10.11.2021

PRVÁ JAZDA: Dacia Spring – Ďalší prelomový model

Automobilka Dacia zažíva boom už od roku 2004, kedy prišiel prvý prelom. Prvý zásadný model bol Logan.

Nahradil vlastnú produkciu a kooperácia s Renaultom rumunskému výrobcovi prospela. Druhý prelom prišiel v roku 2010, kedy sa ukázala prvá generácia modelu Duster. No a tretí zásadný prvok portfólia prichádza práve teraz ako elektromobil Dacia Spring.

Hneď na začiatok treba skonštatovať, že Spring bude najlacnejším elektromobilom na našom trhu. Myslíme tým od značky, ktorá je zahrnutá do všetkých bezpečnostných skúšok a tiež má relevanciu pri kúpe. Spring teda bude najlacnejším elektrickým autom. Základná výbava Comfort stojí 16 700 eur a má o niečo menej prvkov ako Comfort Plus za 18 300 eur.

Najväčší rozdiel medzi výbavami nie je v zadných senzoroch, ani v cúvacej kamere. Aj keď práve cúvacia kamera je tesne spätá s ponukou displeja so systémom Media Nav s navigáciou a základným mapovým pokrytím. Pre Comfort Plus naviac ponúka Dacia možnosť priplatiť za DC nabíjanie výkonom až 30 kW. Bez neho je nabíjanie výrazne pomalšie. Musí stačiť 6,6 kW z Wallboxu.

Reálne sa však aj z domácej zásuvky dokáže Spring nabiť naplno v rozumnom čase. Teda v prípade zabezpečenej zásuvky, ktorá dokáže posunúť 3,6 kW. V takom prípade stačí menej ako 9 hodín. Tak povedzme, že za noc je batéria plná. Z nuly. Z nuly na sto za 9 hodín. V prípade DC nabíjania za spomenutý príplatok, ktorý je 400 eur, to je však menej ako hodina. Tento čas z nuly na stovku v ICE autách nebol bežne prezentovaný. Teraz je ešte dôležitý ako zrýchlenie. To trvá 19,1 sekundy.

A hneď je jasné, že Spring je určený primárne do mesta. Má výkon 33 kW (45 k) a krútiaci moment 125 Nm. Stačí to? Nestačí to? Ak chce niekto naozaj jazdiť aj po meste, nech sa hlavne nepozerá na tlačidlo režimu Eco, ten Spring ešte zbrzdí. V bežnej mestskej premávke je výkon adekvátny, v zápchach ho aj tak netreba. Niektoré štáty eliminujú zápchy pre elektromobily možnosťou využiť autobusové pruhy. To však u nás neplatí a ani platiť nebude.

V meste je však skôr dôležitá manávrovateľnosť. Malé auto s dĺžkou 3,7 metra má polomer otáčania 4,8 metra, čo je veľmi nízka hodnota. Môže za to možnosť natočiť predné kolesá až do uhla 38 stupňov. Ovládanie je celkom ľahké aj kvôli nízkej hmotnosti. Prevádzková hmotnosť, bez ohľadu na plnosť „nádrže“ je 970 kilogramov. Samotný Li-Ion akumulátor dosahuje hmotnosť iba 186 kilogramov. Má pritom kapacitu 27,4 kWh.

Výrobca udáva, podľa WLTP, že Spring prejde kombinovane na plné nabitie 230 kilometrov, ale v meste je tento údaj až 305 kilometrov. Toto sa na krátkej prvej jazde posúdiť nedá, ale pri kombinovanej spotrebe 14 kWh na sto kilometrov, bez akéhokoľvek brzdenia sa je dojazd stále viac ako je potrebný priemer na dochádzanie do zamestnania.

Pri reálnom používaní asi väčšinu prekvapí veľkosť batožinového priestoru. Má objem 290 litrov, alebo ak chcete 270 litrov podľa normy VDA. Sedadlá vzadu sa dajú sklápať a priestor sa tak dá zväčšiť. Ale ak nepotrebujete vzadu niekoho voziť, tak stačí počkať na verziu Cargo, ktorá bude mať iba dve miesta a objem úložného priestoru až 1000 litrov. Pritom nosnosť bude celkom prívetivých 330 kilogramov. V rámci toho, že takéto auto je určené na finálne doručenie v meste, alebo dedine, tak je to použiteľný údaj. Ponuku obohatí aj verzia Business, ktorá má za úlohu zaujať flotilových zákazníkov a car-sharingové platformy. Aj vďaka nej bude možné Spring vídať čoraz častejšie.

Z pohľadu používateľa je Spring lacné auto, predurčuje ho k tomu cena. A preto je nemiestne očakávať, že budú vnútri nejaké exkluzívne materiály. Tvrdé plasty, koženka, otváranie okien na stredovom paneli, manuálna klimatizácia a ešte niekoľko pripomienok, že ide naozaj o lacné auto. Avšak to vôbec nie je na škodu. Všetko sa dá ľahko vyčistiť. Horšie je to s arómou. Pri úplne novom Springu naozaj celkom prenikavo cítiť plasty a lepidlá. Avšak toto je dočasná záležitosť a tieto pachy vyprchajú.

Aj napriek slabšiemu výkonu, lenivejšiemu nástupu a aromatickým výčitkám je Spring auto, ktoré vie presne čo chce dosiahnuť a ponúka presne to. Chce byť dostupnou formou elektromobility so zárukou a to sa mu darí. Predsalen záruka je štandardne 3 roky, alebo 100-tisíc kilometrov na celé auto a 8 rokov, alebo 120-tisíc kilometrov na akumulátor. Za dané peniaze je to naozaj slušný elektromobil. Základnej cene 16 300 nekonkuruje nikto, často ani štvorročné jazdené elektromobily. Comfort Plus za 18 300 eur je už o niečo vyššie, ale stále je 5 tisíc eur pod cenou druhého najlacnejšieho Fiatu 500E.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku