19.01.2017

Aktualizované – Poznáme európske špecifikácie Kie Stinger - RWD športové GT

Kia práve v predvečer autosalónu v Detroite predstavila svoj vrcholný model s menom Stinger.

Aktualizácia: Kia Stinger už pozná svoju európsku špecifikáciu. Kia automobil v Európe ponúkne s oboma benzínovými motormi, Európania sa teda dočkajú aj 3,3 litrového motora V6 s výkonom 370 koní. Zároveň výhradne európsky zákazník sa môže tešiť aj z naftovej verzie. Motor s objemom 2,2 litra ponúkne maximálny výkon 200 koní a krútiaci moment 440 Nm pri 1700 až 2750 ot/min. Automobil s naftovým CRDi dosiahne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy, teda o vyše 3 sekundy pomalšie ako V6 model. Naftový motor tiež bude možné skombinovať iba s 8-stupňovou automatickou prevodovkou od Kie. Kia navyše Európanom ponúkne ako pohon zadných tak všetkých kolies pre všetky verzie.

Nasleduje pôvodný text z 12. 1. 2017

Bolo to v roku 2011, keď kórejská automobilka ukázala svetu svoj koncept Gran Turismo vozidla. Automobil bol prijatý so záujmom, i keď si mnohí mysleli, že sa niečoho takého od automobilky zameranej na výrobu bežných áut pre masy nikdy nedočká. Lenže GT bolo schválené a po viac ako štvorročnom vývoji prichádza skutočný model, ktorý chce zobrať zákazníkom prémiovým modelom ako BMW radu 4, Audi A5 Sportback a ďalším.

Pomôcť mu v tom má tradičná koncepcia pohonu s motorom umiestneným pozdlĺžne vpredu a pohonom zadných kolies. K dispozícii pritom bude aj verzia s pohonom všetkých kolies, to aby si s autom užil zábavu naozaj každý.

Kľúčom k úspechu automobilu je výrazný dizajn. Cieľom tímu vedeného Petrom Schreyerom bolo vytvoriť pravé Gran Turismo fastback – teda luxusné auto na oduševnenú jazdu na dlhé trasy. „Pravé Gran Turismo... nie je o šialenej sile, tvrdej dynamike a brutálnom dizajne,“ vraví Gregory Guillaume, šéfdizajnér Kia Motors Europe. „Stinger nie je o tom prísť do cieľa prvý, jeho cieľom je cesta. Je o vášni.

Dizajn je pre Kiu nový, i keď je jasné, že vychádza z tých istých základov ako dizajn najnovších modelov značky. Vidíme modifikovanú „tigriu“ masku, dramatické línie a zaujímavé LED svetlomety vzadu, no tiež možno na aute badať dizajnové prvky iných prémiových automobilov. Kým zvonka vidíme náznaky modelov Jaguar, či Audi, vnútri je možno nájsť podobné prvky akými disponujú modely Mercedes, dokonca AMG GT (interiér). Celkovo však ide o zaujímavý a svojský model, ktorý má potenciál prilákať zákazníkov zavedených prémiových značiek.

Automobil vznikal vo viacerých ohľadoch v Európe. Za dizajn môže frankfurtské štúdio Kie, jazdné vlastnosti boli ladené na Nurburgringu, no nielen tam. Za ovládateľnosť a jazdné vlastnosti vozidla zodpovedá Albert Biermann, šéf vývoja a testovania vysokovýkonných vozidiel značky, ktorý do Kie prišiel v roku 2014 z bavorskej divízie BMW M.

„Myslím, že pre Kiu je Stinger výnimočnou udalosťou,“ vraví Biermann. „Nikto neočakával od Kie takéto auto ani z hľadiska dizajnu, ani spôsobu akým dokáže jazdiť. Je to úplne odlišné zviera,“ dodáva.

Konštrukcia auta sa z 55% skladá z vysokopevnostnej ocele, vďaka čomu je Stinger mimoriadne tuhý, čo prispieva k zvýšeniu bezpečnosti, tak i komfortu. Vpredu nájdete klasické zavesenie MacPherson, vzadu modifikované viac prvkové zavesenie multilink. Kia auto vôbec prvýkrát vo svojej histórii vybavila adaptívnymi tlmičmi skrytými pod názvom Dynamic Stabilitiy Damping Control. Adaptívny podvozok v závislosti od podmienok na ceste a jazdného štýlu vodiča upravuje vlastnú charakteristiku, pre optimálnu odozvu a jazdné vlastnosti. Pri oduševnenej jazde v serpentínach systém zmäkčí predné a pritvrdí zadné tlmiče, naopak pri jazde vysokými rýchlosťami po rovinkách systém pre lepšiu stabilitu a grip pritvrdí predné a zmäkčí zadné tlmiče. Vodič má na výber z piatich jazdných režimov, ktoré ovplyvňujú ako podvozok, tak i riadenie – Personal, Eco, Sport, Comfort a Smart.

Stinger s rázvorom 2,9 metra, dĺžkou 4,831 metra a šírkou 1,869 metra dokáže konkurovať i predbehnúť také mená ako Audi A5, BMW 4, Infiniti Q50, Lexus IS a dokonca Lexus GS, či Mercedes CLS. Auto vďaka týmto rozmerom, vďaka nízkemu posedu poskytne pätici pasažierov priestor ako v oblasti kolien, hlavy i ramien a pritom ponúkne priestranný kufor.  

Podkapotou tohto modelu sú pre americký trh k dispozícii dve benzínové pohonné jednotky, pre Európu by Kia mala pripraviť aj naftový variant, no Európske špecifikácie zatiaľ známe nie sú. Predpokladáme, že ponuka benzínových motorizácii zostane zachovaná. Obe jednotky ešte nemajú dokončený vývoj a tak sa finálne čísla môžu mierne meniť.

Základným motorom je dvojlitrový benzínový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom z radu Theta II, ktorý by mal dosahovať maximálny výkon 258 koní pri 6200 ot/min  a krútiaci moment 352 Nm pri 1400 až 4000 ot/min .Pre model GT bude k dispozícii 3,3 litrový twin turbo priamovstrekovový agregát V6 s maximálnym výkonom370 koní pri 6000 ot/min a krútiacim momentom 494 Nm pri 1300 až 4500 ot/min. Oba motory sú spriahnuté s výhradne 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá pochádza z vlastného vývoja automobilky a ktorú možno ovládať ako radiacou pákou, tak pádlami pod volantom a oba motory možno kombinovať s pohonom všetkých kolies.

Stinger bude mať k dispozícii hŕbu pokročilých technológií vrátane Head Up displeja, asistenčných systémov ako adaptívny tempomat, či varovanie pred opustením jazdného pruhu a svoje miesto si v kaplnke prístrojov našli aj širšie informácie športového charakteru. Stinger môže svojich budúcich majiteľov informovať o preťažení „G-čkach“ o časoch, výkonoch ale tiež o teplote oleja a ďalšom. Komfortné prvky v interiéri okrem kvalitných materiálov a množstva rôznych nastavení zastupujú aj audio systémy s vrcholnou verziou v podobe systému od značky Harman/Kardon s výkonom 720 wattov. Model sa už v priebehu tohto roka objaví na cestách v USA a tiež v Európe, dátum presného príchodu ale zatiaľ známy nie je. 

jh
ZDROJ: Kia

Komentáre k článku