2017-02-10 04:40:00
Mercedes B 250e
Mercedes B 250e
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes B 250e – nenápadný elektromobil v koži prémiového rodinného auta

Mercedes B 250e je nenápadný, tichý, no pritom výkonný elektromobil, ktorý stojí za zmienku.

Mercedes predstavil svoju elektrickú triedu B už pred viac ako dvoma rokmi. Automobilka stavila na nenápadnosť a nízke náklady pri zmene automobilu s konvenčným spaľovacím motorom na elektromobil. Výsledkom je auto, ktoré nebudí takmer žiadnu pozornosť. Nebyť doplnkov upozorňujúcich na elektrický pohon, auto by bolo tak nenápadné ako je tiché.

Pritom väčšina automobiliek pohrávajúca sa s myšlienkou elektrického pohonu vytvára na podvozkoch konvenčných automobilov skôr hybridné vozidlá schopné krátkodobej jazdy aj na elektrinu. Lenže podkapotou triedy B je iba jeden motor. Nejde pritom o žiadneho ekomana s nebezpečne nízkym výkonom. Stačí sa pozrieť do technického preukazu, kde okrem relatívne nízkeho stáleho výkonu nájdete údaj o výrobcovi motora – Tesla Motors. A Tesla predsa pomalé autá nerobí...

Kooperácia medzi dvoma značkami – Daimlerom a Teslou je v súčasnosti opradená priam legendami o tom, čo kto komu a kde poskytol. V zásade však možno napísať, že bez výraznej technologickej (a finančnej) pomoci Daimleru by dnes Tesla buď neexistovala, alebo bola mnoho rokov pozadu. Kým Daimler poskytol technológie, Tesla vyrábala produkty. Spočiatku vyrábala Tesla súčasti (batérie, nabíjacie komponenty a motory) pre elektromobily Smart, neskôr aj pre Mercedes triedy B. Do budúcna sa však spolupráca automobiliek obmedzí a elektromobily pod krídlami Daimleru viac nebudú využívať výrobné kapacity Tesly.

Zdroj: Ján Hargaš

Kým sa tak ale stane, najzaujímavejším elektromobilom v portfóliu Mercedesu bude práve Trieda B. Nejde totiž len o čisto mestský elektromobil akým je Smart, ale o auto, ktoré v istom ohľade môže mať aj dôležitejšiu rolu v rodine. Na dovolenku k moru ale s elektrickým B-čkom nerátajte.

Mercedes triedy B 250e nenesie takéto vysoké označenie len tak náhodou. Podkapotou totiž sídli výkonný asynchrónny elektromotor s trvalým výkonom 65 kW a s maximálnym výkonom 132 kW (180 k) pri 3600 ot/min. Krútiaci moment motora, ktorý je k dispozícii prakticky okamžite po naštartovaní má hodnotu 340 Nm.

To sú takmer totožné údaje s modelom B 220d s naftovým štvorvalcom Podkapotou (130 kW a 350 Nm). Rozdiel medzi dvoma verziami je okrem iného aj hmotnosť. Elektrické B je o cca 200 kilogramov ťažšie (1505 vs 1725 kg). Na druhú stranu má krútiaci moment k dispozícii okamžite.

Ak teda ide o dynamiku, elektrické B skutočne nezaostáva za vozidlami so silnými naftovými motormi. Veľa hovorí aj zrýchlenie z 0 na 60 km/h za 3,9 sekundy, či zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Väčší zážitok ale poskytuje pružné zrýchlenie, v ktorom B 250e vyniká. Zatlačenie plynového pedálu na podlahu pri 80 km/h v režime Sport znamená, že slabšia povaha môže až spanikáriť. Okamžité zrýchľovanie poskytuje ohromujúcu rezervu výkonu a s autom ľahko predbehnete i kolónu vozidiel. Len pozor na elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť na úrovni 160 km/h.

Zdroj: Ján Hargaš

Trieda B je jeden z mála elektromobilov, ktoré reálne dokážu vzdorovať diaľničnému tempu. Silný motor spriahnutý s jednostupňovou prevodovkou sa nezmení na pažravú beštiu ani po dosiahnutí rýchlosti 130 km/h. Spotreba pri diaľničnom maxime kulminuje na úrovni 30 kWh. Jednoduché počty naznačujú, že pri takomto tempe máte pri batériách s kapacitou 28 kWh dojazd na úrovni tesne pod 100 km. Ak spomalíte na 120 km/h dojazd môžete predĺžiť o 30-40 km. Pri ustálenej rýchlosti 100 km/h sa spotreba dostane na úroveň 20 kWh.

Žiaľ, práve kapacita batérií je pre diaľničné jazdenie výrazne obmedzujúca, tak ako pri všetkých súčasných elektromobiloch. No nielen tu.

Keď je električke zima, dlhšie trasy zvážte

Vôbec prvýkrát v histórii portálu Podkapotou sme získali elektromobil aj v studenom zimnom počasí a mohli sme si tak overiť fámy o dojazde v zime. Rozdiel medzi jazdou v teplejší deň a studený deň sme si vyskúšali v priebehu jedného týždňa. Kým po prebratí elektromobilu teplota cez deň dosahovala maximálne 3 stupne a v noci klesala i k – 5, koncom týždňa sa denná teplota šplhala na 15-16 stupňov Celzia. A rozdiel to bol dramatický. Najmä ak v aute nechcete mrznúť.

Rozdiel v spotrebe v identických podmienkach sa pohyboval na úrovni 10 až 12 kWh. To je pri kapacite batérii 28 kWh naozaj dosť. Znamená to, že kým v príjemnom teplom počasí sme na 50 % batérie (14 kWh) dokázali zajazdiť vyše 80 kilometrov, v studenom počasí sme na 50 % batérie prešli necelých 50 kilometrov.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

V zime sa dojazd na plné nabitie môže znížiť o viac ako 50 kilometrov. Namiesto štandardných 140 km s plnou kapacitou zájdete 80. Dôvod?

Hlavným dôvodom je to, že batérie si pre optimálne fungovanie musia udržiavať konštantnú teplotu výrazne nad bodom mrazu (cca +20 stupňov). Ak sa vonkajšia teplota príliš zníži (ale aj príliš zvýši), dojazd sa okamžite zníži. Druhotným dôvodom je to, že aj posádka potrebuje udržiavať istú telesnú teplotu, jej pokles je akiste problém. Vyhrievanie automobilu žerie batériu skoro ako športová jazda. Ak sa nebodaj rozhodnete (ako ja) skúšať predhriatie kabíny na diaľku cez aplikáciu bez napojenia auta na nabíjačku, dojazd ide nevyhnutne dolu.

Aplikácia pomocou ktorej môžete ovládať automobil prostredníctvom mobilu je výborný výmyseľ. Môžete si prednastaviť teplotu v kabíne (môžete si nastaviť časy, kedy má byť v aute teplo), no môžete ho tiež skontrolovať, vyhľadať na mape a odomknúť, či zamknúť. Ale späť k testu. 

Kým jednotlivec proti nástrahám zimy môže bojovať prostredníctvom menej energeticky náročného vyhrievania sedadla, rodina a najmä deti si zapnutie vyhrievania vozidla vyžadujú. A vozenie hocikoho iného ako vodiča zas znamená spustenie vzduchotechniky. Lebo zotierať na každom semafore zarosené sklá je až priveľmi obetavé a neprémiové.

Kľúčovým faktorom pre pokojné spolunažívanie i za dlhých zimných nocí je jedno jediné slovíčko – garáž. Ideálne s elektrickou zástrčkou schopnou vyživovať elektromobil počas noci.

Či teda túžite po elektromobile od Mercedesu, alebo Nissanu, alebo Volkswagenu, alebo Renaultu, zabudnite na to v prípade, že prístup ku garáži nemáte. ZABUDNITE. Lebo nechať auto stáť vonku na sídlisku síce neznamená rýchlu smrť elektromobilu ,ale obmedzenie už i tak obmedzeného dojazdu.

Zdroj: Ján Hargaš

Zároveň platí, že elektromobil nekupujte v prípade, že denne najazdíte 100 a viac kilometrov. Jedine, že by ste okrem zásuvky doma mali aj zásuvku na parkovisku pred pracoviskom. Ak si dokážete zvyknúť na niekoľkohodinové nabíjanie vozidla 2x za deň namiesto 1x za deň, prosím, trápte sa aj týmto štýlom. Áno, milí čitatelia, elektromobil budete „tankovať“ každý deň. Vadí? Nevadí?

Predpokladám, že v čítaní nasledujúcich riadkov pokračujú už len tí záujemcovia o elektromobil, ktorí po a) majú doma garáž, po b) za deň nenajazdia viac ako 100 kilometrov a po c) majú 51 tisíc eur na elektrické B (tento konkrétny slušne vybavený kus - štartovacia cena je 39 tisíc s DPH).

Samozrejme rátam s tým, že na ten elektromobil máte, alebo budete mať (ak čítate ďalej). Lebo bez ohľadu na zdanlivo štedrú dotáciu elektromobility vo výške 5000 eur, elektromobil nie je lacný. I keď jeho prevádzka v porovnaní s autami na fosílne palivá je.

Ticho ako dar

Že ticho lieči si uvedomíte až v elektromobile (ticho v lese je klišé). Áno, môžete si zapnúť rádio a áno môžete ho zapnúť aj v prípade, že chcete ísť na dlhšiu trasu, ale to úvodné ticho má svoje čaro. Bez pohľadu na prístrojový panel nikdy neviete, či už máte naštartované. Rozdiel medzi vypnutým a zapnutým motorom v kabíne necítiť.

Ani rýchlosť nad 130 km/h neprinúti motor produkovať zvuk, ktorý by cez izoláciu dokázal preniknúť do kabíny. Jazda je tak výrazne komfortnejšia než v akomkoľvek porovnateľnom automobile. Pritom už utlmenie zvukov štandardného B so spaľovacím motorom je na výbornej úrovni.

Jazdné režimy E, S a E+ rozhodne nie sú len na okrasu. Ich zmena mení mnohé. Od reaktívnosti plynového pedálu, cez rekuperáciu až po dostupný výkon. Márne sa v E+ budete pokúšať pružne zrýchliť ako v S. Elektronika vám to neumožní. Na druhú stranu, rekuperovať tak intenzívne ako v E+ sa vám v S nepodarí.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Silu rekuperácie si môžete nastaviť prostredníctvom pádiel pod volantom. Ľavé pádielko so znakom mínus skracuje prejdenú vzdialenosť väčšou rekuperáciou, pravé pádielko so znamienkom plus zasa prejdenú vzdialenosť po pustení plynového pedálu predlžuje. Okamžitým nastavovaním rekuperácie sa tak môžete v reálnom čase prispôsobovať podmienkam na ceste a buď plachtiť, alebo brzdiť.

Z môjho hľadiska je ideálne jazdiť v E+. Nielenže tak maximalizujete dojazd, zároveň môžete jemnou prácou s plynom ešte zlepšiť reakciu na situáciu pred vami. Úplné pustenie plynového pedálu znamená maximálne rekuperovanie, uvoľnenie tlaku zas jemnejšie rekuperovanie, či plachtenie. Pomáha vám pritom prehľadný prístrojový panel s vyznačenými percentami využívania sily motora i ekonomickosťou akcelerácie.

Systém pritom disponuje aj režimom Auto. Ten vďaka predným kamerám upravuje rekuperáciu na základe aktuálnej situácie na ceste. Ak pred vami zaznamená spomaľujúce auto, prispôsobí rekuperáciu potrebe spomaliť, ak máte cestu voľnú, umožní vám plachtiť a zefektívniť energiu využitú na akceleráciu.

Automobil pôsobí vyšší než konvenčné verzie. Dôvodom je zvýšenie svetlej výšky vzhľadom na mierne vyčnievajúce batérie. To sú nevýhody elektrifikácie konvenčného automobilu – niekde vám tie batérie budú trčať. Zdvihnutie svetlej výšky neovplyvnilo komfort jazdy a ani výrazne nezmenilo jazdné vlastnosti, i keď kilá navyše cítite. Vyššia svetlá výška vám pomôže pri zdolávaní nástrah mesta – menovite obrubníkov.

Inak je to B-čko ako ho poznáme

Batérie neovplyvnili ani objem batožinového priestoru (501 litrov podľa VDA), ani priestor na zadných sedadlách. Stále tak ide o prémiové rodinné auto ako ho poznáme, napríklad z tohto testu.

Zdroj: Ján Hargaš

Hodnotenie

B 250e je elektromobil so starším dátumom výroby. Vidieť to na nižšej kapacite batérií 28 kWh, vidieť to na prístupe k elektromobilite ako takej. V blízkej budúcnosti Mercedes už nebude prestavovať konvenčné vozidlá na elektromobily, ale prostredníctvom značky EV vytvorí samostatný modelový rad (a teda najmä platformu) pre elektromobily.

Vďaka tomu bude môcť umiestňovať batérie do celého podvozka. Tým zvýši počet článkov, ktoré môže využiť, a tým zas zvýši dojazd automobilu. Už dnes navyše Daimler disponuje novšími efektívnejšími článkami schopnými poskytnúť vyšší výkon pri zachovaní rozmerov a hmotnosti. Posun v oblasti manažmentu batérií, rýchlosti nabíjania a využívanie ľahkých materiálov na stavbu samotného vozidla sú ďalšie body v programe za zvýšenie potenciálu elektromobility. To všetko príde s novou generáciou elektromobilov, ktoré Daimler chystá uviesť už v nasledujúcich rokoch. Výsledkom budú elektromobily s trojnásobne vyšším reálnym dojazdom, teda elektromobily, ktoré budú menej náchylné na výkyvy vonkajších teplôt a elektromobily, ktoré budú ekologickejšie.

Pritom Daimler už pri B 250e do výpočtu ekologickosti vozidla zarátaval celkové emisie na prevádzku auta a aj po ich zarátaní je na tom B 250e lepšie ako verzia so spaľovacím benzínovým motorom. Problémom elektromobilov tak v skutočnosti nie je ekologickosť, ako skôr užitočnosť.

Lebo tankovať auto niekoľko hodín dennodenne, obávať sa stlačiť plyn pri predbiehaní, či neprestajne sledovať dojazd, alebo rozmýšľať nad tým, či zapnúť klimatizáciu, alebo mrznúť, to naozaj nie sú veci, ktoré by zákazník bol ochotný obetovať. Na Tesle, ktorá má v podstate rovnaký zdrojový kód ako Mercedes sa ukazuje, že ani cena nebude problém, ak zákazník dostane všetko po čom túži.

 Z užívateľského hľadiska je pre mňa B 250e jeden z najlepších elektromobilov na trhu. Na jazdenie v meste a priľahlom okolí je vhodný, milujem to ticho a silu, ktorú mám neprestajne k dispozícii, rovnako i pocit výnimočnosti za volantom výnimočného auta. Ale bez aspoň dvojnásobnej kapacity batérií, bez väčšieho rozšírenia rýchlonabíjacích staníc a bez garáže, je B 250e tak ako všetky súčasné elektromobily v cene do 60-tisíc eur produktom pre približne 0,1 % populácie respektíve pre firmu túžiacu po ekologickej nálepke.

Zdroj: Ján Hargaš

Elektromobil ako B 250e ale zároveň dokazuje, že ani taký petrolhead ako som ja, by neváhal vymeniť spaľovacie auto za elektromobil, ak by mu dokázal poskytnúť takú slobodu ako bežné auto a jeho kúpu by bolo možné racionálne obhájiť.

7 z 10 ak ho porovnávam s ostatnými elektro autami, podstatne menej, ak ho mám porovnať s konvenčnými vozidlami.

 

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku