2017-07-11 04:50:00
Honda Civic 1,5 Turbo
Honda Civic 1,5 Turbo M/T
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Honda Civic 1,5 Turbo s manuálom – úplne iné auto

Desiata generácia modelu Honda Civic je tu. Prichádza v dvoch karosárskych variantách.

Ako prvú sme skúšali verziu hatchback. V ponímaní Hondy hatchback, pre nás kríženec medzi hatchbackom a praktickejším liftbackom.

Zákazníci si môžu vyberať z dvojice motorov v rôznych nastaveniach. Oba majú turbodúchadlo. Benzínová ponuka štartuje na turbo trojvalci s objemom 1,0 litra a s maximálnym výkonom 95 kW (129 k). Motor je v ponuke s manuálom i s CVT prevodovkou. Zaujímavejšou voľbou je benzínový štvorvalec. Taktiež ho možno kombinovať i s CVT prevodovkou, no my sme siahli po manuále. Motor disponuje výkonom 134 kW (182 k) a krútiacim momentom 240 Nm v rozmedzí 1900 až 5000 ot/min. Naftu v ponuke nenájdete. Ponuka výbav sa môže zdať príliš komplikovaná, no opak je pravdou. Zistíte to hneď ako odhalíte, že každý motor má svoju vlastnú ponuku. Pre menší agregát sú k dispozícii štyri civilnejšie výbavy S, Comfort, Elegance a Executive. Charakter výkonnejšieho motora získate s výbavami Sport, Sport Plus a Prestige.

Civic, Civic, Civic, pamätám si, že keď v druhej polovici 90. rokov prišla šiesta generácia modelu Civic aj na naše cesty (a stále ju spolu s Accordom vídavať), v škole sme ani nevedeli ako toto auto poriadne osloviť. Je to po anglicky? Je to po francúzsky? Je to po japonsky? A keď je to po japonsky, ako sa to povie po japonsky?

Zdroj: Jozef Vydra

A tak sme auto volali Kivik, Kivi, Civic, Civik a nakoniec Sivik... Práve šiesta generácia modelu mi v pamäti utkvela najviac. Potom o pár rokov neskôr prišla ôsma generácia – ufo. V tom čase ma japonské autá takmer vôbec nezaujímali, plynule som prešiel k európskym, najmä nemeckým a neskôr švédskym autám. Ufo ma v tom iba utvrdilo. Tak babské auto som v danom segmente dovtedy ani nevidel a jediné čo tomu konkurovalo bol azda len koncept auta navrhnutého ženami pre ženy – Volvo YCC, ktorého prvky neskôr získala C30-tka. 

Neskôr sa dizajn menil, ufo začínalo byť hranatejšie, chlapskejšie, ale kým som si v deviatej generácii nezajazdil, neprišiel som na chuť ani tej. Lenže postoj zmenila kombinácia hatchbacku s manuálom a atmosférickým motorom 1,8i. Naďalej je to jedno z mojich najobľúbenejších súčasných áut. Podobne skončil aj TypeR z deviatej generácie.

Dokáže byť 10 viac ako 9?

Desiata generácia modelu Civic je tu a definitívne pochovala všetko mestsky-ženské, čo obsahovala predchádzajúca generácia. Je to tak chlapské auto, že keby to nebolo čudné, malo by fúzy/bradu a namiesto benzínu pilo pivo. Je to ale moderné auto, takže tá brada by bola hipsterská a pivo doma robené... Ale o tom som nechcel.

Od začiatku ohlásenia príchodu novej generácie som mal radosť. Niežeby sa deviatka nevydarila, ale veril som, že sa auto skutočne zmení najmä tam, kde to bolo treba – pohodlie, zvuk, priestrannosť, jazdné vlastnosti vo vyšších rýchlostiach, dizajn, automatická prevodovka. Kým v časti sa naozaj Civic zmenil k lepšiemu, v časti zostal na mieste a v niečom sa zmenil i k horšiemu.

Dizajn: byť, či nepiť?

Páči sa mi? Nepáči sa mi? Bol to zámer, alebo niekto len veľa pil? Mohol by som trhať kvetinu a aj tak by som s výsledkom nesúhlasil. Na fotkách mi príde dizajn prehnaný, príliš vyčačkaný, príliš priamočiaro útočiaci na mužskú pozornosť. Ale keď ho vidím naživo, jazdím s ním, vystupujem z neho, som spokojný a hrdý, že som odlišný a mám od neho kľúče. Potrebujem ešte nejaký ten týždeň, aby som sa s jeho dizajnom úplne stotožnil, každopádne je to miliónkrát menej než koľko potrebujem na stotožnenie sa s dizajnom konkurentky z Česka.

Zdroj: Jozef Vydra

V interiéri je to rovnaké, alebo ani nie?

Palubná doska, volant, posed za volantom, sedadlá, tie mi nevadia vôbec, naopak páčia sa mi. Netvrdím, že by som si ich zobral domov, ale na palube je živo, športovo a tak mám v kabíne dobrý pocit rovnako ako pri pohľade na auto zvonka.

Posed za volantom je výborný. Sedíte nízko, nohy je kam odložiť. Ak máte nad 190 cm, rozmyslite si kúpu strešného okna. Nemusíte sa pomestiť a aj keď sa pomestíte, aj v najnižšom nastavení sedadla sa hlava zľahka dotýka strechy. Vzadu je dosť miesta, o toľko viac ako v minulej generácii, až je jasné prečo už Honda nebude robiť kombi, ale radšej „sedan“. Sklamala ma radiaca páka. Prečo sa Honda rozhodla zmeniť to, čo už dotiahla k dokonalosti? Športová kulisa je skoro preč, presné dráhy skoro tiež. Páka je dlhšia... Aký malo toto zmysel? Netvrdím, že sa s tým radí zle, ale 9-ta generácia má lepšiu radiacu páku ako 10.

Zdroj: Jozef Vydra

Eko režim a kóma motora

Eko režim bol už v predchádzajúcej generácii zabijakom pôžitku z jazdy bez výrazného efektu na spotrebu. V novom Civicu je to ešte horšie.

Môj prvý rozbeh na križovatke bol plný očakávania. Veď je to VTEC Turbo, uvidíme čo zvládne. Auto bolo ale prednastavené v eko režime. Takže čo zvládne? No nič. Už-už som chcel vystúpiť a potlačiť.

Zdroj: Jozef Vydra

Po jeho vypnutí ale motor dokazuje svoje schopnosti. Objem mu vlastne ani nechýba, netrpí výraznou turbodierou a jazda s ním je veľmi príjemná, úspešne napodobňuje atmosférický charakter predchodcu, prepĺňanie nezaprie. Veľa som ale jazdiť nestihol, seknuté kríže nedovolili, no kilometre za volantom boli príjemné, komfortné a pritom rýchle a športové.

Priemerná spotreba sa pohybovala na veľmi pekných 6,3 litra. Nič to nedokazuje, kilometrov naozaj nebolo veľa. Testovací mix ale zahŕňal ako mesto, diaľnicu, tak okresné cesty.

Podvozok ma potešil. Auto je veľmi isté aj pri vyšších rýchlostiach na horšom povrchu. Pocitovo veľmi ľahké, no predvídateľné a komfortné.

Opäť mám výčitku k práci s palubným počítačom. Ani v tejto generácii Honda nezjednotila ovládanie palubného počítača a naďalej sa ovláda na dvoch, dokonca na troch miestach. Základom je páčka vytŕčajúca z budíkov, pokračujeme ovládačom na ľavej strane volantu a ukončíme to na displeji infotainmentu. To všetko treba prebádať preto, aby ste vynulovali počítadlo trasy a pozreli si jazdné údaje.

Verdikt?

Nebudem to naťahovať, verzia s 1,5 litrovým turbomotorom je veľmi zaujímavá. Civic sa v 10. generácii nielenže posunul bližšie k mužskému publiku, hlavne sa výrazne posunul k mainstreamu. Ponúka množstvo priestoru ako v kabíne, tak na batožinu. Piate dvere skrývajú kufor obdivuhodných rozmerov (na hatchback obzvlášť). Motor je tichý, úsporný, no vo vyšších otáčkach adekvátne oduševnený. Radiaca páka ma ale nenadchla, starý Civic bol v tomto lepší.

Dizajn bude aj v tejto generácii často preberaná záležitosť. Má zástancov i odporcov. Ja som si naň ešte nezvykol, čo v zásade nevylučuje, že bude v nasledujúcich rokoch vzhľad auta nadčasový. Má svoju estetickosť, no platí, že niekedy je menej viac.

Športový charakter vozidla je v niektorých parametroch ešte výraznejší (nižší posed), v niektorých je zasa bežná verzia auta civilnejšia než doteraz. Som zvedavý na Type R. S takýmto základom to môže byť naozaj veľmi zaujímavé. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Jozef Vydra

 

 

 

Technické údaje

Model: Honda Civic 1,5 VTEC Turbo
Počet valcov:

4/16DOHC i-VTEC

Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 134/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1900-5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,4/4,9/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4518/1799/1428
Rázvor náprav (mm): 2697
Objem batožinového priestoru (l): 420-478
Objem palivovej nádrže (l): 46
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1378
   
Základná cenníková cena modelu: od 16 990 €
Základná cena verzie 1,5 Turbo: 23 490 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku