16.11.2012

Desať rád do zimy

Sneh sa nám už síce objavil, ale ešte nechumelí ostošesť. Čo nebolo, už o chvíľu môže byť. Teploty pár dní klesajú nad ránom aj počas dňa k nule a budú putovať aj nižšie. Vďaka tomu sa letné pneumatiky už dávno zmenili na kameň.

Ich záberové vlastnosti sa takmer dajú porovnať s oceľovými obručami. Na snehu a na ľade nedržia letné pneumatiky vôbec, no ani na suchej alebo mokrej, poriadne studenej vozovke z nich nie je úžitok. Okrem logického prezutia máme niekoľko užitočných rád. Nie sú všetky, ale tie podstatné sa oplatí pripomenúť.

1. Zimné pneumatiky

Majú lepšie vlastnosti nielen na snehu, ale aj na suchu a v mrazoch. Lepšie držia, ale hlavne lepšie brzdia. Rozdiely medzi letnými a zimnými pneumatikami sú výrazné aj pri nižších rýchlostiach. Brzdná dráha osobného auta na snehu s letnými pneumatikami z rýchlosti 50 km/hodinu je okolo 43 metrov, zimné pneumatiky to zvládnu o 8 metrov skôr. Pri brzdení na ľade z 30 km rýchlosti zastaví auto na zimných gumách po 57 metroch, na letných je to o 11 metrov ďalej.

2. Dobrý akumulátor

Ak nebude dosť nabitý, nemusíte vôbec naštartovať. Málo ste počas roka jazdili, alebo väčšinou len krátke jazdy po meste? Alternátor vtedy nestačí batériu priebežne dobíjať. Dolejte destilovanú vodu (ak má akumulátor na to otvory) a dobite ho nabíjačkou, alebo v servise. Akumulátor nevydrží večne - priemerná životnosť je 4 až 6 rokov. Ak má viac ako 5, dajte ho aspoň premerať, alebo si zadovážte nový. Najjednoduchší orientačný test je voltmetrom. Nabitá baterka má mať 12,5 V a viac. Ak je to iba 12,4 V a menej, blíži sa začiatok konca baterky.

3. Dôležitá tekutosť

Motor sa v zime dlhšie zahrieva, je mazaný studeným olejom, prvých pár sekúnd beží takmer „nasucho“. Príliš starý alebo hustý olej skráti životnosť motora. S označením 15W dokáže fungovať len do -20 stupňov Celzia, trieda 0W, zvládne aj mínus 35 stupňov. Rovnako aj zmes v chladiacom okruhu má mať dva, nanajvýš tri roky, kontrolujte aj brzdovú kvapalinu.  A noste pri sebe rozmrazovač zámkov. Pre istotu.

4. Výmena kvapaliny

Teraz máme na mysli tú nemrznúcu v ostrekovači. Nespoliehajte sa, že zatiaľ stačí ešte menej koncentrovaná. Rovno nalejte takú, ktorá vydrží mínus 25 alebo 30 stupňov. Väčšinou sa minie nevhod práve vtedy, keď ju najviac potrebujete. Vozte preto so sebou aspoň liter náhradnej kvapaliny v kufri.

5. Perfektný výhľad

Je dôležitý pre bezpečnosť. Pri parkovaní vonku ráno očistite od námrazy nielen čelné sklo, ale aj bočné okná a spätné zrkadlá. Ak napadol sneh, očistite aj strechu, kapotu a kufor. Niekoľko minút „strateného“ času vynahradí nepríjemnosti pri strete s autom, ktoré ste pre zamrznuté okná nevideli.

6. Fungujúce stierače

Sú predpokladom, aby ste mohli jazdiť aj v snežení a daždi. A keď k tomu vymeníte nové stieracie lišty, bude to príjemnejšie. Mali by ste ich vymeniť aspoň raz do roka – teraz je ten správny čas. Výmena je jednoduchá, no pred kúpou potrebujete poznať značku a typ vozidla, a najlepšie aj rok výroby.

7. Kontrola teploty

Hoci vonku nemrzne, sledujte počas jazdy vonkajšiu teplotu. Mimo mesta bude teplota nižšia a môže vás pri daždi, či snežení prekvapiť namrznutá vozovka. Hlavne dajte pozor na mosty a nadjazdy, ktoré ochladzuje vzduch aj zospodu a tvorí sa nich poľadovica aj vtedy, keď na ceste o nej nechyrujeme.

8. Nelepiť sa

V zime si jazdenie žiada väčšiu pozornosť. Ak je na ceste sneh alebo poľadovica, nechávajte si od vozidla pred sebou väčší odstup ako za sucha. Inak ľahko skončíte v kufri predchádzajúceho auta. Pozor na rýchlu zmenu podmienok, ktorá môže byť iná už za zákrutou, alebo na kopci, prípadne v inom okrese. Volantom netočte prudko a trhano, brzdite vtedy, keď máte kolesá zrovnané do priameho smeru. Čakajte, že môžete dostať kedykoľvek šmyk.

9. Výbava navyše

Okrem už spomenutých vecí by sme mali mať v aute rukavice, kvalitnú škrabku, zmeták, náhradnú tekutinu do ostrekovačov, snehové reťaze, rozmrazovač zámkov, vrece s pieskom pre jazdu do hôr, lopatku. Ak máte dieselové auto, natankujte dostatočne s predstihom zimnú alebo arktickú naftu, prípadne nalejte do nádrže príslušné aditívum. A pre prípad, že náhodou zapadnete v snehu, stane sa nehoda, prípadne budete mať poruchu, alebo vás zafúka, je dobré mať v aute teplý nápoj v termoske a najmä jednu alebo dve deky.

 

10. Limity auta

Absolvujte pred zimou školu šmyku. Ak sa to nedá, s prvým snehom choďte trénovať na voľnú plochu odhad pri brzdení a prejazdy zákrutou. Spoznajte, ako sa správa vaše auto, zistite, aké tempo je ešte na snehu bezpečné. Keď už dostanete šmyk, skúste ho vyrovnať natočením volantu do správneho smeru. A vyskúšajte si pre prípad potreby aj nasadenie snehových reťazí.

Jozef Vydra
ZDROJ: Bosch, GoodYear

Komentáre k článku