2015-08-03 13:00:00
KIA Rio sedan 1,2
KIA Rio sedan 1,2 D-CVVT
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: KIA Rio sedan 1,2 D-CVVT – snaživý (mimo)mešťan má čo ponúknuť

Malé sedany v strednej Európe akosi vyšli z módy, nie je o ne záujem. Štvordverové Rio tak ide proti prúdu.

Ostatné svetové trhy, teda zákazníci na nich, však sedany doslova milujú. Kia predávala Rio sedan v USA, Rusku, ale aj v Číne. Rozhodla sa však, že vyskúša, ako sa uchytí malá limuzína v triede, kde momentálne vlastne takmer nie je konkurent. V našich zemepisných šírkach tak prichádza do prakticky vymretého segmentu. Môže to mať nielen už spomenutú bezkonkurenčnú výhodu.

Značka má aj ďalšie celkom rozumné argumenty pre existenciu takéhoto auta aj u nás. Napríklad mnohé sedany, ktoré vznikli „prilepením“ kufra na pôvodný hatchback pôsobili neraz umelo, až úsmevne, dizajn modelu Rio sedan napovedá, akoby vznikal spoločne s praktickejšou karosériou. Dizajnéri si dali záležať a trojpriestorová karoséria pôsobí opticky vyvážene, pritom má oproti hatchbacku väčší batožinový priestor. Vďaka nemu auto vyzerá, že je väčšie, ako v skutočnosti je. Hlavne pri pohľade šikmo zozadu. Keď sme už pri batožinovom priestore, sedan má v ponuke 112 litrov objemu navyše. To je údaj, po ktorom niektorí vodič „idú“.

Hoci nakladanie do kufra je obmedzené veľkosťou otvoru, po sklopení predného sedadla, sa dajú v aute odviezť dlhšie predmety. Medzi ďalšie výhody patrí aj tuhšia karoséria, lepšie utlmenie hluku a keď napríklad v treskúcich mrazoch otvoríte kufor, „nevyvalí“ sa vám všetko teplo z interiéru hneď von. Posledne menovanú výhodu som však nevyužil, lebo Kia Rio sedan v našej redakcii pobudla počas letných horúčav...

Nakoniec, čo tam po všetkých argumentoch – niekomu sa jednoducho sedan páči viac a v tomto prípade sa ani nečudujem. Veď táto karosárska verzia má svoje čaro a šmrnc. Možno aj vďaka tomu, že v porovnaní s hatchbackom je auto o nezanedbateľných 325 mm dlhšie. Dodalo mu to istú majestátnosť (ak sa o nej v kategórii malých áut vôbec dá hovoriť) a na rozdiel od „malého“ hatchbacku zrazu „pridaná hodnota“ v podobe hmoty kufra robí zázraky s vnímaním celku. Nie je to celkom to isté, ako keď si žena s peknými nohami obuje ešte aj lodičky, ale tak dajako to môže byť. Ostatné rozmery zostali zachované, zvonka aj zvnútra, rovnako aj rázvor kolies.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ešte aj s faceliftom

Okrem väčšieho „zadku“ má sedan prvky, ktoré Kia uviedla práve v tomto roku pri modernizácii svojho modelu. Znamená to nové nárazníky vpredu aj vzadu (tu sú navyše prispôsobené dlhšiemu previsu auta). Denné svietenie vpredu môžete mať aj v podobe LED  svetiel. Tie sú súčasťou výbavy od základného stupňa, no ledky to nie sú.

Interiér nehýri drahými materiálmi, to v tejto triede nikto nečaká. No stíhacia jazda automobilky za konkurenciou sa odzrkadľuje aj v použití použitých materiálov. Mäkké plasty sa striedajú s tvrdými, spracovanie je veľmi slušné a čo je dôležité, v kabíne nič nevŕzgalo počas celého týždňa. Na prvý pohľad máte pocit, že okolo panelu autorádia je dokonca čierny lesklý klavírny lak, ale v tomto prípade zdanie klame. Je to iba čierny lesklý plast. Zaujímavé...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nový veniec volantu v rámci faceliftu je celkom príjemný, potešil by možno kožený povrch, ale to som už zhýčkaný od top verzií, ktoré zvyčajne „pristanú“ na test s výbavou od výmyslu sveta. Na rozdiel od niektorých iných volantov je celkom príjemné ovládanie rádia už v základnej verzii, aj palubného počítača priamo na volante. Kvitujem, že ak už aj na prepínanie údajov a zmenu hlasitosti nie sú v ňom otočné ovládače („rollery“), aspoň sú tam prepínače a netreba stále stláčať gombíky. Pod trojicou ovládačov vetrania a klimatizácie na stredovej konzole palubnej dosky sú štyri na prvý pohľad pre niekoho archaické spínače na zapnutie klimatizácie, prepínanie vnútorného obehu vzduchu a vyhrievanie zadného okna. Mne však pripomínajú spínače z paluby lietadiel a celkom mi tam pasujú.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Výčitku mám k tvaru a materiálu hlavice radiacej páky prevodovky, ktorej by prospelo aspoň inofarebné vyznačenie radiacej schémy. Ale to je len maličkosť. Sedadlá sú dostatočne priestranné s dostatočne vysokými operadlami na predných sedadlách. No niečo sa predsa len nepodarilo – tvar opierky hlavy, presnejšie jej sklon, ktorý tlačí hlavu príliš dopredu bez možnosti nastavenia, ktoré je iba vo zvislom smere. Kombinácia sedadlo, volant, radiaca páka, prístrojovka si vyžadujú pomerne dlhé nastavovanie vhodnej polohy za volantom. Buď ma tlačila na pravom kolene prístrojová doska,, alebo som sedel dosť vzadu a mal som viac natiahnuté ruky, akoby som potreboval. Keby toto Kia dokázala vyriešiť k spokojnosti vysokých vodičov, má ďalšiu klientelu k dobru.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou dobre, pod kapotou živo

Už sa ani nepamätám, kedy naposledy som mal „pod zadkom“ taký ochotný motor s objemom 1,2 litra. Hoci papierovo to vyzeralo, že mu amputovali štvrtinu pľúc, „rozdýchal“ sa teda statočne. To prosím bez nejakého dopingu v podobe turba. Ide o poctivý atmosférický motor, ktorý mi pripomenul dobu nedávnu, keď pojem turbo bol výsadou iba veľkých drahých a výkonných áut. Žiadny oneskorený „medovo-viskózny“ prejav po stlačení plynu, ale celkom priamočiary záťah so sympatickým prejavom vďaka variabilnému časovaniu ventilov štvorvalcového motora s rozvodom DOHC. Má síce „len“ 62 kW (85 k), no v kombinácii s krútiacim momentom 121 Nm a hmotnosťou auta pod 1140 kilogramov dokáže s Riom slušne zahýbať. Hlavne v meste, kde vidím prioritne účel využitia auta, je auto dynamické, celkom ochotne „ide za plynom“. Objektívne však skúška v plnom obsadení mimo rovinatých plání na západe Slovenska ukázala už mierne chýbajúci výkon.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kombinovaná papierová hodnota spotreby je 5 l/100 km, pričom v meste by si malo Rio sedan „glgnúť“ až 6,3 l/100 km a mimo mesta sa dostať na úroveň 4,2. Keby nebolo ciest po diaľnici, kde sa spotreba vyšplhala aj na vyše 7 litrov na odjazdenú stovku, bol by aj celkový priemer lepší. Ale 5,4 l/100 km nie je zlá hodnota, čo poviete? Najmä ak som prevažnú časť kilometrov absolvoval so zapnutou klimatizáciou. Jazda po meste je aj vďaka odstupňovaniu prevodovky a radeniu prevodových stupňov celkom príjemná. Prijal by som trocha kratšie dráhy, ale stupne tam „padajú“ celkom v pohode, presnejšie povedané spoľahlivo a presne.

Agilná jašterička

Rio sedan mi pripomína tieto malé mrštné zvieratká, ktoré bleskovo reagujú a presúvajú sa na krátke vzdialenosti. prispieva k tomu aj priveľmi agilný posilňovač riadenia. Pri parkovaní to oceníte, no počas jazdy s ním budete chvíľu zápasiť, kým si zvyknete na chirurgicky prené, milimetrové natočenia volantom. To aj napriek tomu, že so zvyšujúcou sa rýchlosťou účinok posilňovača klesá, chcelo by to tuhší prevod sily z volantu na kolesá. Auto dobre zrýchľuje a veľmi dobre brzdí – ma kotúčové brzdy na všetkých kolesách.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Rio odporúčam hlavne na kratšie cesty, jazdy po meste a do blízkeho okolia. Pri vyšších rýchlostiach sa totiž objavuje hluk, ktorý sa šíri hlavne od motora. Trocha mu pridáva aj tuhšie naladený podvozok, ktorý s jednoduchou zadnou nápravou zvláda bežné jazdenie bez problémov. Mám tým na mysli nielen zákruty, ale aj (hlavne) priečne nerovnosti. Autu by prospelo lepšie odhlučnenie, ale ani pri diaľničnej maximálke sa nemusíte prekrikovať so spolujazdcami.

Kia ide aj v prípade tohto modelu v stupňoch výbavy, kde si veľa nepriplatíte za doplnkovú výbavu. Konkrétne v našom prípade to by mohla byť len metalíza za 360 eur. Otvorene - nechýbala mi. No ak by ste aj chceli ešte čosi navyše, sedan sa dodáva iba vo výbave Silver. Stupne Gold a Platinum ako pri krátkom hatchbacku, žiaľ nie sú k dispozícii. Ale ak mám pravdu povedať, auto má prakticky všetko, čo od malého auta čakáte. Ponúka sa navyše za dobrú cenu a s rovnakým motorom a stupňom výbavy je dokonca o 200 eur lacnejšie, ako hatchback. Hoci ten má ešte momentálne ďalšiu super zľavu...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pre koho je Rio sedan určené

Pre všetkých, ktorým práve takéto auto v ponuke chýbalo. Svoj život určite výborne absolvuje v mladých rodinách, ale naopak aj u seniorov, ktorým hatchback „nereže“. No určite hlavne tým, ktorí potrebujú nielen slušne vyzerajúce a dostatočne priestranné auto na cesty po meste, či medzimestské presuny. No nestratí sa ani pri jazde po diaľnici. Odporúčanie platí hlavne pre tých, ktorí ešte stále chcú mať pod kapotou normálny atmosféricky plnený motor. Tento je vyšperkovaný variabilným časovaním, čo mu pridáva na sile, no hlavne na pružnosti. Ak sú sedany vaša šálka kávy, toto môže byť tá správna alternatíva pre vás.

Technické údaje

Model: KIA Rio sedan 1,2 D-CVVT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1248
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  62/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 121/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 13,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/4,2/5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4370/1720/1455
Rázvor náprav (mm): 2570
Objem batožinového priestoru (l): 400
Objem palivovej nádrže (l): 43
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1137
Užitočná hmotnosť (kg): 423
Rozmer pneumatík: 185/65 R15
   
Základná cenníková cena modelu: 11 190 €
Základná akciová cena modelu: 10 540 €
   
Cena testovaného vozidla: 10 540 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku