2012-12-18 11:24:58
Auto roka 2013 –
Prestížne logo, ktorým by sa rád hrdil každý z modelov

Auto roka 2013 – finalisti sú známi

Kto uspel a kto odišiel s dlhým nosom spred brán finále? Na rozdiel od slovenskej ankety má celoeurópska trocha netradične osem finálových miest a iné zastúpenie modelov uchádzajúcich sa o európsky titul Auto roka 2013.

Kritériá sú aj pre rok 2013 jasné. Pôvodne sa v septembri, počas trvania parížskeho autosalónu, objavila nominácia 34 modelov. Museli splniť dobre známe podmienky: o titul a hrdú nálepku na zadné okno môže súťažiť iba to vozidlo, ktoré je novým modelom uvedeným na trh v posledných 12 mesiacoch, musí byť v predaji minimálne v piatich európskych krajinách a predaje sú aspoň 5 000 kusov ročne. Zo širokej škály sa nakoniec veľa inovatínych a ambicióznych projektov nedostalo do finále, v ktorom je najväčšie zastúpenie kompaktných modelov. Pretlak bol veľký. A prečo je miest tentoraz osem?

Bežne je finálnych 7 modelov, ale vzhľadom k tomu, že dve vozidlá získali počas hlasovania rovnaký počet bodov, výbor zvýšil počet finalistov na osem rovnako, ako to bolo v roku 2007.

Zdroj: mercedes-benz
Zdroj: VW

Z troch prémiových nemeckých značiek sa prebojoval iba Mercedes triedy A, druhým nemeckým reprezentatom je Golf. Kóreu zastupuje Hyundai i30, pričom priama príbuzná zo Slovenska – Kia c´eed neuspela.

Zdroj: Hyundai
Zdroj: Volvo

Medzi osem najlepších sa neprebojovali ani Seat Toledo/Škoda Rapid. Ďalšími finalistami sú Volvo V40, francúzski rivali Peugeot 208 a Renault Clio.

Zdroj: Renault
Zdroj: Citroen

Ford zabojuje o titul s netradične riešeným modelom B-Max s bezstĺpikovou konštrukciou karosérie. Asi najprekvapujúcejším finalistom ankety je Toyota GT 86 a jeho športové dvojča Subaru BRZ. Zaujme neprítomnosť BMW 3 a po dvoch rokoch absolútnych víťazstiev neúčasť elektrických a hybridných vozidiel. A práve toto je fakt, ktorý niečo naznačuje.

Zdroj: Ford
Zdroj: Subaru

Návrat ku koreňom, alebo bublina spľasla

Zdá sa, že elektromobily (ešte) nemajú na ružiach ustlané. Jednoducho napriek umelo nafukovanej bubline ich čas ešte neprišiel. Pozoruhodné je aj to, že sa mení zmýšľanie odborníkov. Veď napríklad ešte vlani nebolo mysliteľné, aby bola akákoľvek anketa bez vozidla aspoň s jedným elektromotorom. Dnes o také nezavadíte v mnohých rebríčkoch. Ale že nie je ani vo finále európskeho Auta roka, je zvláštne, hlavne s odkazom na víťazov posledných dvoch ročníkov: Chevrolet Volt/Opel Amper v 2011 a Nissan Leaf v roku minulom. Z nominácie teda vypadli Renault Zoe, Toyota Prius Plug-In a Volvo V60 Plug-In.

Zdroj: Toyota

Zamyslenie namiesto záveru

Ešte malé zastavenie pri športových vozidlách: viete kedy naposledy v tejto ankete zvíťazilo auto pre fajnšmekrov? Nebudeme vás trápiť – bolo to iba jediný raz v roku 1978, keď si palmu víťazstva odnieslo Porsche 928. Nominácia Toyoty GT86/Subaru BRZ je celkom oprávnená, auto získava ocenenia ako na bežiacom páse: GT 86 je škótskym Autom roka 2012, austrálskym Autom roka, športovým Autom roka v kategórii do 60 000 austrálskych dolárov, Autom roku magazínu Auto Express a Autom roku magazínu Top Gear. Toyota má zatiaľ dva tituly (2000 – Yaris, 2005 – Prius), ale Subaru žiadny.

Ako rozhodne porota zložená z 52 motoristických žurnalistov z 22 krajín netušíme. Hlasovanie a myšlienkové pochody jury sú totiž často nevyspytateľné. Členovia sú vyberaní na základe veľkosti jednotlivých krajín automobilového trhu a jeho významu v automobilovom priemysle. Francúzsko, Nemecko, Veľká Británia, Taliansko a Španielsko majú po šesť členov, zvyšok Európy úmerne menej. Každý člen poroty má 25 bodov, musí ich priradiť najmenej piatim autám, pritom nesmie dať jedného modelu viac ako 10 bodov. Meno víťaza sa už tradične dozvieme začiatkom marca (4.3.2013) tesne pred autosalónom v Ženeve.

Finalisti ankety Európske auto roka 2013:

Ford B-Max
Hyundai i30
Mercedes třídy A
Peugeot 208
Renault Clio
Subaru BRZ/Toyota GT 86
Volkswagen Golf VII
Volvo V40

Jozef Vydra
ZDROJ: COTY - Car of The Year

Komentáre k článku


Stream naživo