2015-01-12 14:45:00
Tankovanie paliva
Tankovanie paliva

V zahraničí natankujete lacnejšie? Ceny u nás možno prešetrí Protimonopolný úrad!

Už niekoľko mesiacov ceny benzínu a nafty klesajú, no na Slovensku výrazne pomalšie ako v zahraničí. Je za tým kartel?

To na čo sa vodiči sťažujú už dlho, zatiaľ akosi obchádzalo pozornosť politikov. Ceny benzínu a nafty klesajú na čerpacích staniciach všade, no na Slovensku im to trvá dlhšie, a tak vznikol najmä koncom minulého roka pomerne vysoký rozdiel medzi cenami u nás a na čerpacích staniciach v okolí.

Rozdielu medzi cenami palív u nás a v zahraničí sa už chytil aj prvý politik. Je ním Richard Sulík z SAS, ktorý sa rozhodol podať dnes podnet na Protimonopolný úrad z dôvodu podozrenia na kartelové dohody pri cenách pohonných hmôt na Slovensku. Sulík uvádza konkrétny príklad spolu s bločkom z lacnej čerpacej stanice JET vo Viedni, kde sa dala v predchádzajúcich dňoch natankovať nafta za výrazne nižšie sumy než je bežné u nás. „Liter nafty vo Viedni za 1,058 € vrátane DPH. Pritom DPH v Rakúsku je 20% tak ako u nás a spotrebná daň je u nás 0,3864 € na liter a v Rakúsku 0,4250 €. O cenách nafty na Slovensku sa radšej zmieňovať nebudem,“ tvrdí Sulík v statuse na sociálnej sieti.

Treba však pochopiť, že DPH a daň nie sú jediné faktory ovplyvňujúce konečnú cenu nafty a benzínu. A ak chceme byť objektívni, porovnávať by sme mali rovnakú cenovú kategóriu čerpacích staníc.

U nás pritom možno natankovať liter nafty aj za 1,160 eura (METRO – zdroj benzin.sk) či 1,145 eura (Jurki – zdroj benzin.sk) a je možné, že i lacnejšie.

Vysvetlime si teda ako vlastne konečná cena pre spotrebiteľa vzniká. Ceny benzínu a nafty sa prvoplánovo odvíjajú od cien ropy na komoditných trhoch. Ropa stratila za ostatné mesiace približne polovicu svojej ceny na svetových trhoch, je teda predpoklad, že ceny by mohli ďalej klesať.

Znižujúca sa cena ropy však rozhodne nie je jediným faktorom, ktorý ovplyvňuje ceny pre konečných spotrebiteľov.

Pre lepšie pochopenie a vysvetlenie celého procesu cenotvorby sme oslovili odborníkov zo Slovnaftu ako jednej z rafinérii dodávajúcej ropné produkty na Slovensko. Hovorca spoločnosti Anton Molnár vysvetľuje, že: „Ceny palív sa odvíjajú od kótovaných cien ropných produktov na medzinárodných trhoch, daňového zaťaženia v jednotlivých krajinách, vývoja menového kurzu, rozdielneho stanovenia podielu biozložiek v palivách, v poplatkoch za skladovanie núdzových zásob ropy a ropných produktov, či aditivácie konečného produktu.“

Poďme si to rozmeniť na drobné (zjednodušene).

Potom, čo rafinéria nakúpi ropu na burze, spracuje ju a určí cenu podľa vlastných nákladov. Takéto "poloprodukty" následne nakupujú jednotlivé značky čerpacích staníc a jednotlivé čerpacie stanice. Pritom nemusia nakupovať iba v Slovnafte ako si mnohí myslia. Pohonné hmoty sa na čerpacie stanice dovážajú i z okolitých rafinérií v Rakúsku, Česku, či Poľsku. Čerpadlá (značky) si vyberajú podľa cien a dostupnosti produktov. Tie sa potom (zväčša) ďalej spracúvajú, pridávajú sa napríklad aditíva, až sa nafta a benzín dostane na samotné čerpacie stanice. Značky čerpadiel i samotné čerpacie stanice si určujú cenu podľa svojich nákladov pri zachovaní ziskovosti, a tiež podľa konkurencie a lokality.

Z toho možno vytušiť, že čas od zmeny ceny na burzách až po zmenu ceny na čerpacích staniciach je často veľmi dlhý. Vývoj cien je teda veľmi zložitý. Do ceny palív navyše výrazne vstupuje štát daňami a spotrebnou daňou, ktorá je pri benzíne u nás najvyššia v regióne. Navyše u nás cenu zvyšuje aj spomínaný poplatok za skladovanie zásob ropy a ropných produktov. Ten v Rakúsku nemajú.

Keď sa teda pozrieme do štatistík priemerných cien palív v Európe, zistíme, že ceny u nás a v najbližšom okolí nie sú až tak rozdielne ako pred niekoľkými týždňami ešte v minulom roku. Slovenské čerpacie stanice pomaly dobiehajú cenový rozdiel, ktorý sa vytvoril pri prudkom poklese ceny ropy. Zdá sa tak, že pozornosť politikov prišla „po funuse.“ Napriek tomu je možné nájsť veľmi rozdielne ceny na jednotlivých čerpacích staniciach a nepochybne máte stále možnosť natankovať v Rakúsku v priemere lacnejšie než u nás. Detto v Česku. Treba si však vybrať vhodné čerpadlo.

Rozdiel vo finálnych cenách ovplyvňuje i politika cenotvorby jednotlivých čerpacích staníc. V Rakúsku je napríklad stále bežné, že sa ceny upravujú v priebehu dňa niekoľkokrát, pričom rozdiely aj medzi čerpadlami tej istej značky môžu byť výrazne odlišné (lokalita, konkurencia...). Vnímanie konkurencie a boja o zákazníka je tam iné, dá sa povedať, že lepšie. U nás to takto nefunguje.

V mnohých prípadoch ide u nás skôr o lokálne nepochopenie konkurenčného prostredia. Viditeľné je to v rôznych lokalitách na Slovensku. Rýchlejší pohyb cien badať napríklad tam, kde je v tesnej blízkosti viacero majetkovo neprepojených konkurenčných čerpačiek. Naopak tam, kde je konkurencia malá, ceny klesajú veľmi pomaly. Viac ako inokedy teraz platí, že iný kraj(štát), iný mrav.

Vylučovať tajné dohody však nemôžeme, na to je to spomínaný úrad, ktorý k podnetu musí vydať stanovisko. U nás je ale možné všetko.   

Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo