17.12.2017

650 koní v Lamborghini Urus je málo? BMW X5 M od G-Power dodá až 750 k

Časy, keď sa sériové autá šplhali vo vrcholných verziách k výkonu 500 koní, sú už dávno preč.

Dnes žijeme v ére superáut, ktoré však ako superautá nevyzerajú a svojimi parametrami skutočným superšportom konkurujú. V tomto prípade sme v ére super SUV, ktoré svojimi výkonnostnými parametrami strčia do vrecka nejedno športové kupé, či dokonca i pár rokov staré superšporty. Samozrejme, jedna vec je maximálny výkon a krútiaci moment, druhá vec je hmotnosť.

Ale ani 2,5 tony ocele, hliníka, plastov a kože nezastaví stádo koní o počte 750 pred priam strašidelným jazdným prejavom.

Iba pred dvoma týždňami sme sa nadchýňali nad prvým superšportovým SUV od Lamborghini v tejto dekáde. Urus disponuje nielen ohromujúcimi vonkajšími rozmermi, krivkami a ohromujúcim vzhľadom palubnej dosky, no najmä sa môže pochváliť motorom V8 s maximálnym výkonom 650 koní.

Už vtedy tu ale bol ešte silnejší konkurent: BMW X5 M s maximálnym výkonom až 750 k. Môže za to sériový tuning známeho úpravcu menom G Power. Nemecká firma si posvietila na najvýkonnejšie bavorské SUV a jej trojfázový program úpravy parametrov vrcholí na výkonnostnej úrovni hyperšportov.

V prvej fáze - úrovni, ktorá zdvihne sériový výkon už i tak mimoriadne schopného vozidla s motorom V8 s dvoma turbodúchadlami z 575 k na 650 k ide v podstate len o softvérovú úpravu známu pod obchodným názvom Bi-Tronik 2 V1 resp. 5 V1 v závislosti od preferencií užívateľa. Prvý menovaný systém jednoducho zvýši výkon, ten druhý umožňuje dodatočné úpravy máp pre konkrétneho zákazníka. Výsledkom je nárast výkonu na 478 kW (650 k) a nárast krútiaceho momentu o rovnú stovku na 850 Nm

Druhou fázou je  softvérová úprava spolu s kompletnou výmenou výfukových potrubí. Titánová sada s väčším priemerom karbónových výfukov a so športovými katalyzátormi umožní znížiť spätný tlak, čo zas pomôže zvýšiť maximálny výkon na 514 kW (700 k) a krútiaci moment na 905 Nm. Úspora hmotnosti na celom výfukovom systéme (od motora až ku koncovke) je 23 kilogramov v porovnaní so sériou.

Finálna tretia úroveň už zahŕňa aj prepracovanú dvojicu turbodúchadiel s väčšími, no pritom ľahšími turbínami na kompresorovej strane. Výsledkom je 551 kW+ (750 k) medzi 6000 až 6500 ot/min a takmer 990 Nm medzi 3000 až 3500 ot/min.

Za ďalší príplatok si všetky úrovne môžete doplniť bodykitom s názvom Typhoon a 23 palcovými diskami kolies. Takto upravený automobil hravo prekoná hranicu 300 km/h a štvrť míle s pevným štartom prekoná za 11,5 sekundy. A že to ešte aj parádne znie, to netreba písať, stačí počúvať. Či už sa vám široký bodykit a gigantické kolesá páčia, alebo nie, s takýmto autom sa dá ohýbať čas, alebo minimálne zvodidlá... 

 

jh

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.