2023-09-28 19:10:00
Ineos Grenadier
Ineos Grenadier
Zdroj: Jozef Murárik

Ineos sa už oficiálne predáva na Slovensku. Nájdete ho v Boroch v BA

Poznáte granadír? Určite áno, v školských jedálňach ho bolo relatívne veľa.

Sú to zemiakové kúsky s cestovinou, paprikou a zopár ďalšími ingredienciami. Granadiersky pochod ale nie je to, o čom sa chceme predsa baviť. Na Slovensko prichádza značka Ineos s modelom Grenadier, ktorý sa bude prezentovať v novom showroome v Boroch. Ten je súčasťou TOP Auto a je hneď pri Volve. Terénne auto získalo meno podľa reštaurácie, kde sa zrodil pôvodný návrh.

Samotná značka vznikla len nedávno. Je to úplná novinka na trhu a oproti ostatným automobilkám, ktoré existujú už aj 100 rokov je úplným nováčikom. Ale to je dôvod, prečo sa spojila s rôznymi zvučnými menami pri príprave nového automobilu. V prvom rade treba o modeli Ineos Grenadier vedieť, že bol vyvíjaný v kooperácií medzi britskými a nemeckými konštruktérmi. Ďalším bodom, ktorý treba mať na pamäti je, že sa bude vyrábať vo Francúzsku v meste Hambach, kde dovtedy výlučne petrochemický gigant kúpil fabriku Smart od Mercedesu. To by mohlo znamenať aj dobrú kvalitu výroby.

Ineos na vozidle Grenadier spolupracoval s rôznymi ďalšími výrobcami. Podvozok dodáva a navrhla Magna Steyr. Tu možno vidieť niektoré podobné črty s podvozkom triedy G. Ďalším dodávateľom je Carraro, dodávajúci nápravy. Carraro robí nápravy aj pre traktory, takže s terénom má bohaté skúsenosti. Zavesenie zase nesie kombináciu tlmičov Bilstein a pružín Eibach. Vnútri sú k tomu sedadlá Recaro rozumným bočným vedením. Určite najzaujímavejšou častou spoluprác je motor. Motor kompletne dodáva BMW, aj s prevodovkou. Ale pre Ineos prešiel rôznymi úpravami a hlavne zmenou chladiacej sústavy, ktorá efektívnejšie funguje aj v nízkych rýchlostiach.

Zdroj: Jozef Murárik

Celková investícia na rozbeh výroby bola vraj 1,5 miliardy eur a aktuálne máme teda produkt, ktorý je sériový a veľmi zaujímavý. Kým zvonka si berie určite inšpiráciu z rôznych terénnych vozidiel z minulosti, vnútri predvádza novátorský prístup s rôznymi panelmi vrátane tých strešných a stredovým centrálnym displejom zobrazujúcim aj rýchlosť. Tento štýl predsa používa napríklad Tesla Model 3, štýl displeja, nie tlačidiel. Ale tu zostalo extrémne veľa fyzických tlačidiel, ktoré sa dajú stláčať a používať aj v rukaviciach.

Zaujímavý je prístup do batožinového priestoru. Najskôr otvárate menšiu časť do ľavej strany a potom väčšiu časť do pravej strany. Áno, čítate správne, Ineos Grenadier nemá výklopné veko, ale dvere otvárané do strán. Otvoríte ich aj v užších priestoroch, keďže majú dve veľkosti a sú s predelom.

V aktuálnej ponuke budú vlastne štyri, akoby samostatné modely, ale s rovnakým základom. Úplným základom bude plechová, povedzme, že dodávka, ale hneď nad ňou bude päťmiestna terénna verzia Trailmaster a rovnako sedadlami obsadená alternatíva Fieldmaster zameraná skôr na komfort a luxus. Komfort a luxus však stále môže znamenať plastové podlahy s výpusťami na umývanie hadicou. Štvrtá verzia v ponuke bude pick-up Quartermaster.

Základná verzia s plechovými bokmi stojí 67 560 €, ale zaujímavejšie je nazrieť do ponuky Trailmaster a Fieldmaster. Tie oba stoja rovnako a na výber máte benzínový a naftový motor, ktoré zrovna tiež stoja rovnako. Základ pre päťmiestnu verziu s jednou z týchto výbav je 76 980 €.

Podkapotou modelu môžu byť trojlitrové radové šesťvalce od BMW. Kým ten benzínový produkuje 210 kW (286 k) a krútiaci moment 450 Nm, naftový predvádza 183 kW (249 k) a 550 Nm.


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo