2015-11-27 04:00:00
BMW R 1200 R
BMW R 1200 R
Zdroj: BMW,

TEST: BMW R 1200 R - príjemný naháč z Mníchova

Zima už vytrčila pazúry, no koniec jesene bol príjemný. Na záver sezóny som vyskúšal chutného naháčika od BMW.

Kompletne nové R-ko sa chváli novým rámom aj s prednou prevrátenou vidlicou i novým tisícdvestovkovým motorom. Začiatkom roku sme testovali dvojičku tohto podareného naháča, model RS. Zatiaľ čo RS-ko chráni jazdca pri jazde prednou kapotážou s nastaviteľným štítom, R-ka vzbudzuje rešpekt svojim agresívnym vzhľadom.

Naháč zaujme vizuálne zvýrazneným dvojdielnym rúrkovým rámom. Do bokov trčiace valce  štvortaktného boxer motora zvýrazňujú snahu konštruktérov naplniť podstatu slova „naked“. Motor s objemom valcov 1170 cm³  dosahuje podľa zvolenej mapy výkon 92 kW (125 k) a krútiaci moment 125 Nm. Výkon sa prenáša na zadné koleso kardanom a príplatkovou prevodovkou QUICKSHIFT.

Tá umožňuje radenie prevodových stupňov smerom hore bez použitia spojky (okrem jednotky) pod plným plynom, pri podraďovaní je potrebné plyn uberať. Musím uznať, že funguje parádne, čím vyššie otáčky motora, tým je preraďovanie plynulejšie a tým viac to pripomína sekvenčnú prevodovku. V kombinácii so skvelou zvukovou kulisou je to ale naozaj vysoko návyková záležitosť...

Zdroj: BMW,
Zdroj: BMW,

Motor boxer je naozaj vydarený, má výborný záťah už od 1500 otáčok. Bežne som jazdil po meste so zaradenou päťkou rýchlosťou 55 km/h. Hoci mi riadiaca jednotka dávala najavo malou šípkou na prístrojovej doske, že by som mohol preradiť aj na šestku, tam už nebola jazda taká luxusná, pretože sa motor pohyboval na úplnom dne krútiaceho momentu. Po pridaní plynu sa nedostavila takmer žiadna odozva. Motor hodnotím v spodných a stredných otáčkach naozaj na výbornú, nie je nutné stále preraďovať rýchlosti. Pri vyšších otáčkach sa už prejavuje vlastná charakteristika motora, zvyšuje sa miera vibrácií, hoci dodatočný vyvažovací hriadeľ v motore sa snaží tento jav eliminovať.

Zdroj: BMW,
Zdroj: BMW,

Mapovanie motora teda jeho správanie a priebehy sa nastavujú priamo z riadidiel sa jednoduchým prepnutím tlačidla. Príplatkový režim DYNAMIC poskytuje najviac výkonu vo vyšších otáčkach a obmedzuje zasahovanie trakčnej kontroly na minimum, ROAD nastavuje krivku výkonu motora lineárne a jazda je krásne plynulá a vhodná práve na turistiku. Treťou možnosťou je RAIN – zníženie výkonu a zvýšenie citlivosti trakčnej kontroly vhodné na dážď alebo znečistenú cestu. Rozhodne sa za DYNAMIC oplatí priplatiť, naplno sa prejaví charakteristika motora.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

O skvelý pocit z jazdy na testovacom modeli sa postaral príplatkový elektronicky nastaviteľný podvozok ESA. Režim ROAD je pohodlnejší a celkovo vhodný do mesta a na cestovanie, DYNAMIC na ostré jazdenie, pri ktorom citeľne stvrdne hlavne predná vidlica. R 1200 R je tiež vybavená systémom automatického denného svietenia, keď sú cez deň rozsvietené iba dve pozičné svetielka a pri zníženej viditeľnosti sa automaticky rozsvietia zvolené svetlá. LED-kové sú aj smerovky, neaktívne sú biele a vyzerajú nenápadne, po rozsvietení sú však viditeľné výborne.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Jednoznačným nadštandardom je výbava motocykla. Štýl zobrazenia prístrojového panela je možné meniť v závislosti od štýlu jazdy či vkusu jazdca. 0 (nula) je turistický prehľadný štýl zobrazujúci všetky potrebné (otáčkomer, zaradený rýchlostný stupeň, stav paliva v nádrži) aj doplnkové informácie (napr. tlak vzduchu v pneumatikách, teplota motora a okolia, všetky možné štatistiky prejdených km a spotreby, čas a dátum, termín kontroly v servise, úroveň nabitia batérie...) Štýl 1 je dynamický, určený hlavne pre športovú jazdu. Dominuje mu veľký otáčkomer a pár ďalších informácií, ale k ostatným sa dá pomerne jednoducho preklikať. Posledným je štýl 2, pre mňa vhodný do mesta. Namiesto otáčkomera je veľký rýchlomer, čo je síce veľmi prehľadné, ale nepochopiteľné je zdvojenie funkcie s vedľajším analógovým ukazovateľom rýchlosti.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Skôr by som uvítal analógový otáčkomer ako rýchlomer, ktorý je akosi vytláčaný nabok vedľa množstva informácií zobrazovaných na digitálnom paneli. Továrenské spracovanie je tradične na veľmi vysokej úrovni, plasty nepôsobia lacno a dočasne. Fascinovalo ma usporiadanie tlačidiel na ovládanie – spolu ich je 12 kusov – všetky sú výborne umiestnené v dosahu ľavého alebo pravého palca.

Novinkou je aj systém bezkľúčového štartu zapaľovanie, stačí mať kľúč s imobilizérom vo vrecku. Tlačidlom na spínacej skrinke iba motocykel aktivujete, alebo naopak dlhším pridržaní uzamknete riadidlá.

Technické údaje

Model BMW R 1200 R
Typ motora Štvortaktný kvapalinou chladený plochý dvojvalec DOHC
Vŕtanie x zdvih 101 x 73
Zdvihový objem (cm³) 1170
Kompresný pomer 12,5:1
Výkon (kW/ot.): 92/7750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 125/6500
Maximálna rýchlosť (km/h): vyše 200
Spotreba priemerná (l/100 km) pri 90 a 120 km/h: 3,9 - 5,4
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka 6 stupňová manuálna
   
Rázvor náprav (mm): 1515
Výška sedadla (mm): 790 (760 - 820)
Objem palivovej nádrže (l): 18
Pneumatiky - predné 120/70 ZR 17
Pneumatiky - zadné 180/55 ZR 17
Odpruženie - predné obrátená vidlica priemer 45 mm, zdvih 140 mm
Odpruženie - zadné Jednoramenná hliníková kyvná vidlica s letmým uchytením kolesz hliníka, nadstaviteľná, zdvih 140 mm
Brzdy - predné dvojkotúčová, štvorpiestiková, 320 mm
Brzdy - zadné kotúčová dvojpiestiková, 276 mm
Prevádzková hmotnosť (kg): 231
Užitočné zaťaženie (kg): 219
   
Cena motocykla 15 200 €
Ján Drobný

Komentáre k článku