2025-01-22 09:06:00
Ford Ranger Wildtrak X
Ford Ranger Wildtrak X
Zdroj: Ján Hargaš

TEST Ford Ranger WildtrakX – kombinuje Raptora minulej generácie s Rangerom súčasnej

Výbavový stupeň WildtrakX ponúka akúsi spojnicu medzi civilnejšími verziami modelu a verziou Raptor.

Má zdvihnutý podvozok, má športové tlmiče Bilstein, má mechanickú uzávierku diferáku, má terénne obutie s AT gumami General Grabber a má aj prídavné diaľkové svetlá, ktoré majú takú silu, že ani na nočné terénne výpravy už ďalšie svetlo vpred nebude treba. Ale pridať ich viete. Ranger novej generácie sa vyznačuje prítomnosťou celkovo šiestich spínačov ovládajúcich prúdenie energie z vozidla do príslušenstva, ktoré si môžete namontovať. Veľké svetlá sa vždy zídu, no tu by stačili bočné. Priamo vpred auto svieti skutočne mimoriadne.

A mimoriadne aj jazdí. Výkonné tlmiče podčiarkujú ochotu vozidla prechádzať rozbitými poľňačkami a lesnými cestami vysokými rýchlosťami. Zdvihnutý podvozok zas lepšie chráni pri prejazde cez významnejšie nerovnosti a auto bude o niečo dlhšie vzdorovať stredne ťažkému terénu, kým si definitívne ľahne na brucho. V tom mu budú do veľkej miery pomáhať terénne kolesá. Tie zas disponujú dostatkom priľnavosti, aby významne nezhoršovali jazdné vlastnosti na spevnených cestách. I keď za dažďa treba rátať s dlhšou brzdnou dráhou.

Zdroj: Ján Hargaš

Ranger novej generácie je väčší. Predovšetkým je väčší na korbe. V kabíne to až tak necítiť. Čo však cítiť je zreteľná prítomnosť ducha amerických pikapov. Interiér je týmto duchom, ba až puchom dôkladne nasiaknutý a vidieť ho na palubnej doske, ovládacích prvkoch i na volante. Skrátka, taká europanizovaná Amerika.

Výbava Wildtrak X kombinuje takéto chlapácke tereňácke prvky s modernými komfortnými prvkami výbavy. Najlepším z nich pre mňa však nie je konektivita CarPlay a Android Auto, ktorá funguje bezdrôtovo, je to elektrické ovládanie zadnej rolety a elektrický zámok dverí nakladacieho priestoru. To sú také pikapové radosti, aké bežný užívateľ dnes len tak nedostane.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto má Matrix LED predné svetlá (pre prídavné svetlo vyrezávanie nejde), má 9 airbagov, vyhrievané sedadlá, volant, automatickú klímu, parkovacie kamery a bezpočet asistenčných systémov, či už pre jazdu s prívesom, alebo pre jazdu po diaľnici.

Ranger je také to dokonalé hybridné vozidlo. Hybrid medzi silou, prácou, terénom a nežnejšími zručnosťami – ochranou posádky, chodcov, príjemnosťou cestovania, ovládania a tak ďalej...

Zdroj: Ján Hargaš

Má jazdné režimy, má uzávierku, má redukciu a má biturbo štvorvalec z minulého Raptora, ktorý má svoj špecifický naftový chrchot a ja ho mám extrémne rád. Pripomína mi trošku starý päťvalec, ktorý kedysi Ranger zdobil. Ten nemal ani výkon, ani krútiaci moment, ale hučal ako muflón a bolo to skvelé. Toto je omnoho rafinovanejšie, no ani zďaleka nie tak ako silný naftový šesťvalec. Ten kúpite iba do verzie Platinum, ktorú som tiež testoval. Tá je v porovnaní s Wildtrak X ulízanou manažérskou offroad limuzínou. Skrátka pre šéfinka stavebnej firmy, pre ktorého je Mercedes GLE príliš zženštilý, ale Raptor príliš uletený... Wildtrak bez toho X taktiež môžete opatriť naftovým šesťvalcom. Wildtrak X je iba s bi-turbom.

Zdroj: Ján Hargaš
 

Jediná slabina biturbo štvorvalca počas testu bola, že voľakade z auta pomaličky kvapkal olej. Auto malo bezmála 20-tisíc a kvapkanie oleja zreteľne nie je novou záležitosťou. Auto tak očividne čakalo, kým sa z novinárskeho kolečka konečne dostane na dlhší stint do servisu na „utiahnutie matíc.“ Ďalšou závadou na vozidle bolo už len haprovanie bezdrôtového systému CarPlay. Akosi to mobilu s infotainmentom viazlo a stalo sa, že keď prichádzal hovor, volajúci sa nepočuli, respektíve sa ani nedalo prepnúť z volania cez auto do mobilu. Následne sa celý systém zreštartoval, opätovne pripojil a fičal bez ťažkostí. A bez ťažkostí fičí aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu.

Zakaždým, keď do nového Rangera, či Amaroku sadnem, zarazí ma ako klame telom. Zvonku vyzerá výrazne väčšie než minulá generácia, napriek tomu na zadných sedadlách neponúka dramaticky viac miesta. Už minulá generácia bola vnútri dostatočne priestranná, táto sa dá nazvať priestrannejšou len pri priamom porovnaní. Stále vzadu vysokí členovia posádky budú obmedzený v každom smere. I keď menších ľudí sa tam zmestí viac, spolujazdci s výškou nad 180 cm sa pri osadení v trojici budú mimoriadne tlačiť.

Zdroj: Ján Hargaš

Vpredu je však miesta požehnane. Vodič si pripadá výborne. Sedí vysoko, cíti sa byť nadčlovekom. Motor si s desaťstupňovým automatom rozumie, no automat je miestami trkvas, takže aj keď rozumie reči motora, nie vždy aj pochopí čo to znamená. Ale to nevadí, na to si už človek pri Forde zvykol. Hlavne, nech to vydrží.

Inak štvorvalcový motor k autu pasuje a honba za šesťvalcom nie je úplne opodstatnená. Najmä pre spotrebu. Bi-turbo si v bežných podmienkach pýta o vyše 1,5 litra menej. 12,5 l/100 km vs 10,9 l/100 km v podobnom počasí. Obe spotreby zodpovedajú vodičovi s ťažšou nohou a vodičovi, ktorý na diaľnici, nemeckej, rád jazdí aj rýchlejšie. Stabilita tohto pikapu vo vyšších rýchlostiach je tiež niečo, čo sa pripisuje medzi silné stránky. Ak by šlo o spotrebu pri vysokej záťaži v teréne, či s ťažkým nákladom, V6-tka má o niečo väčší predpoklad mechanickej výdrže, no ani tento motor nie je taký, aký ste mohli nájsť v Mondeu... A 500 Nm sľubuje viac ako len dostatok síl.

Dynamika je slušná. Predbiehať sa dá. Zázraky však nečakajte. Ranger s Bi-turbom siaha na priemer, jeho najsilnejšou stránkou je rýchla reakcia na stlačenie plynu. Aj keď teda nemá toľko síl ako šesťvalec, rýchlymi reakciami dokáže vykonať predbiehanie aj na kratších úsekoch. Mať ale tento motor napríklad v v Kuge, to by bola krása... Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h bez prípravy prebieha za 7,21 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 8,78. Nie sú to teda parametre športového auta, no ručná príprava v podobe podradenia o pár stupňov zloží minimálne sekundu z oboch týchto časov. Až vtedy sa totiž ukáže reálna sila motora. Prevodovka ho tak trochu brzdí. Vo väčšine situácií je to dobré, ale pri maximálnej akcelerácii až tak nie.

Zdroj: Ján Hargaš

Hlučnosť vo vozidle nie je vysoká. Áno, podvozok je na väčších nerovnostiach počuť, aj vyššie rýchlosti už vstupujú do kabíny prostredníctvom aerodynamického šumu, aj motor znie a keď je v zábere znie úplne jasne, hluky to nie sú rušivé, či nepríjemné. Sú príjemne utlmené a kvalitné audio, ktorým je Ranger vybavený nemusí vykonávať zvýšenú námahu a ani komunikácia medzi radmi neviazne na hlučnosti v kabíne. Skôr viazne na medzigeneračných rozdieloch, ale to už patrí k životu s (pred)pubertálnymi deťmi...

Ranger Wildtrak X v tejto verzii s touto výbavou máte za 50-tisíc bez dane a s daňou za 61 cca. Slušné. Ford má aktuálne väčšie zľavy na skladové autá, takže ceny sú priaznivejšie ako na začiatku predaja. 8 z 10 bodov. V žltej by som ho asi nechcel, ale takáto extrovertná farba v kombinácii so silnými svetlami a celkovým zjavom má svoje cestné výhody. Lepšie vás vidia ostatní, samozrejme.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Ford Ranger WildtrakX EcoBlue BiTurbo
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1996
Prevodovka: 10 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  151/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1750-2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 10,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5350/1910/1912
Rázvor náprav (mm): 3270
Objem palivovej nádrže (l): 80
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2380
Užitočná hmotnosť nákladu (kg): 940
Svetlá výška (mm): 261
Rozmer pneumatík: 265/70 R17
Základná cenníková cena modelu bez DPH (XL výbava): 30 790 €
Základná cena verzie WildtrakX bez DPH: 43 590 €
Cena testovanej verzie s DPH:  53 616 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku