2014-01-11 16:45:00
Navigácia môže byť špión
Navigácia môže byť špión vo vašom vlastnom aute!
Zdroj: alborzgps.com

Máte navigáciu? Vaše auto je potom špión, ktorý vás môže špehovať!

Nemusíte trpieť schizofréniou, aby ste mali pocit, že vás neustále niekto sleduje. Svojho osobného špióna si vozíte so sebou.

Na svetlo vyplávala správa, že niektorí výrobcovia áut a satelitných navigácií môžu zhromažďovať údaje o vašom pohybe. To by ešte bolo akceptovateľné, no podľa amerického Úradu vládnej zodpovednosti (Government Accountability Office - GAO) ich môžu poskytovať ďalej. Bez toho, aby ste o tom vedeli!

Ako si uchrániť súkromie v tomto svete, kde každý všetko sleduje, zhromažďuje a zdieľa? Veď správa GEO uvádza, že niektoré satelitné navigácie v autách zhromažďujú a odosielajú údaje o pohybe tohto auta. Výrobca auta, alebo navigačnej jednotky tieto údaje poskytujú ďalším stranám. Lenže o tom nie je nikde žiadna zmienka!

Zdroj: washingtonpost.com
Zdroj: bussinesweek.com

Špehovanie na každom kroku

Správy z posledných mesiacov nám spájajú americkú vládu a špehovanie ako veľlmi blízke pojmy. A práve preto GAO urobila výskum vraj preto, že sa množili obavy z toho, že stále rastúci počet služieb, ktoré pracujú s aktuálnou polohou (v tomto prípade auta) môže „monitorovať spotrebiteľov bez ich vedomia, sledovať ich pohyb a aj vďaka tomu im ľahšie ukradnúť identitu“.

To je prípad služieb, ktoré pripojením na internet zisťujú polohu auta a vďaka tomu poskytujú vodičovi informácie o dopravnej situácii na ceste pred ním. Nejde však len o nejaké údaje. Podľa nich sa má identifikovať priamo konkrétne auto, ba dokonca v niektorých prípadoch aj samotný vodič! Ako je to možné?

Zdroj: kenwood-electronics.co.uk

V súčasnosti sú totiž mnohé navigačné jednotky, alebo rádiá spárované len s jedným konkrétnym autom. V inom, hoci je to rovnaký model, nebudú fungovať. Auto má totiž svoje VIN a registračnú značku, ktorá je spojená s nejakým menom. Prípadne sa spája s mobilným telefónom konkrétneho (aj iného) človeka, prípadne je prepojený s on-line službami cez jednoznačné užívateľské mená, ktoré sú znova priradené ku konkrétnej osobe.

Dáta sú citlivý materiál

Štúdia GAO tiež hovorí o tom, že hoci navigácie dovoľujú užívateľom rozhodovať o niektorých získaných dátach, nie všetky umožňujú tieto dáta aj zničiť. GAO toto označila za reálnu prax, kde sú veľké rozdiely v tom, ako dlho automobilky, alebo výrobcovia navigácií uchovávajú získané údaje špecifické pre jednotlivé autá, alebo jednotlivé osoby.

Zdroj: bussinesweek.com

Zdroj: bussinesweek.com

Otázkou je, či a nakoľko vôbec bola predmetom výskumu aj americká služba OnStar. Je totiž v množstve predávaných áut v Spojených štátoch dikonca v štandardnej výbave. Je to vlastne non-stop asistencia, ktorá deteguje nehody prostredníctvom snímača odstredivých síl. Paradoxom je, že niektoré autá dokážu „nahlásiť nehodu“ aj vďaka poriadnej akcelerácii (stačí na to poriadny výkon auta, aspoň pár stoviek kilowattov). Na druhej strane však zasa dokáže vysledovať ukradnuté auto a vypnúť na diaľku motor. Súčasťou celého systému je  nutné GPSa tiež kamera, ktorá sleduje interiér auta. OnStar sa (zatiaľ) nemontuje do áut povinne. To európsky systém eCall má však byť povinný v každom aute, čím dosť pripomína odpočúvaciu plošticu.

Takže ešte raz tá istá otázka: Ako si uchrániť súkromie v tomto svete? Zárukou slobody a súkromia je iba anonymita. Lenže ako sa k nej prepracovať? Ťažko, ale dá sa to. Snažte sa zostať aj pri používaní rôznych online služieb v aute čo najobtiažnejšie idntifikovateľní. Aby sa vám raz nestalo, že sa budete čudovať. Nad tým, čo všetko o vás vedia aj tí, s ktorými ste sa nechceli „podeliť“o žiadne citlivé informácie o sebe a svojom živote.

Jozef Vydra
ZDROJ: dailymail.co.uk, autoexpres.co.uk

Komentáre k článku


Stream naživo