2023-04-25 22:53:00
Opel Astra plug-in hybrid
Opel Astra plug-in hybrid
Zdroj: jh

TEST: Opel Astra PHEV 180k – lacnejší, rozumnejší a pritom stále dynamický hybrid

Doteraz koncern PSA (dnes Stellantis) ponúkal pri osobných autách iba výkonnejšie hybridy.

Ten „najslabší“ mal 225 koní, výkonnejší až 300. Teraz sa portfólio rozšírilo smerom nadol a nový plug-in hybrid som mohol okoštovať vo verzii s výkonom „len“ 180 k. 180 koní samozrejme nie je málo, no pýta sa podotknúť, že iba pred niekoľkými rokmi vedel spomínaný koncern ponúkať totožné parametre s výhradne benzínovým motorom, navyše rovnakého objemu i počtu valcov. Medzičasom ho ponúka naďalej, avšak len pri drahších autách – DS4, či C5X. Zvyšok štartovacieho poľa si teda musí vystačiť s plug-in hybridom s podobnou špecifikáciou. Osobne som bol na verziu s nižším výkonom zvedavý. Jej nasadenie má zmysel najmä s ohľadom na potrebu liberalizácie plug-in hybridov. Autá tohto razenia musia byť dostupnejšie ako sú, inak sa veľmi predávať nebudú a ich potenciál znižovania emisií sa nenaplní. Že som s autom s týmto výkonom a parametrami týždeň jazdil, tak na to som prišiel až po teste. Nič nenaznačuje, že by auto nemalo toľko koní, čo napríklad spomenuté vozidlá. Dokonca ani pružnosť nie. Ak ju porovnávate len pocitovo a spamäti, rozdiel si nevšimnete. On tam ale je. Nie je veľký, no predsa existuje. Ak vozidlá porovnávate cenníkovo - zistíte, že Astra má už vlastne iba tento hybrid. Ten silnejší totiž preberá verzia GSi. 

Zdroj: jh

Keď teda píšem o racionálnejšom plug-in hybride, treba začať od ceny. Cenníková cena modelu Opel Astra 1,2 PureTech 130 k 8AT začína na úrovni 28 990 eur. Cenníková cena plug-in hybridnej Astry 1,6 PureTech 180 k 8AT štartuje na cene 35 990 eur. Aktuálna cena (konfigurátor) modelu Astra 1,2 PT AT je od 27 490 eur, Astra PT AT PHEV je od 34 490 eur. Rozdiel 7000 eur je dosť veľký. Keby však auto mohlo získať dotáciu, napríklad 3000 eur, rozdiel by bol znesiteľnejší, no stále vyšší ako by bol pred pár rokmi pri porovnávaní áut s porovnateľne veľkým rozdielom vo výkone. Dnes takéto porovnanie neurobíte, no treba uznať 7000 eur je za 50 koníkov a možnosť jazdiť na elektrinu naozaj dosť. 

Auto v cene o 7000 eur drahšie z môjho pohľadu nie je o 7000 eur lepšie. Môže byť, no musíte mu vyhovovať. Áno, vy musíte autu vyhovovať, nie ono vám, pretože vy musíte byť zákazník s možnosťou každodenného nabíjania, zákazník, ktorý väčšinu svojich kilometrov za deň strávi v meste a okolí. Nemusíte za deň odjazdiť menej než 60 kilometrov, no nemuselo by to byť ani priveľmi viac. Inak platí to, čo pri mnohých plug-in hybridoch a tu ešte viac – že nosiť si veľkú baterku v kufri je absolútne kontraproduktívne - ak pravidelne nenabíjate. Je to ako nainštalovať si na strechu domu solárne panely za niekoľko desiatok tisíc eur, ale nepripojiť ich ani k domu, ani k sieti. Hlavne, že ich tam máte, aspoň vám krupobitie nezničí strešnú krytinu.

Zdroj: jh

Predtým než vôbec začnete uvažovať o plug-ine, musíte pozitívne odpovedať na tieto otázky:

Máte doma/v práci elektrifikované parkovacie miesto s možnosťou každodenného nabíjania?

Najazdíte väčšinu denných kilometrov v meste a najbližšom okolí s tým, že je to cca 100 km denne (radšej menej ako viac)?

Keď sú obe odpovede pozitívne, môžete sa presunúť k výberu plug-in hybridu, či malého mestského elektromobilu, inak sú vám lepšie (síce dnes už oklieštené, ale stále) výhradne spaľovacie motory.

Zdroj: jh

Plug-in hybrid v autách značiek Opel, Peugeot, Citroen a DS je rovnakej fajty. Tento je nový, ponúka benzínový motor s nižším výkonom a nižší je aj celkový výkon a krútiaci moment. Vo všeobecnosti ale platí, že tento slabší hybrid nie je ani o veľa menej dynamický, ani o veľa úspornejší. V zimnom počasí s kompletne vybitou batériou auto spotrebúva toľko paliva, koľko menší trojvalcový agregát pri porovnateľných cestách, v porovnateľnom počasí a pri porovnateľnej dynamike. S oboma sa dá jazdiť za menej, no na mojich trasách už nie veľmi. Toto auto jazdilo v priemere za 7,2 litra benzínu na 100 km bez nabíjania. Na diaľnici spotreba tesne presahovala 8 litrov, na okreskách pri pokojnej jazde kulminovala na úrovni 6 litrov. V meste spotreba zodpovedala priemeru. Z toho vyplýva, že aj bez nabíjania je spaľovací motor v meste efektívnejší ako by bol v čisto spaľovacej špecifikácii, no od trojvalca ho delí len štatistická odchýlka v každom ohľade. Okrem jedného. Tým je dynamická jazda. Keď začnete trojvalcu viac nakladať, spotreba pôjde vyššie rýchlejšie ako v prípade tohto hybridu. Nehovoriac o tom, že hybrid disponuje výkonom vyšším o 50 koní a tento výkon je cítiť viac ako v prípade porovnávania dvoch plug-in hybridov, ktoré v Astre môžete mať. Nehľadiac na prítomnosť elektromotoru, spaľovák má o valec viac, vyšší krútiaci moment a skrátka viac síl. Keď som na svojich denných trasách nabíjal, auto jazdilo v meste so spotrebou cca 24,5 kWh, po výjazde z mesta teda alikvótne klesla spotreba benzínu. V porovnaní s C5 Aircross, ktorý som mal krátko pred Astrou však elektromotor v Astre pracuje aj na diaľnici. Očividne je v tomto prostredí efektívnejší ako v prípade väčšieho a ťažšieho SUV.

Zdroj: jh

V diskusii o prípadnej spotrebe plug-in hybridu všetko záleží od toho, ako často nabíjate. Výhodou tohto systému je, že ponúka nabíjanie s výkonom 7,4 kW, to znamená, že baterku poľahky dobijete na plno za menej než dve hodiny - napríklad v nákupnom centre. To sa pri pohybe v meste môže hodiť. Ak človek navyše dobre pracuje s rezervou batérie a na tej diaľnici jazdí s benzínovým motorom - skrátka rozmýšľa za plug-in hybrid, spotrebu vie okresať aj bez toho, aby musel mať doma nabíjačku. I tak je to však žiaduce - mať možnosť pravidelne nabíjať bez nutnosti predierať sa zapojenými elektromobilmi. Lebo viete ako to je: keď svoj plug-in zapojíte na stojan s tromi koncovkami, z ktorých je jedna AC, keď príde elektromobil a napojí sa na DC, z vašich 7,4 kW je náhle možno toľko, koľko by ste dostali z bežnej zástrčky, možno ešte menej a to vie celkom nahnevať. 

Ak ale nabíjate každý deň doma a jazdíte vhodné kilometre, spaľovací motor nemusí mať žiadnu spotrebu presne tak, ako môže mať spotrebu polovičnú od hore uvedenej. Skrátka si vyberiete svoj režim a spotrebu benzínu si upravíte podľa preferencií. 

Zdroj: jh

Inak je to Astra ako tá s benzínovým motorom. Pekne jazdí. Naozaj pekne. Táto má navyše vyššiu hmotnosť nad zadnou nápravou a iný podvozok, takže jazdí ešte o kus umiernenejšie a to aj v prípade väčších nerovností v zákrutách. Dá sa s ňou jazdiť ozaj pekne a v športovom režime tých 180 koní vie byť ozaj cítiť. Predbiehanie je jednoduché, akurát keď chcete dynamiku, je vhodnejšie pripraviť si mechaniku. A síce: prepnúť do toho športového režimu tak, aby sa zapol spaľovací motor ešte predtým, než chcete predbiehať. Dosiahnuť sa to dá aj inak, no keď prechádzate z čisto elektrickej jazdy do maximálnej dynamiky, mechanika nie je rada. Je tiež veľký rozdiel v pocite z jazdy v meste na elektrickú energiu a v hybridnom móde. Elektrická jazda je komfortnejšia. Komfortnejšia by bola aj jazda na menších, rozumnejších diskoch. Rovnako by sa tak o trošku znížila spotreba - ako pre elektrickú, tak spaľovaciu a hybridnú jazdu. Je to pekné, ale to je tak všetko, čo to prináša - veľké 18-palcové disky myslím. 

Auto malo výbornú výbavu. V kabíne je všetko tam, kde má byť, a síce infotainment nie je obzvlášť hlboký a ani navigácia nemá zázračnú grafiku a informovanosť, Apple CarPlay a Android Auto tieto záležitosti doriešia k spokojnosti. 

Výborné pixelové svetlá pomáhajú zlepšiť jazdu v noci, pracujú naozaj pekne. Astra hatchback je skrátka priestranný, komfortný, no najmä slušne jazdiaci hatchback, ktorý je zreteľne odlišný od konkurencie. Jeho krivky mi prídu svieže, moderné a zároveň nadčasové. 

Zdroj: jh

Pokiaľ chcete plug-in a chcete jazdiť reálne úsporne a máte možnosť nabíjať, zároveň nepotrebujete väčšie auto, Astra poslúži výborne. Pokojne aj dvoj až štvorčlennej rodine. Stačí nebyť príliš žiadostivý na batožinový priestor. Súčasné hatchbacky nižšej strednej toto dokážu bez toho, aby nosili o toľko hmotnosti viac ako SUV-čka, ktoré obvykle neposkytnú viac miesta tam, kde to treba, poskytnú vyššiu spotrebu. Všade. Rozdiel medzi cenou plug-in hybridu a bežnej benzínovej verzie je z môjho pohľadu príliš veľký na to, aby kúpa plug-in hybridu dávala zmysel. Pomer ceny a protihodnoty nevyváži ani možnosť usporiť palivo jazdou na elektrickú energiu. Bez dotácií to má zmysel len pre firmy, nie pre jednotlivca. No a jednotlivec zaváhajúci kúpiť trojvalec PureTech do hatchbacku by mal prestať počúvať ľudí, ktorí tomu aj tak nerozumejú. Nižšie pripájam videotest spomínanej PureTech verzie s automatom. 6,5 z 10 bodov. 

Technické údaje

Model:

Opel Astra Hybrid GS Line

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka:

8-stupňová automatická

Poháňaná náprava predná
Systémový výkon (kW) 135
Systémový krútiaci moment (Nm) 360
Výkon spaľovacieho motora(kW/ot.): 110/6000
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.): 250/1750
Výkon elektromotora 81,2/2500
Krútiaci moment elektromotora 320/500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 225/135
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,6
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 1,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4374/1860/1470
Rázvor náprav (mm): 2675
Objem batožinového priestoru (l): 352
Objem palivovej nádrže (l): 42
Kapacita batérie (kWh): 12,4
Dojazd v EV režime (km) 66-67
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1678
Užitočná hmotnosť (kg): 472
   
Základná cenníková cena Astra Hybrid: od 35 990 €
Základná cena modelu cenníková/akciová: od 40 290/38 590 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku