2017-01-08 13:05:00
Brutal
Brutal
Zdroj: Marlu

Jazdili sme s Brutalom na SlovakiaRingu. Toto vzniklo doma v garáži?

Spomienky na leto: Brutal je automobil, ktorý vznikol neďaleko SlovakiaRingu. Povozil nás jeho stvoriteľ.

Aj keď vonku je v tomto čase skutočne nepríjemne chladné počasie, my si zaspomíname na ešte stále živý zážitok z konca leta na SlovakiaRingu. Možno vám moja spomienka na jazdu s Brutalom v týchto studených časoch pomôže zohriať sa tak ako pomáha nám...

Horúce letné popoludnie. Nedeľa. Človeku sa veľmi nechce vstávať z gauča. Rezne a zemiaky tlačia človeka do podriemkavania. Viac sa nedá, pokus o spánok po chvíli rýchlo zruší nepríjemné teplo. A predsa sa zdvihnem, dám si sprchu a vyrážam z rozpáleného paneláku k autu. K testovaciemu Berlingu XTR. Príchod na SlovakiaRing teda nebude vo veľkom štýle, ale auto alias živnostnícky sen stálo pod stromom, takže nie je rozpálené ako všetky naokolo, a to je hlavné.

Po ceste na juh zisťujem, že sa s autom dá jazdiť skutočne rýchlo aj po betónovej kľukatej ceste, predbieham čo sa dá a striehnem na radary tak ako všetci ostatní, ktorí v to popoludnie mierili na voľné jazdy na okruhu.

Prichádzam na parkovisko načas. V depe hľadám svoj cieľ a nachádzam ho až na opačnom konci veľkého priestranstva. Tam si stojí, odetý v nenápadnej bielej na bledom betóne, obkolesený hot-hatchmi čakajúcimi na uvoľnenie okruhu. Biela mu pristane, no skutočne nie je tak nápadný ako by so svojou karosériou mohol byť.

Zdroj: Ján Hargaš

Po mojom príchode sa veci dejú rýchlo, druhý kolega novinár, ktorý mal prísť, práve vyrážal zo Žiliny, a tak patrilo sedadlo spolujazdca automaticky mne. Utekáme podpísať lajstrá, píše sa tam niečo o zodpovednosti. Nečítam ďalej, predpokladám, že sa v texte nájde aj vetička o prenechaní použiteľných vnútorných orgánov na lekárske účely, alebo niečo v tom zmysle. Neviem, spolujazdcom som na Ringu ešte nebol a navyše mám dosť zlý zvyk podpisovať papiere aj bez dôkladnej kontroly. To viete, v čase hypoték a úverov, človek podpisuje a podpisuje... Ale bojujem s tým.

Vraciame sa späť k autu. Čím dlhšie naň pozerám, tým zaujímavejšie mi príde. Najmä zozadu...

Vtesnám svoje „veľké kosti“ do škrupiny a veľkú hlavu do prilby, zapnú mi pásy a štartuje motor. Vlna energie prejde celým telom. Neopísateľný zvuk motora Subaru s výkonom 240 koní. Brutal na ňom nerobil žiadne konštrukčné zmeny, nebolo treba. Budúci majitelia auta si doň môžu vložiť aký motor chcú a úprimne, motor má dosť síl na to, aby prezentoval, čo platforma menom Brutal dokáže. Najzaujímavejší je jeho zvuk. To v inom ako pretekárskom aute nepočujete. Ani v Subaru. Medzi vami a motorom umiestneným v strede auta je len tenká prepážka, žiadne výrazné utlmenie ani zvonka, ani zvnútra. Načo?

Zdroj: Ján Hargaš

Bežný občan si povie, že to je zlé, to je nedorobené. Ale my vieme svoje. Brutal sa nemusí spätne snažiť získať, či prirobiť to, čo stratil pri konštruovaní, nemusí prirábať zvuk, nemusí sa trápiť odozvou ani prepojením medzi autom a vodičom. To tam všetko je od začiatku prítomné, takže naše novinárske hodnotenie reakcií auta a komunikatívnosť riadenia je úplne zbytočné.

Stručne: Auto je komunikatívne jak...

Obrazne: Auto s vami komunikuje ako ten modrý Avatar so svojim divným koňom – cez optický kábel pripojený rovno do temena hlavy. No a to ste len spolujazdec...

Rozbiehame sa, prichádzame na koniec boxov, púšťajú nás a už to ide. Na nasledujúcich šesť kôl si spomínam iba matne. Záznam z palubnej kamery dokazuje, že som sa usmieval ako slniečko na hnoji. A to aj napriek tomu, že mi po štvrtom kole začal rezeň so zemiakmi tlačiť na vstupné dvere žalúdka.

Pritom konštruktér, tvorca a CEO v jednom – Marián Lušpai senior nie je žiaden pretekár, auto nemalo pretekárske semislicky, ale úplne bežné gumky a vzadu bolo „len“ 240 koní, ľahko tam natlačíte dvakrát viac.

Zdroj: Ján Hargaš

Na konci cieľovej rovinky dosahuje Brutal rýchlosť okolo 220 km/h. Kým niektoré hot-hatche dokážu vytlačiť aj viac, Brutal nepredbehnú. Jednoducho ich dostane na brzdách. Kým taký hot-hatch už musí brzdiť, inak vyletí, o stovky kilogramov ľahší Brutal s väčšími brzdami ešte zvyšuje rýchlosť. A akýkoľvek hot-hatch by to mal veľmi, veľmi, veľmi ťažké aj v zákrutách. Tá hmota navyše sa bude tlačiť von, technické zázraky v štýle elektronicky riadených diferenciálov sa môžu aj pretrhnúť. Ani ten Lotus, s ktorým hejteri Brutal porovnávajú ani nepípne. Počas nášho pôsobenia na okruhu Brutal nikto nepredbehol, zato Brutal predbehol možné aj nemožné. A to tam okrem hot-hatchov, Lotusu a iných zvláštností, jazdili aj ostrejšie kusy so značkou Porsche a písmenkami ako G, či T a hŕbou číslic.

Brutal komunikuje na 100 %, viete o všetkom čo sa deje pod kolesami, v chrbtici a v zadku cítite kedy sa utrhne. Ak nereagujete, či reagujete zle, skončíte v štrku. Auto vám jednoducho nič neodpustí, lenže vôbec nie je desivé, nesnaží sa vás zabiť. Je láskavé, priateľské, naznačuje, upozorňuje, no keď nechápete, čo máte robiť, no vyletí... a bodka.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto prešlo v podstate všetky zákruty pod plynom, gumky to nezvládali, a tak sa púšťali, ale kontrovať ani nebolo treba, až keď to vodič s plynom prehnal. Plynulé zrýchľovanie, šmyk, no ani náznak vrtochu, či rozhodenia. Všetko záleží na plyne a na pravej nohe vodiča, tak ako to má byť.

Keď už som hlásil, že ďalšie kolá asi nedám bez vyprázdnenia žalúdka (a to bola pritom príjemná plynulá jazda, iba to preťaženie mi bralo farbu), zamierili sme do depa.

Vtipné bolo, že akýkoľvek sériový stroj, s ktorým si auto dovolíte porovnávať, by po takejto nádielke musel chladiť, chladiť, chladiť. Praskalo by to v ňom, hýbalo sa, pieklo, smrdelo. Tu okrem jemných výparov z motora za chrbtom necítite nič. Teda, iba keď sme obiehali akýsi usilovný Golf GTi, cítili sme prepálené gumy, inak nič. 

A toto vzniklo doma v garáži? Kým ja som rozdýchaval a žasol sám nad sebou, že po tých rokoch mi ešte príde zle, stvoriteľ vozidla si mrmlal niečo o tom, že ešte treba dať na zadnú nápravu stabilizátor, že to ešte nie je ono a potom možno ešte zmeniť toto a potom.... Áno, chlapík je extrémne náročný, keby nebol, kúpil by si nejakú sériovú sračku hračku a nestaval by auto, ktoré robí to čo má vtedy keď to robiť má. Teda odbočí keď chce on, zabrzdí keď chce on a jazdí tak ako chce on a nemá pol tony sprostostí navyše...

Zdroj: Ján Hargaš

Takže čo je Brutal? Brutal je pretekárske vozidlo, pretekárska platforma, ktorú si môžete plne nastaviť podľa svojich predstáv a chúťok. Zároveň s ním ale budete môcť jazdiť aj po bežných cestách, do potravín, či za babkou, pretože presne to je cieľom. Postaviť brutálne okruhové auto, ktoré nemusíte nakladať na vozík, s ktorým môžete ísť kam len chcete, kedy chcete. Len ho potom pekne skryte do garáže a pravidelne leštite. Zaslúži si to. Viac info o tomto projekte nájdete na oficiálnej stránke na FB

PS: Verím, že čitateľ mi odpustí miestami infantilný štýl (viac než obvykle), nemohol som si pomôcť, aj viac ako dva mesiace po zážitku sa emócie drali von ako zvieratá po zime z maštale. Aj to je znakom, že Brutal vie ohúriť. Česť! Možnože auto nikdy nedosiahne veľké komerčné úspechy a nebudú ich po našich cestách jazdiť stovky, no je skvelé pripomenúť si naživo aké autá kedysi boli a aké by mali byť aj dnes a ešte lepšie je, že to pripomína skromný tím v skromných slovenských podmienkach.

Zdroj: Ján Hargaš

Ján Hargaš
ZDROJ: Brutal, SlovakiaRing

Komentáre k článku


Stream naživo