2023-09-12 14:50:00
Volkswagen Multivan 2,0 TSI
Volkswagen Multivan 2,0 TSI
Zdroj: jh

TEST: Volkswagen Multivan 2,0 TSI – skutočný univerzál

Čo si kúpiť? Veriť ešte nafte, alebo skočiť do vôd plug-in hybridov? Prípadne električku?

Jedno je síce skvelé na pravidelné dlhočizné trasy, druhé zas vynikajúco poslúži v meste ako veľké mama-tato taxi, no a tretie, tretie je parádna imidžovka (ID Buzz). Lenže načo je tu potom verzia so silným benzínovým štvorvalcom? Na všetko. Kompromis obvykle niečo stojí. Nie ani tak peniaze, skôr prvotné požiadavky a nároky. Lenže aj kompromis môže byť horší a lepší. Tento vyzerá byť zo skupiny lepších.

Presne takto totiž znie aktuálna ponuka modelu Multivan T7. Koniec časom, keď väčšinu predajov tvoril silnejší, respektíve bi-turbo naftový štvorvalec TDI. Už len preto, lebo v ponuke zostal jediný naftový motor a výhradne spojený s automatickou 7 DSG prevodovkou. 2,0 TDI s výkonom 110 kW je pre obe dĺžky Multivanov adekvátny. Nie je to pretekár, ale ťažnej sily má akurát. Kto najazdí veľa, ani teraz nemá veľmi o čom premýšľať. Auto je s ním úspornejšie a z dlhých trás má vyslovene radosť. Lenže nie každý má auto na kšeft, najmä nový Multivan nahrádza celú paletu MPV vozidiel, ktoré v nedávnej i dávnejšej minulosti zanikli, či v blízkej budúcnosti ešte zaniknú. Toto už viac nie je prerobená dodávka, toto je osobné auto. Veľké osobné auto. People carrier pritom naďalej zostáva v ponuke a Multivan T6.1 si môžete kúpiť. Detto Caravella. Ešte nejaký čas... Prečo by ste to robili? Nuž lebo Multivan má základné rozloženie sedadiel pre 6 osôb a maximálne ponúkne sedem miest. Zato starší pán má ešte sedadlo navyše. A taká Caravelle T 6.1 má akiste aj plných 9 miest.

Zdroj: jh

I keď by to tak mohlo pôsobiť – z vyššie uvedeného, nový Multivan nie je menší než starší. Iba na vyššiu priečku v rebríčku umiestňuje pohodlie posádky. A to nielen priestorom a počtom sedadiel, ale aj komfortom počas jazdy, tichom počas jazdy, skrátka všetkým tým, čo starší Multivan i Caravella nemá v takej miere.

Zdá sa vám, že nadŕžam novému Multivanu? Nie, naopak. Keby môžem, neváham ani sekundu a beriem krátky Multivan T 6.1 s biturbo naftovým motorom a s 4Motion, alebo teda aspoň s TDI 110 kW, no tiež určite so 7DSG. Prečo? Lebo to auto je skvelé. Škatulóznosťou, priestrannosťou, odolnosťou a akousi výraznejšou mechanickosťou pre mňa naďalej zostáva favoritom.

Zdroj: jh

To ale neznamená, že nový Multivan naopak považujem za horší. Nie, ani to nie je pravda. Naopak, vo veľkej časti parametrov je lepší. Je bezpečnejší, komfortnejší, modernejší, tichší, ľahší, tuhší, lepšie vybavený... Ale rozdiel to nie je veľký a pracant je mi skrátka sympatickejší.

Testovaná verzia v krásnej dvojfarebnej kombinácii (za 3500 eur) mala Podkapotou benzínový turbom prepĺňaný priamovstrekový štvorvalec s výkonom 204 koní. Taký Multivan ste vedeli kúpiť aj pri minulej generácii s TSI aj TDI, dnes už takto výkonné TDI nekúpite, takže nový Multivan s TSI nahrádza aj výkonnejšiu naftu. Dokáže to, dokonca si za to ani nepýta výrazne viac paliva a je ešte o kus dynamickejší. Obzvlášť pri vysokej záťaži je vďaka nižšej hmotnosti, absencii 4Motion a menšiemu odporu vzduchu úspornejší než nafťák. Keby som si to neodskúšal, neverím, ale je to tak. Pravda, pri benzínovom motore je o kúsok ľahšie s dynamikou to prestreliť a potom už spotrebu nezachráni ani plač na čerpacej stanici. Stručne a skrátka: na Autobahne viete s biturbom 4Motion jazdiť za 10-litrov nafty a za 11,9 litra benzínu. A keďže benzín nie je lacnejší... A už si rozumieme. Výborne.

Multivan 2,0 TSI má z každého rošku trošku. Nie je taký slabučký ako základná 1,5 TSI s výkonom 136 koní, má solídny automat, vie čeliť ľahšie aj diaľničným tempám a v tom je vlastne za nafťákom druhý najlepší. Nemá však v sebe výhľad do čias, keď budú viaceré mestá disponovať bezemisnými zónami. Otázka je, komu na tom záleží.

Zdroj: jh

Multivan vyzerá spredu výborne, zozadu to trošku pokrivkáva, ale stále sa dá rovnaký koncept urobiť horšie - stačí pozrieť na konkurenčné SUV, ktoré sa nedávno predstavilo. Mulťas je tak vlastne aj vzadu fešák.

Pohodlie jazdy je v porovnaní s predchodcom dramaticky odlišné. I keď starší pán vedel z dodávky urobiť slušný povoz, tu je to slušný povoz od začiatku a to sa prejavuje v množstve detailov, ktoré ste vlastne doteraz ani neriešili a od Mulťasa ani nečakali. Teraz tu sú a ja tak celkom šípim, že nový Multivan je predsa len väčšmi orientovaný na inú cieľovú skupinu, ktorá istotu menom predchodca nepovažovala za alternatívu.

Auto je vnútri výborne postavené, výborne odhlučnené, podvozok je naozaj komfortný, motor je hladučký, tichý a prevodovka je z rovnakej ligy. Počúva na slovo, motor má pri poloprázdnom aute dosť síl, aby akceleroval pri miernom stúpaní na diaľnici bez podradenia a zároveň, aby na okreskách predbiehal obdivuhodne rýchlo a ľahko. Pružnosť zo 60 na 100 km/h pri zaťažení cca 120 kg je 6,36 sekundy. Z 80 na 120 km/h je 7,36. Prvý čas mierne horší, no druhý výborný v porovnaní s akýmkoľvek osobákom. Čas sa dá zlepšiť ručným podradením. Zhoršiť vyššou hmotnosťou v aute, no to platí o každom. Vďaka turbu a solídnemu krútiacemu momentu pod záťažou nerastie výrazne ani spotreba, ani čas potrebný na predbiehanie.

Zdroj: jh

Aj spotreba sa dá zlepšovať, avšak za hranicu 8,7 litra na 100 km/h - smerom dolu, to už také ľahké nebude. Spotreba zodpovedala pohodovému jazdeniu na diaľniciach (50%), okreskách (40%) a aj mestu (10%). Najviac však spotrebu zvyšovala jazda v meste. Tam som aj vplyvom hustoty premávky zaznamenal v strede leta spotrebu 12,6 litra. Na diaľnici pri 140 km/h to bolo 11,9. Mimo mesta to bolo za 12,6. Pozriete na spotreby a viete, že vám tam chýba údaj, no ten je skrytý v slove pohodové jazdenie. Lebo na diaľnici som aj vplyvom spotreby jazdil prevažne okolo 120 km/h. Tam sa dá spotrebu držať pod 10 litrov - pokiaľ teda nejdete cez Alpy.

Nový Multivan je aj s krátkym rázvorom dlhší ako nový ID. Buzz s krátkym rázvorom, je teda jasné, ktorý z týchto kolegov je praktickejší. Mulťas má s benzínovým motorom 1999 kg, no odvezie aj 7 členov posádky, čo sa o testovanej ID. Buzz verzii povedať nedalo. V prípade testovanej verzie bolo usporiadanie 2+2+3. Prezidentské kreslá v druhom rade sú výborná vec a vyvoleným zabezpečujú nadmieru vysoký komfort.

Zdroj: jh

Auto malo dvojfarebnú kombináciu nielen zvonku, ale aj vnútri a kombinácia sivej s bielou pôsobí naozaj hodnotne. Hodnotne však pôsobia aj zobrazovadlá s množstvom detailných údajov. Kopa asistentov, kopa odkladacích priestorov. Skrátka skvelé rodinné auto. Výčitku nemám ani k štartovaciemu tlačidlu a radeniu na paneli pod volantom. Vlastne som za to rád. Naopak, nepáči sa mi štartovanie auta zadkom ako to má ID. Buzz. A či už je shift-by-wire pod volantom na stĺpiku riadenia, alebo o trošku ďalej na palubke, to je vlastne jedno. Auto výborne svieti, výborne tiež hrá.

No a teraz sa pozrime na konkurentov. Pozreli ste sa. Aj ja. Tak poďme riešiť ceny. ID. Buzz so slušnou výbavou a slušným dojazdom kúpite za 70-tisíc. Toľko stál aj Multivan T 6.1 s TDI DSG a 4Motion a niekedy aj viac. 7 miest kúpite pri dlhej a krátkej verzii od výbavy Life. To znamená, že testovaný model štartuje na cene 51 228, výbava Style ako ju vidíte štartuje na cene 59 tisíc eur. Doplnky ako head-up displej a audio Harmann Kardon zdvihnú s pár ďalšími doplnkami cenu tak o 5000 eur. Sme teda niekde tesne pod 70-tisíc a možno sme na niečo zabudli (dvojfarbu sme nezabudli). Tak čo? Benzín? Nafta? Pol cesta? Ono je to jedno, aj tak to bude stáť rovnako. Nové, staré, aké chcete. Nový Multivan s benzínovým dvojlitrom je solídna voľba. Úplne univerzálna, pohodová, rýchla a jediným kompromisom je spotreba. Jedine, že by vám vadila absencia pohonu všetkých kolies, no tento bod programu Multivan nemá a to ani rok po uvedení. Aj bez toho ide o výborné auto v segmente, ktorý je stále potrebný, ale dnes už celkom vyprázdnený. 8 z 10 bodov.

Zdroj: Volkswagen

Technické údaje

 

Model: Volkswagen Multivan TSI
Prevodovka: 7-stupňová dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Objem motora (cm3): 1984
Max výkon  (kW/ot.min):  150 (5000-6500)
Max krútiaci moment (Nm): 320 (1600-4300)
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,4
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,7-7,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4973/1941/1907
Rázvor náprav (mm): 3124
Batožinový priestor (m2): 1,7
Kapacita batérie (kWh) brutto/netto 82/77
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2090
Užitočná hmotnosť (kg): 551
   
Základná cenníková cena modelu (1,5 TSI DSG): 43 116 €
Základná cenníková cena modelu (2,0 TSI DSG): 48 108 €
   

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku