2023-01-04 14:35:00
Cupra Formentor Veloz 245
Cupra Formentor Veloz 245
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Cupra Formentor Veloz 245 – hothatch s telom crossoveru

Verzia, ktorú som už dlho chcel okoštovať. A teraz sa to podarilo.

Cupra Formentor je z môjho pohľadu naďalej neprekonané a najlepšie vozidlo typu SUV/Crossover vo svojej kategórii. Obsahuje všetko a kompromisy sú malé. Slabou stránkou zostáva azda len infotainment, ktorý sa radí medzi pomalšie, problémy sa ale postupom času vyskytujú čoraz menej a počas testu nezamrzol kompletne ani raz. Dvakrát viditeľne spomalil, za pár sekúnd sa rozbehol. Konektivita s bezdrôtovým CarPlay fungovala dobre, rovnako prehrávanie médií a aj celková práca so systémom. Takže aj na svojej slabej stránke auto pracuje a v SEATe očividne nespia.

Poďme ale späť. Áno, Cupra Formentor je mimoriadne vozidlo a oceňuje ho aj zákazník. Svedčia o tom výborné predaje v celej Európe. Má vynikajúci dizajn, silný závan prémiovosti, ktorý môžete ešte znásobiť špecifickým do modra ladeným interiérom a športovými sedadlami, no má tiež prémiové motory, ktoré zahŕňajú ako mestsko-rovinkového majstra zvaného plug-in, tak úsporák s naftou, tak majstra mimikry so základným benzínom, tak pána univerzála s úspornou verziou dvojlitra s 4x4, tak športovo orientované motory 2,0 TSI a aj vrcholný päťvalec od Audi. Jedno, druhé, tretie, štvrté, každé má svoje plusy a mínusy, všetky majú konkrétny typ zákazníka. Pre koho je teda určená verzia Formentor Veloz 2,0 TSI 245 k 7DSG FWD na ktorú sa práve pozeráte? Tak to viem celkom presne... Pre toho, kto chce hot-hatch či hot-kombi, ale karoséria SUV/Crossover ho láka tiež. Ta-dá, tu to je. Nebude to žrať toľko, čo so 4x4 (iba o málo menej), no bude to o 9-tisíc eur lacnejšie, výkonu to má, samosvor medzi prednými kolesami tiež a zvuk to má tiež. A naozaj ho má. Dokonca aj pľuje do výfuku, aj keď nemá výfuky od Remusa, či „firemného“ Akrapoviča ako T-Roc R.

Zdroj: Ján Hargaš

Podkapotou drieme celkom nový motor s označením EA 888 Evo4, ktorý sa najprv ukázal v Golfe GTI a postupne v ostatných aplikáciách. Nový motor má už výhradne priame vstrekovanie so zvýšeným tlakom (350 barov). V tomto prípade ponúkne 180 kW (245 k) a 370 Nm krútiaceho momentu. To je dosť na viac ako solídnu pružnosť aj bez prípravy a je to dosť aj na peknú dávku zábavy na okreskách, nebodaj okruhoch. Motor je vo väčšom a ťažšom aute (v porovnaní s Leonom) o niečo menej výživný, auto pôsobí na volante i v zákrutách ťažšie. Obzvlášť, keď ho tlačíte, rozdiel medzi hatchbackom a crossoverom je celkom jasný. Nedávno som však zažil verziu s týmto motorom, ktorá je ešte o kúsok ťažkopádnejšia a pri nej už o alternatíve k hot-hatch vozidle naozaj nemôže byť reč. Je to hot SUV. 

Formentor VZ je v porovnaní s Leonom ťažší. No v kopcoch ho tých 61 kg až tak výrazne nespomaľuje, takže dynamika v priamke aj v horších podmienkach zostáva slušná, no keď už vzduch naozaj hustne a viac než kilogramy navyše sa prejavuje vyššia stavba a väčšia čelná plocha, oslabenie zrýchlenia sa zo stotín sekundy presúva do desatín sekundy. Treba si ale uvedomiť, že ako Leon, tak Formentor zdieľajú tú istú podstatu a vďaka plynulým tvarom crossoveru rozdiel v tomto ohľade nie je taký veľký. Motor sa skrátka s vyššou hmotnosťou a stavbou vysporiada v zákonných rýchlostiach výborne, až diaľničné koledovanie ukáže odlišnosti.

Zdroj: Ján Hargaš

V zákrutách ale vyššiu hmotnosť a najmä vyššiu svetlosť cítiť viac. Auto o niečo viac vynáša von zo zákruty ako menšieho kolegu, to sa oklamať nedá. Výborne to vidieť na papuľovaní stabilizačného systému, ktorý je aj v režime Cupra odhodlaný udržať vás v stope a autu trieska po prstoch v rytme blikajúcej kontrolky. Našťastie sa kontrola trakcie dá obmedziť až úplne vypnúť samostatne, takže keď na to chcete ozaj šliapnuť, treba ju dať do políčka Šport. Na cestách ju úplne nevypínať, radšej na okruhu, dobre? A ešte jeden pro-tip. Športová trakcia, režim Cupra a k tomu maximálne športové naladenie adaptívnych tlmičov. Dať to úplne natvrdo, to môže fungovať na okruhu, ale na priemerných slovenských cestách je lepšie mať pri vyššom aute o trošku mäkšie tlmiče, ktoré svojou trochou prispievajú i k väčším náklonom karosérie. Nejde o to aby sa auto húpalo ako Duster prvej generácie, no mierne vyšší náklon je v prospech priľnavosti a rýchlosti na výjazde zo zákruty. Nehovoriac o istote za volantom a pocite z jazdy.  

Jazdí teda naozaj slušne, no Leon jazdí lepšie, o tom netreba pochybovať. Každopádne medzi kompaktnými SUV a crossovermi som zatiaľ mal česť koštovať len tri autá, ktoré boli lepšie - TROC R a Formentor VZ 310 a VZ5. Lepší teda sú, no sú aj drahší. 

Zdroj: Ján Hargaš

Takže čo, kúpiť Formentor so silným motorom a pohonom vpredu? Pohľad do cenníka hovorí jasne. Ak chcete Veloz, môžete mať tri verzie. Tú naj - limitovanú VZ5 s päťvalcom, alebo 310k 4Drive, alebo práve testovaný model. Neprekvapí, že rozdiel je v koňoch, no najmä v tisícoh eur. Kým VZ5 kúpite za minimálne 67-tisíc eur, Veloz 310k je za 52 a Veloz 245 je za 43-tisíc. Cena aj v prípade toho "najlacnejšieho" ešte vie stúpnuť, to je jasné, ale rozdiel medzi verziami a ich cenami je markantný.

Pre zábavu na okreskách je 310-tka len o málo lepšia než 245. Síce má viac koní, má aj 4x4 a ten časť potenciálu udusí. Najmä v rukách bežných smrteľníkov, ktorí v zákrutách nepôjdu vždy na úplný limit auta a pneumatík. Z hľadiska jazdy na okreskách nevidím dôvod kupovať výkonnejší variant. Cenový rozdiel je príliš veľký. Celkom iný je pohľad na zábavu počas celého roka. Tam nie je o čom ani len diskutovať. A to isté platí aj o dynamike za bežného dňa. Slabší Veloz strávi prvé okamihy zrýchlenia zo stoja najmä blikaním kontrolky trakcie a veľmi miernym rozbehom, kým silnejší Veloz urobí s jazdou na mokre, či nebodaj na snehu celkom rýchly proces. Ak je toto dôležitejšie, zostáva potom otázka prečo nezobrať ten istý dvojliter s úspornejším nastavením a s výkonom 190 k. Ušetrených 5-tisíc oproti testovanému autu tiež nie je málo. Akurát to už nie je Veloz, i keď je pravda, že Formentor vyzerá výborne aj bez tohto výbavového stupňa. Takže? Ono je to celkom jednoduché. Môj predpoklad je, že najviac áut sa spomedzi spomenutých predá vo verzii s výkonom 190 k. Ak by som nemal na 310k alebo VZ5, tiež radšej stavím na tento kus. Je multifunkčnejší. 

Zdroj: Ján Hargaš

Pre koho je teda testovaná verzia? Pre toho, kto chce hot-hatch, hot-Octaviu, hot-Golf, hot-Leon, ale pohľad na Formentor a jeho crossoverovosť je skrátka príliš lákavý. A taký zákazník bude spokojný. Snehu na našich cestách veľa niet a na mokre vie byť sranda aj s prednokolkou rovnako ako s inými hot-hatchmi. Najrýchlejší nebudú, ale to od nich vodiči nečakajú. Koniec-koncov, nie je každý deň nedeľa, nedá sa každý deň vybehnúť na okresky a zabávať sa jazdou. To patrí k letu. V iných ročných obdobiach človek skôr ocení vyšší posed a dynamiku v priamke, ktorej má najlacnejší Veloz až-až. 

V štandardnom režime bez prípravy zvláda tento Formentor zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 4,86. Z 80 na 120 km/h za 5,40 s. V športovom režime je to za 4,28 a za 5,13 sekundy. Pri porovnaní so slabšou verziou s výkonom 190 k je FWD Veloz jednoznačne rýchlejší. Pri porovnaní s AWD Velozom je pri pružnosti 60-100 pomalší len asi o predný nárazník. Pri zrýchlení 80-120 sa už 310 k prejaví viac a rozdiel sa zvýši na pol sekundy. Stále je to len veľmi malý rozdiel v porovnaní s pevným štartom. 

Zdroj: Ján Hargaš

Výbava menom Veloz ponúkne aj viacero špecifických prvkov, či iné doplnkové prvky v cenovom porovnaní lacnejšie než základný stupeň. Veloz dostanete so športovými škrupinovými sedadami, no môžete ho okrášliť krásnym modrým interiérom, matnými lakmi, Brembo brzdami za skromných 2400 eur, či sedačkami Cup za ďaľších skromných 2400 eur. Tradične volkswageňácky aj vyšší stupeň výbavy má konfigurátor plný dilem a príplatkov, ktoré cenu posunú výrazne vyššie. Ja som si odhryzol z jazyka, no konfiguráciu som dokončil za 47-tisíc. Aby bolo jasné, môže to byť aj za vyše 50 a nebude to nič čudné. Že sa mne panenky pretáčajú? Veď to nie je auto pre mňa, no nie? Pre mňa bude tak za desať rokov a kúpim si ho asi radšej než starší hot-hatch, lebo preň sa obvykle rozhodujú odhodlanejší vodiči, no možno to tu bude iné. 

Formentor ponúka pohodové jazdenie pre dvoch až štyroch cestujúcich s tým, že piateho odveziete, ale nebude to pohodlné. Kufor má 450 litrov, čo je viac ako pri verzii s pohonom všetkých kolies. V aute sa sedí dobre. Cítite sa bezpečne. To je vykúpené tým, že menej vidíte do najbližšieho okolia auta. Pomôže cúvacia kamera a senzory, no a samozrejme spätné zrkadlá a cvik. Obtrieť pekné disky o obrubník bude škoda, takže opatrnosť, opatrnosť, opatrnosť. Formentor môžete získať aj so svetlami typu matrix, ktoré autá značky SEAT neponúknu. 

Zdroj: Ján Hargaš

Aj tento Formentor si zaslúži pozornosť. Je to dobrý kompromis medzi hot-hatchom a SUV. Nie je to také ostré ako Formentor vie byť, ale dynamiky ponúka dosť, zábavy tiež a cena nie je taká uletená. Necelých päťdesiat tisíc je na prvé počutie veľa, no zrátajte si to: toľko dáte za menší elektromobil. Formentor sa dá kúpiť lacnejšie, no tiež drahšie. Záleží od toho, či chcete auto presne podľa vášho gusta, aký motor doň chcete, akú výbavu a prípadne, či vám podobne môže poslúžiť aj už nakonfigurované a už vyrobené auto. Ponuku skladoviek nájdete tu. Veloz 245 to má 8 z 10 bodov. 

Technické údaje

Model:

Cupra Formentor Veloz 245

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW): 180
Krútiaci moment: 370/1600-4300
Maximálna rýchlosť (km/h): 238
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4450/1839/1528
Rázvor náprav (mm): 2679
Objem batožinového priestoru (l): 420
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1576
Nosnosť (kg):  484
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1600
   
Základná cenníková cena modelu (1,5 TSI): od  29 450 €
Základná cenníková cena verzie Veloz (2,0 TSI 245 k) od 43 030 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku