2015-12-14 11:50:00
Bentley Bentayga
Bentley Bentayga
Zdroj: Bentley

Novinky od VW: Predá koncern Bentley, či Lambo? Ťažko. Zvýši dohľad nad softvérom

Audi má plán na V6-tky, VW si požičalo 20 miliárd a ručí za ne svojim majetkom. Softvér dostane viac pozornosti.

Volkswagen zlepší dohľad nad vývojom softvéru Automobilová skupina Volkswagen zlepší dohľad nad vývojom softvéru, aby zabránila manipuláciám s emisnými testami. Informoval o tom šéf dozornej rady spoločnosti Hans Dieter Pötsch. Externé vyšetrovanie, ktorým spoločnosť poverila americkú právnickú kanceláriu firmu Jones Day, podľa neho dosiahlo pokrok, na závery si však ešte treba počkať. Ako Pötsch uviedol, VW zatiaľ nezverejní konkrétne mená, do manipulácie bol však pravdepodobne zapletený iba malý počet osôb.

Skupina VW v septembri priznala, že softvér, ktorý umožňuje skresľovať skutočný objem emisií vypúšťaných z dieselových motorov, inštalovala celosvetovo do zhruba 11 mil. áut. Najväčší škandál v histórii automobilovej skupiny viedol k odstúpeniu jej dlhoročného riaditeľa a z trhovej hodnoty spoločnosti vymazal 13 %, resp. 10 mld. eur.

Problémy s emisiami oxidu uhličitého má údajne menej áut VW

Vyšetrovanie spoločnosti Volkswagen (VW) tiež ukázalo, že skreslené údaje o emisiách oxidu uhličitého vykazuje menej vozidiel, ako sa pôvodne predpokladalo. V stredu o tom dva zdroje z prostredia spoločnosti informovali agentúru Reuters. "Ďalšie vyšetrovanie ukázalo, že počet dotknutých áut je päťmiestne číslo," uviedol jeden zo zdrojov. Spoločnosť VW situáciu odmietla komentovať. Noviny Frankfurter Allgemeine Zeitung skôr v stredu uviedli, že problémy s emisiami oxidu uhličitého sa týkajú menej ako 40 tis. vozidiel.

Automobilka minulý mesiac informovala, že problémy s emisiami oxidu uhličitého má približne 800 tis. vozidiel, z ktorých sa väčšina predala v Európe. Zároveň uviedla, že s touto záležitosťou budú spojené náklady vo výške minimálne dvoch miliárd eur.

Audi našlo jednoduché riešenie emisných problémov

Nemecká automobilka Audi našla jednoduché technické riešenie problémov naftových vozidiel so softvérom, ktorý skresľuje emisie. Uviedol to šéf značky Rupert Stadler. Opravy 85 tisíc vozidiel s naftovým trojlitrovým motorom V6 by podľa jeho slov mohli byť jednoduché. Spomínaný údaj zahŕňa aj autá Volkswagen (VW) a Porsche, ktoré sú vybavené motormi Audi. "Diskutujeme o rýchlych, priamočiarych a spotrebiteľsky ohľaduplných riešeniach,“ povedal Stadler. "Každý deň robíme ďalší krok k riešeniu,“ doplnil.

Stadler bude v stredu čeliť otázkam dozornej rady VW. Bude vysvetľovať, ako bude značka Audi čeliť kríze v čase, keď spomaľuje rast dodávok vzhľadom na zhoršujúci sa dopyt z Číny. Čínsky trh je pre automobilku Audi najväčší. Šéf automobilky VW Matthias Müller minulý mesiac uviedol, že oprava 8,5 mil. menších naftových motorov v Európe bude "technicky a finančne zvládnuteľná“. Výšku nákladov nešpecifikoval.

20 miliárd môže byť problém

Takéto správy sú pre zainteresovaných iste úľavou, najmä ak si uvedomíme, že Volkswagen si pred niekoľkými dňami podpisom zmlúv s 13-timi bankovými inštitúciami vybavil preklenovací úver vo výške 20 miliárd eur na zvládnutie následkov najväčšej krízy vo svojej histórii. Podklady k danému krátkodobému úveru pochopiteľne zahŕňajú aj núdzové spôsoby riešenia, ak by VW nedokázal úver splatiť z vlastných voľných finančných zdrojov. Tieto spôsoby zahŕňajú aj odpredaj časti svojich aktív, teda majetkov. Nie je prekvapením, že sa rýchlo potom ukázali správy o možnom predaji klenotov Bentley, Lamborghini, či Ducati, ktoré by sa pri zhoršenej finančnej situácii mohli stať nadbytočnými. Faktom ale je, že dané značky nie sú jediným majetkom spoločnosti. VW nevlastní len viac ako desiatku automobilových značiek ale kvantum dcérskych spoločností a ďalších majetkov. Ich predaj by automobilku bolel menej než predaj svojich vlastných klenotov, ktoré sú navyše natoľko technologicky previazané s koncernom, že by si len ťažko hľadali kupcu, tomu by v konečnom dôsledku (pri nutnosti potreby zachovania know-how automobilky) zostala vlastne len značka a zopár nákresov s výrobnou linkou. Preto je predaj týchto značiek ako i iných hlavných značiek VW nereálny a takmer neuskutočniteľný. Ďalšia vec je, že obrat týchto spoločností a prípadný zisk z predaja by VW príliš nepomohol, práve naopak by mohol spoločnosť ohroziť viac než dlhy a najmä ohroziť jej goodwill viac než celý dieselgate. Výpredaj klenotov nesvedčí nikdy nič dobré...

Aféru Dieselgate chce VW využiť na naštartovanie zmien

Šéf Volkswagenu Matthias Müller a ďalší predstavitelia koncernu na tlačovej konferencii vyhlásili, že prostredníctvom svojho päťbodového plánu chcú čo najrýchlejšie prinavrátiť automobilke dôveru zákazníkov, problém vyriešiť a sústrediť sa na nové výzvy. Predovšetkým chce koncern urýchliť decentralizáciu, ktorú chcelo už predchádzajúce vedenie, chcú zvýšiť transparentnosť a zlepšiť synergie medzi jednotlivými časťami a spoločnosťami v koncerne. Volkswagen sa nevzdáva svojho cieľu stať sa najväčšou automobilkou a vedenie je presvedčené o tom, že koncern má na to, aby viedol automobilový priemysel a menil automobilizmus ako taký.

 

jh
ZDROJ: SITA

Komentáre k článku


Stream naživo