07.10.2021

TEST: Toyota RAV4 plug-in hybrid - nadstavba na výborné auto

Toyota RAV4 hybrid je nespochybniteľným kráľom hybridov. Otázka je, čo spraví prívlastok plug-in hybrid.

RAV4 Plug-in hybrid ponúka také parametre, ktorými sa vyrovná najsilnejším plug-in hybridom v triede a vysoko prekoná športovo orientované SUV v triede. Pritom ale to všetko dosahuje cez hybridný systém, ktorý zdokonaluje už dekády. To auto chce skrátka ponúknuť úplne všetko. Nielen vysoký výkon, ktorý nie je až taký náročný na spotrebu, ale vysoký výkon a zároveň obdivuhodne efektívny hybrid. To znie ako dokonalý mačkopes a zároveň vozokoč. Ako to funguje v praxi? Zistíte vo videoteste. Ak ste ho už videli, pod ním nasleduje písaný test. 

Ubehol už nejaký ten mesiac od testu tohto auta. Je to však viac ako dobre. To preto, lebo medzičasom sa na trh dostalo viacero konkurentov a hlavne - mal som možnosť si ich dôkladne vyskúšať. Obťažkaný novými vedomosťami ohľadom konkurenčných vozidiel tak môžem zodpovedne prehlásiť, že v danej cenovej kategórii ťažko nájsť plug-in hybrid, ktorý by bol schopný splniť toľko zadaní s takou nízkou spotrebou a s takým výkonom, ako tento model. 

Ako som spomenul vo videoteste. Nie, toto auto nie je lepšie ako hybrid s pohonom všetkých kolies. Vôbec nie, toto auto je však nadstavbou. Mestskou a prímestskou nadstavbou. Nadstavbou, ktorá už dnes, no pre väčšinu z nás v blízkej budúcnosti, bude dávať čoraz väčší zmysel. Akurát to bude v čase, keď aj čisto elektrické automobily budú dávať čoraz väčší zmysel. Takže nie, neočakávam, že tento hybrid sa bude predávať ako teplé rožky a že zapchá dieru medzi spaľovacími motormi a elektromobilmi. Avšak spomedzi všetkých áut, ktoré dokážu slúžiť relatívne malému percentu motorizovanej populácie, je toto jednou z najlepších volieb. 

Kombinuje totiž naozaj výrazný výkon s vysokou úžitkovou hodnotou, so schopnosťami v teréne i s prijateľnou cenou. Nepochybujem o tom, že veľa diskutérov bude mať s cenou 50 000 eur problém, ale pre nich toto auto aj tak nie je. 

Testované auto malo 306 koní, prakticky úplnú výbavu a hmotnosť vyššiu o vyše 200 kilogramov v porovnaní s hybridnou RAV4. Porovnateľne veľký elektromobil by však mal ešte o ďalšiu poltonu hmotnosti viac. To ako vážne, toto auto má 1985 kilogramov a aktuálne plne elektrické crossovery v tejto veľkosti sa majú hmotnosť na úrovni 2,5 tony. 

Tých dvesto kilogramov navyše má RAV4 plug-in uložených v oblasti zadnej nápravy. Tam má aj menší elektromotor, ktorý v prípade potreby roztáča aj zadné kolesá bez (pomalšej) mechanickej spolupráce s motormi vpredu. 

Po kábli ide skrátka informácia rýchlejšie ako po kardane. Práve to je dôvod, pre ktorý najväčší a najschopnejší plug-in hybridný konkurent modelu RAV4 plug-in nemá pohon všetkých kolies. Vďaka tomu dokáže ponúknuť aj nižšiu cenu. Ak teda hľadáte SUV, ale terén s ním neuvidíte, pri Kuge viete pár eur ušetriť. 

S vyššou hmotnosťou v oblasti zadnej nápravy súvisisí ešte jedna vec - pretáčavosť. To auto je v zákrutách divoké ako Bavor. Vystrkuje rožky, stačí o niečo viac plynu, či prudšie točenie volantom. Už by sa zadok predbiehal s predkom. S dobrým obutím je táto tendencia adekvátne utlmená, no nečakajte, že stabilizačný systém vás bude striktne držať v mienenej koľaji. Nie, toto auto sa chce hrať. Chce vám spolu s výkonom dodať aj kus zábavy. Sympatické. Testované auto malo zimné pneumatiky špecializované na hlboký sneh, či naozaj tvrdé zimné podmienky, takže na teplom asfalte gumy nevedeli čo so sebou. 

Plug-in má k dispozícii solídnu batériu s kapacitou 18,1 kWh s napätím 355,2 V. S vycibrenou technikou Toyoty to dáva solídny základ na to, aby mali motory stále z čoho piť a aj v prípade dynamickej žiadostivosti. Keď vám baterka hlási, že je úplne vybitá, nenatlačíte tam viac ako 13,5 kWh. Zhruba 5 kWh kapacity je tam teda stále a to je pri relatívne malej batérii (v porovnaní s elektrickými autami) naozaj dosť. Pri maximálnom výkone nabíjania 22 kW tak plné nabitie trvá niečo vyše hodiny. Aj to je veľký benefit v porovnaní s plug-in hybridmi konkurencie. Kuga, či Tiguan dávajú 3,7 kW, Citroen C5, či Peugeot 3008/Opel Grandland zvládnu maximálne 7,4 kW. Keďže však majú menšie batérie, (najmä autá od PSA), nabíjú sa rýchlejšie. Rýchlejšie sa však aj vybijú a nie je to len tým, že majú menšie baterky. Všetky spomenuté autá stačia v kombinovanom cykle na 30 až 40 km dojazdu v elektrickom móde. Kuga dá v takomto prípade zhruba 40 až 50 km, RAV4 50 až 60. V meste sú všetky tieto autá prirodzene lepšie, no aj keď sa snažíte, spotrebu a efektivitu modelov Kuga a RAV4 zvyšok štartovacieho poľa len naháňa. Výsledkom je elektrický dojazd RAV4 v meste vysoko presahujúci 70 km. Papierovo sa dostane až na 98 km. To sú hodnoty, ktoré sú mimoriadne aj v prípade, že medzi konkurentov zarátate aj Mercedes GLA. Ten má menšiu batériu ale rýchlejšie nabíjanie (24 kW cez DC), no vie stáť viac ako 60 000 eur. Dojazd RAV-ky aj tak neprekoná. 

Dojazd je v tomto prípade silnou stránkou aj z pohľadu komplexného. Auto okrem veľkej batérie disponuje 55-litrovou nádržou. Keď sa rozhodnete, že tých 200 kilogramov batérií a príslušenstva budete voziť len tak bez nabíjania, priemerná spotreba bude 7,1 litra benzínu na 100 km. To znamená dojazd na nádrž na úrovni 700 km aj s pohodlnou rezervou. V momente, keď sa plug-in hybridná kapacita v batérii minie, začne sa auto správať ako klasický moderný toyoťácky hybrid HEV. Akurát je o niečo ťažší ako štandardná RAV4 a z toho, i z vyššieho výkonu potom pramení vyššia spotreba. Je to presne o liter viac v porovnaní s HEV RAV4 4x4. Rozdiel bol i v počasí. 

Zaujímavé je, že veľký rozdiel nebadať ani pri testoch pružnosti. Kým plug-in zrýchlil zo 60 na 100 km/h za 5,06 sekundy, HEV zrýchlil za 5,25 sekundy. Z 80 na 120 išiel PHEV za 5,61 sekundy, HEV za 6,23 sekundy. Nečudujme sa tomu. V týchto rýchlostiach je rozdiel 84 koní relatívne malý, najmä keď zarátame zvýšenie hmotnosti silnejšej verzie. Tých 306 koní sa ale prejaví v rýchlostiach nad 100 km/h. Naznačuje to už test pružnosti z 80 na 120 km/h, kde začínala verzia HEV strácať práve vplyvom zvyšujúcej sa rýchlosti a z toho prameniaceho odporu vzduchu. Stačí si vyskúšať, čo PHEV dokáže na diaľnici. Pružné zrýchlenie pri predbiehaní na diaľnici je ozaj mimoriadne. Až sa javí ako škoda, že má auto obmedzenú rýchlosť na 180 km/h, rozhodne ju však dosiahne rýchlejšie ako HEV. 

No a čo jazda po diaľnici len na elektrickú energiu? Pri 130 km/h si auto pýta cca 30 kWh, to znamená, že na diaľnici prejdete tých 50 km v elektrickom režime celkom ľahko. Zaujímavé je, že väčšia batéria môže práve na diaľnici pomôcť okresať spotrebu. Ako som naznačil vo videoteste, stačí sa hrať s jazdnými režimami, ktoré prenechávajú kontrolu nad systémom v rukách vodiča. Striedanie elektrického a hybridného režimu okreše diaľničnú spotrebu, v ktorej hybridy vo všeobecnosti príliš neoslňujú. Keď ale tieto drobnosti neriešite a jazdíte bez využívania plug-in hybridnej batérie, pri 130 km/h si pýta auto cca 8 litrov benzínu. Zaujímavé je, že režim charge efektívne dobíja na diaľnici batériu prácou spaľovacieho motora, avšak spotrebu výrazne nezvyšuje. Stačí mierne znížiť tempo zo 130 na 120 km/h a za pár kilometrov jazdy po diaľnici si pred vstupom do mesta nabijete elektrické kilometre bez zvýšenia spotreby. Toto už znie mojim ušiam ako perpetuum mobile, ale tak sa skutočne stalo na diaľnici medzi BA a IL. 

Pozitívom celého systému je, že neuberá užívateľa o priestor v kufri ani na zadných sedadlách. Batérie sú uložené nižšie a medzi zadnými sedadlami a kufrom. Objem batožinového priestoru je solídnych 520 litrov po roletu a svetlá výška je v prípade 19 palcových kolies 190 mm. Je tak jasné, že tento plug-in sa ani blatka, ani rozmlátených poľných a lesných ciest nebojí. A ako bolo vidieť vo videoteste, pohon všetkých kolies pracuje aj v naozaj zlých podmienkach neúnavne. Offroad to určite nie je, ale na chatu sa v zime s dobrým obutím určite vyškriabete. 

Jazda je inak veľmi komfortná, nastavená na pohodlie aj na zlých cestách. To je jednou z vecí, ktorá zvyšuje náklony auta a následne spôsobuje pretáčavosť. Keď chcete viac dynamiky, dbajte na obutí, ktoré je aj v zime aj v lete naozaj dobré hlavne na spevnených povrchoch. 

Slabinou auta je vyššia hlučnosť spôsobená strešným oknom. Z môjho pohľadu je strešné okno pri plug-in hybridoch a elektromobiloch ešte väčšou chybou ako pri spaľovákoch. Oslabuje konštrukciu. Auto síce drží pokope s istotou, ale časom vŕzganie vnútorných komponentov nemožno vylúčiť a samotné vŕzganie je len vonkajším prejavom únavy konštrukcie. 

V aute je dostatok priestoru pre štvoricu cestujúcich, traja vzadu už budú mať menej pohodlia. Vpredu je pohodlia naozaj dostatok. Výhľad z auta je prijateľný, pomoc kamier a senzorov žiaduca. Infotainment Toyoty patrí v modeli RAV4 k tým starším, no auto už má k dispozícii konektivitu CarPlay a Android Auto. Kabíne dominujú prevažne kvalitnejšie plasty, auto stavia na pocit robustnosti ako vonku tak i vnútri. Asistenčné systémy pracujú dobre, LED svetlá majú solídny výkon. 

RAV4 plug-in prináša v každom ohľade viac ako hybridná verzia. Viac výkonu, viac elektrického dojazdu, viac kWh v batérii, viac pretáčavosti, viac hmotnosti i viac ceny. Tým, že vychádza z jedného z najlepších kompaktných SUV a z najlepšieho hybridu vôbec, plug-in nemôže byť zlý a ani nie je. Pre väčšinu motoristov je hybrid lepšou voľbou. Šetri palivo, šetrí prírodu a netreba to nabíjať. Kto však má možnosť vybudovať si potrebnú infraštruktúru, elektrické kilometre bude využívať dennodenne a chce SUV aj do terénu, nemá veľmi o čom premýšľať. 8 z 10 bodov. 


PS: Tabuľky sú na konci videotestu. 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku