ide a auto zrýchľuje, zastaví vás obmedzovač otáčok. Predbiehanie je tak skôr o skúsenostiach a správnom načasovaní, než o rezerve výkonu. Prepínanie medzi palivami prebieha automaticky a neciteľne. Prípadne si môžete prepnúť sami. Tlačidlo LPG tak môže fungovať ako legendárne tlačidlo Turbo Boost v známom seriáli s kučeravým hercom a jeho autom v hlavných úlohách. Akurát po ňom auto nevyskočí a celkovo je to niečo úplne iné. Veď vtip, poznáte to. Ale áno, tlačidlo LPG dodá niekoľko koníkov navyše. Aj krútiaci moment pošteklí a zvýši. Na pocit je rozdiel zanedbateľný, čísla už hovoria iné. Pružnosť sa z pomalej zmení na skoro rovnako pomalú, no neverili by ste, ale vie to pomôcť. Pri pružnom zrýchlení v štandardných disciplínach je rozdiel zhruba sekundu. Zo 60 na 100 km/h na 3. stupni zrýchli Duster bez LPG za 8,61 sekundy, s LPG za 7,52 sekundy. Z 80 na 120 km/h bez LPG za 12,68 sekundy, s LPG za 11,73 sekundy. Slabé, ale viditeľne lepšie. 

Auto podstatne viac oceňuje pokojnejšie jazdenie, ale priznám sa, že jednoliter má sympatickú chuť do otáčok a baví ma vytočiť ho s každým prevodom. Nie je to veľmi športová jazda, ale adrenalín v krvi je - pri predbiehaní kamiónu určite. 

Zdroj: jh

A koľko papal, keď som ho tlačil na diaľnici a v kopcoch? 13,3 litra LPG. Keď LPG došlo, zostala už len cesta späť a tam si auto pri podobnom jazdnom štýle pýtalo 8,4 litra benzínu vrátane pokojnejšej jazdy okolo Martina v hustej premávke. A to nie je zlé. Ale rozmeňme si to na drobné, keďže diskutéri príliš nerozumejú vyššie opísanému deju. Papať s SUV orientovaným na šetrenie financií pri jazde po D1 a R1 hore kopcom po Kremnicu pri rýchlosti minimálne o 20 km/h vyššej ako si pýta naša najvyššia značka s malým motorom za 13,3 litra LPG, respektíve cca 12 litrov benzínu je veľa vo všeobecnosti, no nie keď si uvedomíme čo za motor to je a komu je určený. Pri výrazne pokojnejšom "normálnom" jazdení v rámci pravidiel cestnej premávky papá okolo 7 litrov benzínu a 8,5 LPG.

Bolo však pre mňa zaujímavé jazdiť základný jednolitrový Duster v situáciách, na ktoré vôbec nie je určený. Obvykle som to ja, kto sa prispôsobí a zvoľní tempo. Obvykle sa snažím správať tak ako budúci majiteľa, aspoň sčasti, aby údaje v teste mali výpovednú hodnotu pre konkrétneho záujemcu.

Teraz som sa ale neprispôsobil ja, teraz sa musel prispôsobiť on. Stal sa mi nástrojom k dodržaniu termínov. Z môjho pohľadu obstál. Motor poslušne pracoval, neprehrieval sa, spotreba bola vysoká, no iná ani nebude - malý motor sa musí snažiť, aby s vyšším autom počúval takéto príkazy. Auto fungovalo dobre, a síce mu chýbal výkon, predvídateľnosť motora v nižších a stredných otáčkach, predvídateľnosť podvozku a dobrý výhľad vpred sú silnými stránkami. A keď som potom šiel domov skratkou po poľnej rozbitej ceste, ľahodnosť podvozku bola úplne zreteľná. V kombinácii s mäkším polstrovaním sedadiel je to paráda.

Zdroj: jh

Môžete sa autám značky Dacia vyhýbať, môžete ich ohovárať, no každý kto si do nich sadne a bude v nich jazdiť nakoniec uzná, že majú svoj charakter a môžu naozaj dobre slúžiť zákazníkom. Duster má dosť miesta v kabíne na to, aby slúžil aj ako rodinné auto. Mne na ňom vadí horšia pasívna a aktívna bezpečnosť, no pravdou je to, čo si mnohí nechcú priznať. Že jeho bezpečnosť je vyššia ako bezpečnosť staršieho jazdeného auta, ktoré je len o málo lacnejšie. Únava materiálu, nekvalitné opravy, riziko výrazných zatajených poškodení. Duster už nie je taký lacný ako kedysi, ale ponúka aj viac. Napríklad infotainment, ktorý sa nezasekne, cez ktorý i dlhší hovor medzi kopcami netrhá. Dacia má skrátka všetko premyslené, optimalizované a z mála vie vykúzliť veľa. Také sú aj jej LED svetlá v kombinácii s halogénovými diaľkovými. To auto skrátka svieti výborne, je pohodlné a je za dobrú cenu. A ako už vieme od majiteľov týchto áut, tie autá slúžia roky dobre a obvykle bez odvrávania. 

 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku