08.04.2016

JAZDA: Ford Ranger 3,2 Duratorq 6MT WildTrak – môže byť pick-up najlepšie SUV?

Ford vďaka výrazne modernizovanému pick-upu Ranger môže konkurentom ukazovať dlhý nos.

Súčasná generácia modelu Ford Ranger je tu s nami od roku 2011. My sme sa k nej dostal až o tri roky neskôr, no už vtedy sme museli konštatovať, že Ranger je obdivuhodný pracovný stroj, ktorý v náznakoch pripomína osobné vozidlo a že tie náznaky sú celkom príjemné.

Ford na aute zapracoval a faceliftom nezmenil len výraz automobilu. Z pracovného stroja spravil plnohodnotné osobné vozidlo s robustnou mechanikou akú si žiadne SUV nemôže dovoliť.

Automobilka pri svojom globálnom stredne veľkom pick-upe zúžitkovala skúsenosti z trhu, na ktorom sa model nepredáva. V USA, teda v krajine pick-upom zasľúbenej už dlho pick-up neslúži len ako služobné vozidlo, pracovný stroj. Na to, aby dokázali pick-upy v Amerike odolávať tlaku čoraz obľúbenejších SUV museli svoj drsný imidž upraviť. A že na to išli značky ako Ford, Dodge a GMC dobre nemusíme vravieť. Ich cieľom bolo poskytnúť zákazníkom to, čo ich dokázalo nakloniť bližšie k modelom SUV – komfort, výbava a status.

Do pick-upov sa tak začali pridávať nové komfortné a bezpečnostné prvky, ktoré umožnili týmto modelom prežiť až do súčasnosti. Prostredníctvom modelov ako F150 Raptor navyše Ford dokázal spraviť z pick-upu príťažlivú záležitosť. Skúsenosti získané na americkom trhu tak značka prenáša aj na ostatné kúty planéty. Už predfaceliftovaný model dokázal vďaka vnútornému priestoru v kombinácií s úžitkovými schopnosťami vytvoriť akúsi alternatívu k veľkým SUV, pri ktorých je veľkosť kufra dôležitým parametrom. Facelift drsný pick-up ešte viac skultúrnil a vyrobil z neho kríženca medzi komfortnými SUV a úžitkovými pick-upmi.

Základ vozidla zostáva rovnaký aj po facelifte. Dĺžka, výška i pevný rám, či listové pruženie zadnej nápravy zostávajú, rovnako zostala zachovaná priestrannosť kabíny. Zmeny nastali vo vybavení kabíny a v technologických bezpečnostných doplnkoch.

Úspornejšie motory

Motorizácie Podkapotou globálneho modelu Ranger sú na celom svete rovnaké. Tvoria ich výhradne naftové motory, ktoré môžete nájsť jedine v úžitkových modeloch značky. Základ tvorí 2,2 litrový naftový štvorvalec s výkonom a krútiacim momentom alebo 96 kW (130 k) a 330 Nm pri 1500-2500 ot/min. prípadne 118 kW (160 k) a 385 Nm pri 1500-2500 ot/min. Nižšia výkonnostná verzia má turbodúchadlo s pevnými lopatkami rotora, vyššia s variabilnou geometriou. Motor má nadštvorcový charakter so silou najmä v nízkych otáčkach. Vrchol ponuky tvorí päťvalec s objemom 3,2 litra. Maximálny výkon 147 kW (200 k) dosahuje pri 3000 ot/min a maximum krútiacieho momentu 470 Nm má vodič k dispozícii pri 1500-2750 ot/min. Motor má výrazne nadštvorcový charakter s mohutným záťahom zospodu a pekným bublavým zvukovým prejavom. Má jedno turbodúchadlo s variabilnou geometriou, a tak ako výkonnejší štvorvalec ho možno kombinovať ako s manuálnou šesťstupňovou tak i klasickou automatickou šesťstupňovou prevodovkou robustnej konštrukcie so schopnosťou zniesť až 830 Nm krútiaceho momentu. Všetky verzie sú pripravené na normu Euro 6, ktorej odolávajú aj prostredníctvom pasce na NOx.

Menší štvorvalec sme testovali vo vyššej výkonnostnej verzii. Motor Rangeru stačí, poskytuje mu adekvátnu dávku sily v teréne avšak na spevnených povrchoch je len priemerný. Avšak aj pri rýchlosti okolo 90 km/h a podradení je schopný čeliť i dynamickému predbiehaniu. Zvukový prejav je celkom pochopiteľne horší ako v prípade väčšieho päťvalca. Motor by som rozhodne odporúčal k pracovným verziám Rangera v nižších výbavových stupňoch, prípadne pre „menej akčných“ vodičov.

Single Cab, Rap Cab a Double Cab

Zatiaľ čo pre pracovné verzie – dvojmiestnu Single Cab a Rap Cab s doplnkovými núdzovými sedadlami je ideálnou motorizáciou (až na výnimky) naftový agregát s objemom 2,2 litra, pre Double Cab, obzvlášť pre vyššie stupne výbav Limited a WildTrak je najlepšou motorizáciou mohutný 3,2 litrový naftový päťvalec.

Daný motor nemá v pick-upoch predávaných v Európe obdobu. Silný a objemný. I keď sú modely ako Hilux, ktoré sa dokážu k danému motoru aspoň priblížiť, nenájde sa ani jeden, ktorý by ho dokázal prekonať a to ako v ohľade kultúry chodu, krútiaceho momentu, výkonu, či zvuku.

Nemecké prémiové SUV síce majú k dispozícii aj silnejšie a výkonnejšie agregáty, no úžitkový potenciál vrátane pripravenosti na tvrdé zaobchádzanie v teréne poskytnúť nedokážu, alebo vďaka politike automobiliek nemôžu.

Kombinácia 3,2 litrového Duratorqu s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, pohonom všetkých kolies je tou najlepšou možnosťou akú Ford ponúka. Šesťstupňovú automatickú prevodovku s hydrodynamickým meničom síce nemôžem nazvať ako vyslovene nepodarenú a bez problémov sa postaví konkurenčným automatom v pick-upoch, s manuálnou „skriňou“ je Ranger jednoducho lepší.

Prevody sú nastavené ťažko. Silný motor si s tým poradí a prípadný deficit vymaže vlastnými schopnosťami. Radenie ide hladko i keď je odpor väčší. Dráhy sú na pick-up pomerne krátke. Niekedy je preto ťažké hneď určiť, či je páka v neutrálnej polohe, alebo v trojke. Je to maličkosť, ktorú môžete postrehnúť iba do chvíle, kým si na radenie nezvyknete.

Automobil zaťažený iba vlastnou hmotnosťou a dvoma pasažiermi vrátane vodiča a ich príručnej batožiny poskytuje dostatok dynamiky aj na predbiehanie na kratších úsekoch. K uvoľneniu jeho sily v rýchlostiach okolo 90 km/h pomôže podradenie. V prípade zaradeného šiesteho stupňa je možné radiť do štvorky, no motor sa preberie aj na päťke. Následne sa za budíček odvďačí príjemným bublavým baritónom postupne prechádzajúcim do nie až tak príťažlivého zachrípnutého revu, čo je pre priveľmi vytočený naftový agregát typické. Vďaka zreteľnému i keď nie rušivému zvukovému prejavu sa vodič rýchlo naučí vhodne radiť aj bez otáčkomera iba na základe zvuku.

Jeho schopnosti na cestách a diaľniciach ma príjemne prekvapili. V teste Rangera som mal tento motor s automatickou prevodovkou a prejav bol horší po všetkých stránkach. Dôvodom bola neistá prevodovka so skutočne veľkým preklzom meniča, ktorá sa v rýchlosti do 45 km/h správala defacto ako zle nastavené CVT. Až teraz som však zistil, že až takéto chovanie nie je pre túto kombináciu bežné a že na vine bol chybný kus prevodovky, ktorá mala omylom nahraný softvér riadiacej jednotky určený na ovládanie slabšieho naftového štvorvalca. Je ale pochopiteľné, že k preklzu meniča v prípade automatu dochádza. Prevodovka tým nechráni len samú seba, ale aj motor a ďalšie súčasti. Predchádza tak poškodeniu v prípade plného naloženia, či ťahania prívesu, jazdy v teréne... V prípade manuálnej prevodovky je ochrana komponentov vozidla na vodičovi.

Automat okrem hlučnejšej a pomalšej akcelerácie zvyšuje spotrebu. O tom som sa presvedčil počas diaľničných prejazdov, ktoré v prípade faceliftovaného Rangera príjemne prekvapili. Rozdiel pritom nemožno prisúdiť iba zvýšeniu efektivity motora, i keď je zrejmé, že bez toho, by rozdiel nebol taký markantný. Po facelifte poklesla priemerná spotreba pri rýchlosti 140 km/h pri porovnaní identickej verzie s automatom a manuálom miestami až o tri litre nafty. Priemer počas testu sa ustálil na úrovni 11,2 litra, čo pri tejto rýchlosti skutočne považujem za vynikajúcu hodnotu. Pritom aj v takejto rýchlosti je auto bez podradenia ochotné pridávať a poľahky vzdoruje i rýchlostiam nad 150 km/h /odskúšané 160 km/h). Nad 130 km/h sa už počuteľne zvyšuje hlučnosť, avšak ani pri 150 km/h nie je hluk nepríjemný.

V teréne doma

Rangera sme počas jázd v Slovinsku okoštovali aj na štrkovisku, kde pre nás slovinskí majstri terénu pripravili ľahkú trať s ochutnávkou brodenia, stúpania i klesania. Ranger si s ponuknutým terénom poradil s prstom v nose. Aj keď nám trať prišla dosť nudná, mala zopár miest, ktoré mali potenciál. K jeho využitiu ale bolo treba zvýšiť rýchlosť. Práve vyššia rýchlosť ukázala čo auto dokáže. To čo sme vyskúšali my však nebolo nič v porovnaní s tým, čo si mohli dovoliť inštruktéri s perfektnou znalosťou trate. Mať Rangera a takúto plochu k dispozícii na dennej báze, trávili by sme tam väčšinu svojho voľného času. Nečudujem sa, že sa nejeden Ranger objavuje ako sprievodné vozidlo na Dakare... 

Bezpečnostní asistenti

Facelift priniesol na palubu Rangera bezpečnostných asistentov, ktorí sa ešte len teraz usádzajú vo vyšších výbavách štandardných osobných vozidiel. Ranger ponúka adaptívny tempomat, lane assist, kontrolu bezpečnej vzdialenosti i kontrolu dopravných značiek. Pochopiteľne za príplatok.

Kľúčovou zmenou v prípade Rangera je nový, čiastočne digitálny palubný počítač s inovovanou kaplnkou prístrojov a nový infotainment Sync 2. Ranger dostal prvýkrát dotykovú obrazovku a navigačný systém. Sync 2 nie je pre Ford tou najväčšou pýchou. Jeho pomalé reakcie a nižšia intuivita spolu s ľahko sa špiniacim displejom bez ochranného skla sú hlavným dôvodom, prečo tak rýchlo po jeho predstavení prichádza nová verzia. Systém postavený v spolupráci s Microsoftom pritom nie je zlý, mnohé z funkcií sú jednoducho ovládateľné, ľahko prístupné a pochopiteľné, avšak to nestačí. Napriek tomu je prítomnosť vyspelého infotainmentu v pick-upe Ranger prínosom. Dostatočne informovaná, i keď ťažšie ovládateľná navigácia i lepšia viditeľnosť a prehľadnosť hrajú jednoznačne v prospech tohto spojenia. Nastavovanie napríklad destinácie je takmer nemožné počas jazdy a treba zastaviť. Nepomôže ani šikovný spolujazdec. I jemné vibrácie na menej kvalitnom povrchu spôsobujú, že sa na úkony musí priveľmi sústrediť. Trafiť menšie ikonky je náročné.

Ranger je vďaka zmenám civilnejším pick-upom ako doteraz. Fordu sa podarilo preniesť silný genofond pravých pracovných pick-upov do priestranného, pekného, štýlového, pohodlného a bezpečného vozidla, ktoré dokáže prelomiť lady medzi segmentom moderných SUV a segmentom pracovných terénnych strojov. Zatiaľ čo SUV nie sú prioritne stavané na zdolávanie terénu a pravidelným jazdám mimo spevnených ciest dlhodobo odolávať nedokážu, pick-up áno. Kým aj najlepšie SUV možno nazvať maximálne terénnymi občasníkmi a viac ako ľahký terén znamená riziko vážnych poškodení a následkov, pick-up vzdoruje stredne až ťažkému terénu so vztýčenou hlavou. Keď spojíme cestné schopnosti a komfort, či štýlovosť vozidla SUV a spojíme ich s odolnosťou, robustnosťou a suverenitou v teréne veľmi dobrého modelu pick-up vznikne nám Ranger. Ten vďaka faceliftu nielen obhájil pozíciu najlepšieho pick-upu na našom trhu (v pomere cena protihodnota i v ďalších parametroch) ale pridal niečo navyše. Za testovanú top verziu dáte cca 40-tisíc s DPH. 

Viac fotografií nájdete v bohatej galérii. Krátke video dokazujúce vysoký podiel zábavnosti tohto automobilu nájdete nižšie. V galérii tiež nájdete parametre všetkých karosárskych typov a tiež všetky nové asistenčné systémy a infografiku dokumentujúcu ako je postavený systém pohonu všetkých kolies tohto vozidla. 

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.