2017-02-07 04:00:00
Škoda Octavia 2017
Škoda Octavia 2017
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Skúsenosti za volantom nového modelu Škoda Octavia

Výrazne prepracovaný bestseller sa nám predstavil naozaj vo vrcholnej forme.

Kým sme sa dostali za volant, museli sme absolvovať dlhú cestu na juh Európy. Na cestách v okolí portugalského mesta Porto sme spolu s českými novinármi prví, ktorí skúsili vlastnosti modernizovaného najpredávanejšieho modelu českej automobilky na vlastnej koži.

Upravený design áut  Škoda Octavia a Škoda Octavia Combi sme mali možnosť spoznať naživo na viedenskom autosalóne. Teraz sa k tomu pridala vlastná skúsenosť spoza volantu. Možno to bude znieť trocha kontroverzne, no subjektívny dojem z jazdy po prvých kilometroch nezodpovedá prepracovanému dizajnu exteriéru auta s prepracovanými hlavnými svetlometmi ostrými líniami. Už prvý pocit totiž bol, že s autom urobili v Mladej Boleslavi oveľa viac, ako iba zmenu dizajnu. Auto má okrem na prvý pohľad viditeľných zmien viac ukrytých pod modernizovanou karosériou.

Napríklad už základné verzie auta bez adaptívneho podvozka a s obyčajnou vlečenou nápravou sú výrazne tichšie. Možno aj vďaka tomu sa nám jazda s autom zdala komfortnejšia a pohodovejšia. Veľmi dobre utlmený hluk od podvozka aj na členitejšom povrchu, nielen na hladkých a dobrých cestách ukázal, že ide ruka v ruke s celkovým stíšením auta. V interiéri pribudli kvalitné materiály a prepracované ovládacie prvky.

Pod kapotou je teraz široká ponuka pohonných jednotiek: tri zážihové motory TSI, tri vznetové motory TDI, motor 1,4 TSI G-TEC na zemný plyn aj benzín. Výkonové spektrum siaha od 81 kW (110 k) do 135 kW (184 k). K prenosu hnacieho momentu slúžia päť, respektíve šesťstupňové manuálne prevodovky, alebo prevodovky DSG so šiestimi, respektíve siedmimi stupňami. Prevodovka DSG je dodávaná na želanie, pohon všetkých kolies je k dispozícii pre vrcholné motorové verzie. Päť nových asistenčných systémov zvyšuje komfort a bezpečnosť a adaptívny podvozok DCC umožňuje nastavenie tlmičov v troch režimoch.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Výraznou zmenou prešli nové infotainment systémy s kapacitnými displejmi a skleneným dizajnom. Okrem toho je možnosť využívať systémy Škoda Connect: mobilné online služby, ktoré prinášajú informácie, zábavu, pohodlie a asistenčné služby na špičkovej úrovni.

Tretia generácia tohto modelu, prvýkrát predstaveného v roku 1996, sa po výraznom vylepšení predstavuje v novej špičkovej forme. Nielen z hľadiska vzhľadu, ale aj technológií. Okrem nadpriemernej ponuky priestoru a mimoriadne výhodného pomeru ceny a úžitkovej hodnoty má Škoda Octavia teraz aj bezpečnostné a komfortné prvky známe z vyšších segmentov, ktoré prináša do triedy kompaktných vozidiel. Mimochodom obe karosárske verzie, s viac ako piatimi miliónmi predaných kusov, významne prispeli k rastu českej automobilky.

Škoda Octavia vstupuje do tretej dekády úspešného pôsobenia na trhu. Okrem osvedčených silných stránok so sebou teraz prináša aj rad nových predností. Bestseller českej automobilky získal vďaka výraznému prepracovanie mimoriadne osobitý dizajn, luxusnejší veľkorysý interiér a lepšie jazdné vlastnosti.

Ako prvý sme si vybrali modrý liftback s motorom G-TEC s pohonom na zemný plyn alebo benzín. Auto sa od prvých kilometrov javilo ako mimoriadne tiché a hltalo kilometre po portugalských diaľniciach aj okresných cestách s veľkou vervou. Potešilo celkové stíšenie hluku v interiéri, čo podporuje jeho luxusnejší vzhľad.

Zdroj: Jozef Vydra

Dizajnové zmeny ovplyvňuje najmä predná časť so širokou maskou chladiča. Nadväzujúce svetlomety s kryštalickým dizajnom a širšie otvory pre prívod vzduchu so štruktúrou včelieho plástu prináša zmenu doterajšieho vzhľadu, čím výrazne odlišujú novinku od súčasnej verzie. Vonkajšie svetlomety slúžia ako stretávacie svetlá, vnútorné, ktoré nadväzujú na masku chladiča, generujú diaľkové svetlo. Od výbavového stupňa Ambition je možné objednávať aj novo vyvinuté Full LED svetlomety. Koncové svetlo v tvare písmena C svieti homogénne po celej ploche vďaka využitiu LED technológie v zadných skupinových svetlách. 

V rámci prepracovania sa nepatrne zmenili aj vonkajšie rozmery vozidiel Škoda Octavia a Škoda Octavia Combi. Zmodernizovaná Octavia narástla do dĺžky o 11 mm na 4 670 mm, karoséria kombi o 8 mm na 4 667 mm. Rozchod zadných kolies vzrástol v závislosti na použitom motore o 20, respektíve 30 mm. Tiež rázvor s nezmenenou dĺžkou 2 686 mm je na kompaktné vozidlo výnimočne veľkorysý. Konštruktéri značky vytvorili interiér, ktorý svojím priestorom pre cestujúcich aj batožinu ďaleko prevyšuje bežnú ponuku v tomto segmente. Vpredu aj vzadu si cestujúci užívajú mimoriadny priestor pred kolenami, vo výške lakťov aj nad sedadlami. Objem batožinového priestoru modelu Octavia je 590 l (1 580 l po sklopení operadiel zadných sedadiel). V prípade modelu Octavia Combi je to dokonca 610 l a podľa potreby ho možno rozšíriť až na 1 740 l.

Zdroj: Jozef Vydra

Zaujal prepracovaný multifunkčný displej Maxi DOT, ktorý je prehľadný a ľahko čitateľný. Rozsah zobrazovaných informácií sa pre jednotlivé stupne výbavy líši. Úpravami prešlo aj ovládanie klimatizácie. Na želanie (vo výbave (Laurin & Klement štandardne) možno doplniť dekoračné lišty vo dverách o nové efektné a decentné ambientné osvetlenie, kde sa dá vyberať z desiatich farieb.

Druhým skúšaným modelom v poradí bolo auto s dvojlitrový motorom s pohonom 4x4, DSG prevodovkou s karosériou kombi. Ten sme nechali chvíľu plahočiť sa aj v piesku, ale nenechali sme ho zahrabať sa príliš hlboko. Naviate nánosy na pobreží Atlantického oceánu však auto zdolalo takmer bez povšimnutia. Presvedčili sme sa, že pohon všetkých kolies, ktorý vozidlám Škoda Octavia a Škoda Octvia Combi zaručuje zlepšenie trakcie a aktívnej bezpečnosti, sa vyznačuje kompaktnou konštrukciou a nízkou hmotnosťou. Hlavná časť systému tvorí elektronicky riadená lamelová spojka umiestnená pred zadnou nápravou. Riadiaca jednotka systému permanentne prepočítava ideálny hnací moment pre zadnú nápravu. Vďaka tomu je v každom okamihu zaručené také rozdelenie hnacieho momentu na všetky štyri kolesá, aké zodpovedá aktuálnej situácii. 

Na druhej strane zasa elektronická uzávierka diferenciálu XDS +, ktorá je jednou z funkcií systému elektronickej kontroly stabilizácie ESC, zaistí pri svižnom prejazde zákrutou bezpečnejšie ovládanie vozu- ako pri verziách s pohonom predných, tak i všetkých kolies. XDS + v zákrute mierne pribrzdí vnútorné kolesá, čím sa na vonkajšie kolesá prenesie väčšiu hnací moment. 

Technika podvozku modelov Škoda Octavia a Škoda Octvia Combi zahŕňa prednú nápravu typu MacPherson s dolnými trojuholníkovými priečnymi ramenami a zadnú nápravu s vlečnými ramenami alebo viacprvkovou zadnú nápravu v závislosti na konkrétnej motorizáciu. V rámci prepracovania vzrástol rozchod zadných kolies o 20, respektíve 30 mm. Hrebeňové riadenie využíva účinný elektrický posilňovač, ktorý umožňuje spoluprácu s mnohými asistenčnými systémami. Suverénny spomalenie zaistí veľkoryso dimenzované brzdy.

Zdroj: Jozef Vydra

Vyskúšali sme aj adaptívny podvozok DCC (Dynamic Chassis Control), kde funkciu tlmičov riadia elektricky ovládané ventily. Vodič môže voliť medzi tromi režimami: Comfort, Normal a Sport. Adaptívny podvozok DCC prispieva k aktívnej bezpečnosti - v hraničných situáciách samočinne prepne tlmiče do režimu Sport, čím zaistí vyššiu stabilitu, lepšiu priľnavosť pneumatík a kratšiu brzdnú dráhu.

Asistenčné systémy doplnilo päť noviniek. Tie zlepšujú bezpečnosť pri jazde v mestskej premávke, na cestách, diaľniciach a zvyšujú komfort pri vychádzaní z parkovacích miest a cúvaní. Zaujímavý je  asistent pre jazdu s prívesom (Trailer Assist), ktorý je dodávaný na želanie, urobí aj z neskúsených vodičov skutočné majstrami.

Vyberať sa dá zo štyroch infotainment systémov: hudobných systémov Swing (súčasťou štandardnej výbavy) a Bolero a navigačných systémov Amundsen a Columbus. Všetky štyri systémy sa dajú ovládať pomerne intuitívne. Kapacitné dotykové displeje s kvalitným skleneným dizajnom, ktorý je dostupný pre infotainment systémy Bolero, Amundsen a Columbus, reagujú už na ľahký dotyk. Ich uhlopriečka sa pohybuje podľa verzie od 6,5 "do 9,2".

Chýba mi však otočný regulátor hlasitosti priamo na palubnej doske, ktorý nahradilo dotykové ovládanie. Tren-netrend, k bezpečnosti to neprispieva a osobne sa mi to nepáči. Hlasitosť sa dá ovládať aj z multifunkčného volantu, ale stále to nie je ono...

O novinke s okrídleným šípom v znaku by sa dalo toho napísať viac, ale nie všetko sme stihli vyskúšať v obmedzenom čase. K podrobnejšiemu hodnoteniu sa teda dostaneme až po obligátnom redakčnom teste novinky. Možno však konštatovať, že prepracovaná a zmodernizovaná Octavia je naozaj o kus lepšia, ako doteraz – po všetkých stránkach. Výbavou, pohodlím aj jazdnými vlastnosťami.

Zdroj: Jozef Vydra

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo