2020-09-03 11:30:00
Mercedes Triedy S
Mercedes Triedy S
Zdroj: Mercedes

FOTO: Nový Mercedes Triedy S – opäť posúva latku vyššie

Mercedes Triedy S najnovšej generácie prichádza doslova natlačený inováciami.

Z minulej generácie Triedy S sa celosvetovo predalo viac ako pol milióna kusov. To z S-ky robí dlhodobo najpredávanejšiu luxusnú limuzínu. Automobil to dosiahol dlhodobým budovaním svojho renomé a v ostatných časoch aj zreteľne luxusným avantgardným interiérom a jasným a nezameniteľným vonkajším postojom. No a v neposlednom rade inováciami. Trieda S je už desaťročia nositeľom tých najpokrokovejších inovácií a iné to nie je ani toho roku. Len tak na okraj, jej koeficient odporu vzduchu je 0,22 cd. To z nej robí jedno z najefektívnejších áut. A robia to aj pokrokové naftové, benzínové a hybridné motory.

Mimochodom, elektrifikácia je v Triede S takých rozmerov, ktoré si väčšina z nás ani nevie predstaviť. A mimochodom č. 2, auto má kľučky dverí, ktoré sú kompletne zapustené do karosérie. A Mimochodom č. 3, Mercedes prvýkrát dostal izolačné materiály do štrukturálnych celkov konštrukcie a to bez narušenia dostupnosti komponentov. A mimochodom č. 4, tu je toľko zmien a inovácii, že tlačová správa má 77 strán husto písaného textu, pritom tam ani zďaleka nie sú marketingové drísty, ktorými sa k takémuto počtu strán dostanú iní. To je technický román, ktorý lúskam už štvrtý deň a neprestávam sa čudovať. Ale poďme na tie najdôležitejšie inovácie:

Zdroj: Mercedes

Automobil v druhej polovici roku 2021 umožní vodičom prenechať riadenie na stroj a to v hustej premávke, či na určitých úsekoch diaľnic. Mercedes doslova píše o tom, že vodič takto môže získať dodatočný čas napríklad na browsovanie internetu, či na prácu v stavanom „kancelárskom“ prostredí MBUX systému.

Zdroj: Mercedes

Jednou z najvýznamnejších noviniek sú digitálne svetlá. Sú to svetlá, ktoré prostredníctvom 1,3 milióna odrazných plôšok v jednom svetle dodávajú až 2,6 milióna pixelov pre samotné vozidlo. Digitálne svetlá nielenže majú matricovú funkciu s neoslňovaním ostatných účastníkov premávky, zároveň prenášajú dôležité informácie z vozidla von na vozovku. Navyše bude mať S-ko dva typy HUD displejov – teda head up displejov, pričom druhý bude mať ešte väčšiu zobrazovaciu plochu a bude disponovať rozšírenou realitou, ktoré budú zobrazovať dodatočné informácie o situácii pred vozidlom v pocitovej vzdialenosti 10 metrov. Pomôžu tak k lepšej orientácii pri navigovaní, či pri jazde v neznámom a zle značenom prostredí.  

Zdroj: Mercedes

Automobil má 50 komponentov, ktoré môžu byť a budú aktualizované prostredníctvom OTA aktualizácii (over-the-air). Ide napríklad o kompletný MBUX systém, o digitálne svetlá, asistenčné systémy, ale aj o nižší stupeň svietenia – multibeam LED.

Systémy Pre Safe a Active Body Control dokážu v prípade hroziacej kolízie nielen pritiahnuť posádku k sedadlám, ale tiež nadvihnúť celé vozidlo tak, aby hroziaci náraz schytali najpevnejšie štruktúry automobilu a to aj v prípade stretu s vyšším autom (SUV, či nákladné vozidlo). E-Active Body Control je ešte vyspelejší, pracuje na báze 48 Voltového systému a vozovku pred autom vyhodnocuje až 1000 krát za sekundu a podľa toho upravuje nastavenie podvozku, pre čo najplynulejšiu jazdu. Systém využíva 5 viacjadrových procesorov, 20 senzorov a stereokameru, aby zachoval nemenný komfort aj na cestách nižšej kvality. E-Active Body Control ešte dokáže v režime Curve nakloniť vozidlo v zákrute o 3° v troch krokoch tak, aby bola jazda cez zákruty príjemnejšia – systém takto znižuje bočné preťaženie na posádku a tým umožňuje vodičovi jazdiť dynamickejšie bez toho, aby posádka trpela nedostatkom pohodlia.

Zdroj: Mercedes

Keď už som pri podvozku, majiteľ si môže vybrať z dvoch stupňov aktívneho natáčania zadných kolies a to až do úrovne 10°. To nielenže zlepšuje manévrovateľnosť vozidla pri vyšších rýchlostiach, ale najmä zmenšuje priemer otáčania až o 2 metre. Auto tak dokáže zaparkovať akoby nemalo cez päť metrov dĺžky, ale tak o pol metra menej (na úrovni kompaktných vozidiel).

Novinkou sú i čelné airbagy pre dvojicu zadných pasažierov. Ide o vôbec prvé čelné airbagy v druhom rade sedadiel na svete.

Zdroj: Mercedes

Množstvo zmien na palube, druhú generáciu MBUXu s až piatimi OLED zobrazovadlami, nové displeje, to všetko najlepšie predstavia fotografie automobilu.

 Trieda S bude od začiatku dostupná s dvomi radovými šesťvalcami s rôznymi stupňami výkonu. Benzínový a naftový radový šesťvalec budú v krátkosti doplnené motorom V8 s ISG generátorom a v roku 2021 pribudne aj plug-in hybrid s elektrickým dojazdom až 100 km. Aby to bolo jasnejšie: tento rok bude v ponuke Triedy S celkovo päť motorizácií. S 350d, S350d 4Matic, S400d 4Matic, S450 4Matic a S500 4Matic. Mimochodom, S500 bude mať 435 šesťvalcových koní... 

Automobil je v oboch rázvoroch väčší od minulej generácie. Dĺžka novej Triedy S je 5179, Long verzia to má za 5289 mm. Práve tá je celosvetovo najpopulárnejšia a iné to asi nebude ani pri novej S-ke. Ešte jeden údaj, aby som nezabudol. Batožinový priestor je tiež väčší a dosahuje objem 550 litrov. A ak sa pýtate na S coupé, podľa všetkého už nebude. 

Zdroj: Mercedes

Digitálny prístrojový štít bude 3D. Oči vodiča budú vďaka špeciálnej maske vzdialenej zopár milimetrov od samotného LCD displeja vnímať odlišné pixely, čím sa dosiahne hĺbka zobrazovaných informácií a grafiky.

4D zas bude zvukový doplnkový systém Burmester s 31 reproduktormi. Mimochodom MBUX a konkrétne jazdný asistent, ktorý dokáže komunikovať v 27 jazykoch a vie sa učiť, dokáže na základe neustáleho sledovania posádky doslova reagovať na myšlienku. Napríklad, keď vodič niečo hľadá na sedadle spolujazdca, asistent mu rozsvieti svetlo nad sedadlom spolujazdca, alebo keď sa vodič načiahne k ovládaniu strešného okna, systém automaticky odtiahne clonu. Funkcie priradené k rôznym gestám sa pritom dajú meniť podľa preferencií užívateľa. Viac fotiek nájdete v galérii.

Zdroj: Mercedes


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku


Stream naživo