2023-12-14 11:00:00
Hyundai Ioniq 6 AWD
Hyundai Ioniq 6 AWD
Zdroj: Jozef Murárik

Test: Hyundai Ioniq 6 AWD: Nižšie auto menej žerie

Kórejská automobilka sa vezie na vlne popularity svojich elektrických vozidiel s názvom Ioniq.

Populárny bol už prvý model Ioniq, ktorý ešte nemal žiadne číselné označenie a veľký šok prišiel s modelom Ioniq 5, ktorý zase priniesol tvarovanie ako zo sci-fi a pritom bol klasickým elektrickým hatchbackom, ale s extrémnymi rozmermi. Navonok vyzeral ako vozidlo nižšej strednej triedy, ale omyl nemohol byť väčší. To auto malo trojmetrový rázvor. Vlastne aj má. No a najnovší prírastok do elektrickej rodiny, ak nerátam Konu Electric, ale do rodiny Ioniq je Ioniq 6. Má šancu byť najlepším elektrickým vozidlom kórejského výrobcu.

Čo je najzákladnejšia charakteristika, ktorú musíte vedieť o najnovšom súťažiacom o priazeň medzi elektromobilmi v sekcii Ioniq od Hyundaiu? Aj keď to tak nevyzerá, Ioniq 6 je sedan. Nie je to liftback, ako by sa mohlo zdať podľa splývajúcej zadnej časti. Celkovo je vzhľad minimálne kontroverzný, podobne ako pri všetkých ostatných modeloch automobilky v ostatnej dobe. Kým výrobca ho označuje ako streamliner, ja radšej ostanem pri pojme dynamickejší sedan, keby nemal rámové dvere, tak by mohol byť štvordverovým kupé.

Zdroj: Jozef Murárik

Základom tvarov je silueta nie nepodobná niektorým modelom Porsche. Podobnosť je ale čisto náhodná, podobne ako podobnosť pásu vzadu na Porsche 911 generácie 993 a zadného pasu na tomto vozidle. Pásu svetiel. Takisto aj spojler nad svetlami je čisto náhodným príbuzenstvom. Nie, toto nie je Panamera, toto je štvordverová 911, podľa niektorých dizajnových náznakov.

Realita je však trochu iná, ale k tomu sa dostanem. Dizajn vozidla je rozhodne podarený a jediné, čo ho trochu rozbíja je použitie predných svetiel s hranatými tvarmi a tiež zrkadiel pripomínajúcich kamkordér z deväťdesiatych rokov. Áno, tieto autá, Ioniq 5, aj Ioniq 6 môžu byť vybavené kamerami miesto spätných zrkadiel. Môžu, ale nemusia, čo je ešte lepšia správa. Digitálne zrkadlá sú celkom zaujímavé na používanie. Spočiatku som na diaľnici musel vždy pozrieť krížom cez auto, či sa vôbec môžem zaradiť, lebo som neveril obrazu premietanému do displejov. Sú na ňom síce navádzacie čiary, ktoré hovoria o tom, či je auto už za vami, ale ten pocit, že nemáte pohľad stereo a nevnímate hĺbku ako v prípade klasických zrkadiel je priam stresujúci. No a to som ešte nezačal parkovať a cúvať do parkovacieho miesta. Myslím si, že dokážem zaparkovať s hocičím, kľudne aj s 6-metrovým pick-upom, so 7-metrovou dodávkou, absolútne bez problému viem zacúvať do akéhokoľvek, rozumného, parkovacieho miesta. Nerobí mi problém vozík, náves. Lenže s týmito zrkadlami som mal trochu problém trafiť. Priznám sa verejne, tým, že som znova nemal možnosť kúsok pohnúť hlavou a pozrieť sa trochu nižšie, či do boku, som trochu tápal. Áno, dá sa na to zvyknúť, ale prečo si zvykať, keď sú v ponuke stále aj klasické zrkadlá, ktoré až tak veľmi spotrebu nezvyšujú, lebo majú aerodynamický tvar. A Ušetríte s nimi 1 300 € už pri kúpe a niečo naviac musí vziať poistka.

Zdroj: Jozef Murárik

Tento kus modelu Ioniq 6 je zaujímavý ešte jednou vecou. Nie je to farba, tá je celkom nenápadná, ale sú to zliatinové disky. Odhliadnuc od tvaru, predstavujú veľký pokrok v ponuke. Pri najvyššej výbave, ktorú máte v cenníku si totiž dokážete vybrať aj o palec menšie zliatinové disky, ktoré dokážu predĺžiť dojazd kľudne o niekoľko desiatok kilometrov. A tu sú.

Nastupovanie do interiéru odhalí, že toto nie je štvordverové kúpe, lebo má klasické rámové dvere, ale aj tak je Ioniq 6 priestranná alternatíva medzi nízkymi elektrickými vozidlami. Vpredu sa cítite vzdušne, ale výrazne pomáha biela koža miesto tej tmavej. Zaujímavejšie miesta sú vzadu. Obrovský rázvor prináša extrémny priestor na nohy a nad hlavou je ho tiež tak akurát. Sťažovať sa nebude nikto do výšky 185 až 190 cm. Ak budete vzadu viezť vyšších ľudí, tak si musia zvoliť rozhodne ležérnejší prístup k sedeniu. No a čo sa týka priestoru treba povedať, že batožinový priestor má síce malý nakladací otvor, ale objem je celkom slušných 401 litrov. Až potom vám však dôjde, že Ioniq 6 je vlastne vozidlo s dĺžkou takmer 4,9 metra a to je už kategória BMW radu 5, či Mercedesu triedy E v minulých generáciách. Čiže kufor je vlastne priemerný.

Zdroj: Jozef Murárik

Usporiadanie prednej časti vyzerá presne tak, ako v prípade ostatných modelov Ioniq, vlastne skôr iba jedného modelu Ioniq 5, ktorý je u nás ešte dostupný. Na rozdiel od neho má však pozadie displejov, prejdelové pásy čiernej farby a nie bielej. Preto sa k autu viac hodí temná téma prístrojovej dosky a v tomto prípade som zažil riadne prekvapenie. Na displeji za volantom som bez problému videl aj dojazd a rýchlosť, čo sa mi pri modeli Ioniq 5 až tak veľmi nedarilo, kvôli inej kinetike sedenia. O informačno-zábavnom systéme netreba veľa hovoriť, je štandardný pre nové vozidlá Hyundai a vyzerá celkom pokročilo. Okrem toho, že vyzerá pokročilo dokáže aj zrkadliť obe mobilné platformy, ktoré sú aktuálne v ponuke. No a ak už naštartujete, tak môžete chvíľu hľadať radiacu páku. V strede nie je, tam si našlo miesto veľa odkladacích priestorov a niektoré ovládacie prvky. Je pod volantom na rovnakej tyči ako má Ioniq 5. Ioniq 6 teda zobral niektoré riešenia a posadil ich jednoducho nižšie.

Rozhodne nižšia je aj stavba karosérie, lebo celková výška je iba 1 495 milimetrov a vďaka tomu pôsobí vozidlo dynamicky. Batéria stále ukrytá v podlahe a má kapacitu 77,4 kWh, čo podľa papierov stačí, pri 18-palcových zliatinových diskov, na dojazd až 583 kilometrov (s 20-palcovými je to 519 km). Realita je však trošku iná. Po diaľnici som s týmto autom dokázal jazdiť okolo 18 kWh na 100 km. Vynikajúca hodnota je spôsobená najmä nízkou stavbou karosérie, lebo s rovnakým ústrojenstvom potrebuje model Ioniq 5 o 15 % energie viac. Ak však vynechám diaľnice, tak sa viem pohybovať aj okolo šestnástky. Ďalšia vec je, že nízke autá majú nižší aerodynamický odpor, čo sa prejavuje okamžite.

Zdroj: Jozef Murárik

No a teraz teda poďme počítať. Ak by som mal spotrebu 18 kWh na 100 km, tak by som na celú batériu s kapacitou 77,4 kWh dal až 430 kilometrov. To už je celkom použiteľné a použiteľné je aj rýchle nabíjanie, ktorým disponuje 800V architektúra Hyundaiu. Tento Hyundai totiž môžete nabíjať výkonom až 233 kW. A naviac, čo je bonus, Hyundai má aj vlastnú kartu, podobne ako napríklad Mercedes, pričom s ňou môžete nabíjať na takmer všetkých nabíjačkách. V praxi to znamená na Slovensku spoluprácu so ZSE Drive a Greenway a vlastne aj Lidlom. Ostatné nabíjacie siete, teraz myslím e-Join, zatiaľ dohodu uzavretú nemajú.

Nech sa na to pozerám z akejkoľvek strany, Hyundai Ioniq 6 je lepší a dokonca aj dobre jazdí. Nie je príliš tvrdý, ale dokážete sa oň celkom oprieť zákrutách a klasická zadokolková štruktúra platformy s výkonnejším motorom na zadnej náprave, dáva dokonca možnosť väčšej zábavy. Nie je to však jediné auto v rybníku s elektrickým pohonom a nízkou karosériou. Veď už onedlho budeme mať Volkswagen ID.7 a tiež nesmiem zabudnúť na trošku menší, ale stále vynikajúci elektrický automobil, BMW i4. Hyundai tu má celkom cenovú výhodu. Takto vybavený kus so všetkým sa dostáva do okolia 70 000 €, čo je stále rozumná suma za podobné auto s podobnými parametrami.

Zdroj: Jozef Murárik


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku