2014-06-08 07:55:11
Nárazové testy IIHS sú
Nárazové testy IIHS sú najprísnejšie
Zdroj: IIHS.org

Nárazové testy IIHS sú najprísnejšie – podrobil sa im aj Volkswagen Golf GTI

Tak už to má za sebou. Ako uspel Golf aktuálnej generácie pri netradičnom teste?

Oproti pevnej bariére sa v rámci testov IIHS rozbehol aj Volkswagen Golf GTI. Hra na prekvapenie a nekonala a automobilka Volkswagen prekvapenie nepripustila. Golf GTI dokonca získal najvyššie hodnotenie, aké americký Poisťovací inštitút pre bezpečnosť na cestách udeľuje - Top Safety Pick +.

Crash testy IIHS sú v mnohom podobné tým, ktoré robí aj Euro NCAP. Čelný náraz je s rovnakým prekrytím, teda 40 %, do deformovateľnej prekážky v rýchlosti 64 km/h. Tiež bočný náraz pri rýchlosti 50 km/h je zhodný s Euro NCAP , robí sa však deformovateľným vozíkom s hmotnosťou 1500 kg, teda podstatne vyššou ako pri európskych testoch.

Najťažším orieškom pre mnohé autá, na ktorom pohoreli už aj mnohé slávne mená a značky je však  od roku 2012 novinka v testoch IIHS - náraz s malým prekrytím iba 25 % v rýchlosti 64 km/h do pevnej prekážky. V tomto bode mnohé autá zlyhávajú, no Golf GTI nesklamal ani v tomto prípade. Získal najlepšie možné hodnotenie vo všetkých testovaných parametroch, vrátane nárazu s malým presadením. To plus v ocenení mu udelili za systémy pomáhajúce prípadnej kolízii predchádzať.

Zdroj: IIHS.org
Zdroj: IIHS.org

Po nárazových testoch zostal priestor pre cestujúcich v Golfe GTI ochránený. Riziko zranenia nôh vyhodnotili ako nízke. Počas nárazu s malým presahom býva problémom aj to, že auto začne rotovať a hlava vodiča nemieri presne do stredu airbagu. Aj v tomto prípade skĺzla hlava figuríny smerom k stĺpiku, no tam ju zachytil bočný airbag. Vďaka tomu to zabránili tvrdému stretu hlavy s predným stĺpikom.

Organizácia IIHS zaviedla náraz s malým presadením v roku 2012. Simuluje napríklad náraz do stromu, keď sa chcete pri nehode na poslednú chvíľu vyhnúť čelnému stretu, alebo pri vyhhýbacom manévri, kde sa autá zrazia práve rohom karosérie. Ukázalo sa napríklad pri testoch SUV a crossoverov, že pomerne veľký počet automobilov pri podobnom strete neponúka veľkú ochranu. A to boli autá, ktoré dosiahli pri klasických testoch EuroNCAP výborné výsledky.

Preto chcú výrobcovia zjednotiť nároky na bezpečnosť áut v Európe a v USA, kde platia dokonca dva štandardy – IIHS a NHTSA. Momentálne prebieha výskum ktorý by mal ustanoviť nové pravidlá pre nárazové testy.

Jozef Vydra
ZDROJ: IIHS.org

Komentáre k článku


Stream naživo