Trenčiansky kraj modernizuje prímestskú dopravu, Nitra chce vlastnú MHD
1. augusta – Tridsať nových autobusov získala Slovenská autobusová doprava (SAD) Prievidza.
Znížilo to priemerný vek prímestských autobusov zabezpečujúcich prepravu osôb v Trenčianskom samosprávnom kraji (TSK) z 8,38 na 6,13 roka. K inovácii vozového parku za takmer päť miliónov eur prispela investícia z rozpočtu TSK. Ako uviedol generálny riaditeľ SAD Prievidza, a.s. Michal Danko, sú to rôzne typy autobusov: „Obstarali sme štyri 12‑metrové autobusy, 12 nízkopodlažných typu Iveco Crossway a ostatné sú deväťapolmetrové určené do vzdialenejších obcí na trasy, kde je menej cestujúcich," uviedol.
V roku 2015 SAD Prievidza prepravila počtom cestujúcich takmer dvakrát celé Slovensko, t.j. do 10 mil. cestujúcich a najazdila približne 9 mil. kilometrov. Tridsiatka nových autobusov bude rozdelená na prevádzky v troch okresoch: 12 autobusov na prevádzku Prievidza, 6 na prevádzku Partizánske a 12 na prevádzku Bánovce nad Bebravou.
Ako informovala Radka Kulaviaková z oddelenia komunikácie a medzinárodných vzťahov Úradu TSK, autobusovú dopravu v kraji zabezpečuje TSK prostredníctvom dvoch zmluvných partnerov – SAD Trenčín a SAD Prievidza. „Na krajských cestách jazdí momentálne 166 modrých autobusov prievidzskej SAD-ky a 273 autobusov trenčianskej SAD-ky. Veľká časť z nich je už dnes vybavená bezplatným pripojením wifi, klimatizáciou a viacerými bezpečnostnými prvkami,“ doplnila Kulaviaková s tým, že obnova vozidlového parku čaká aj SAD Trenčín.
Ako dodala, komfort cestujúcich pomáha zvýšiť aj platforma mojbus.sk, ktorá verejnosť prostredníctvom mobilnej aplikácie informuje v reálnom čase o polohe a pohybe konkrétneho autobusu. Aktuálne informácie sú na viacerých miestach v kraji navyše od minulého roka dostupné aj vďaka postupne pribúdajúcim digitálnym informačným tabuliam.
V ústrety cestujúcej verejnosti vyšiel podľa nej kraj minulý rok aj zavedením nultého tarifného pásma, ktoré umožňuje ľuďom cestovať pod dva kilometre lacnejšie v mestách a obciach, v ktorých nepremáva mestská hromadná doprava (MHD). Na základe požiadaviek cestujúcej verejnosti od začiatku júla TSK pristúpil k zavedeniu nultého pásma aj v okrajových častiach meste Partizánske.
Mesto Nitra sa rozhodlo vytvoriť vlastný dopravný podnik
Bude zabezpečovať výkony mestskej autobusovej dopravy v Nitre. Zámer vytvorenia vlastného dopravného podniku s možnosťou kapitálového vstupu prepravcu schválili mestskí poslanci.
Rozhodovali sa medzi troma alternatívami - predĺžením zmluvy so súčasným poskytovateľom služieb, vyhlásením verejnej súťaže na obstaranie dopravcu alebo vytvorením vlastného dopravného podniku. Priklonili sa k poslednej alternatíve, o možnostiach jej realizácie budú rokovať na septembrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva.
Mestskú hromadnú dopravu v Nitre zabezpečuje ARRIVA NITRA, a. s. Mesto má s dopravcom od roku 2007 uzatvorený zmluvný vzťah vo vnútroštátnej mestskej doprave na základe Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme v mestskej doprave vykonávanej autobusmi. Zmluva je uzatvorená na dobu platnosti dopravnej licencie a platnosť stráca 31. mája budúceho roka.
Predmetom zmluvy je zabezpečenie dopravnej obslužnosti na území mesta Nitry, ktorú sa zaväzuje zabezpečiť dopravca svojimi prepravnými výkonmi na linkách mestskej autobusovej dopravy, pričom za výkony vo verejnom záujme mu bude zo strany mesta Nitra ako objednávateľa poskytnutá náhrada preukázanej straty. Mesto vynakladá na doplatok za výkony vo verejnom záujme v priebehu posledných troch až štyroch rokov zhruba 4,2 až 4,4 milióna eur ročne, čo z celkových tržieb Arrivy predstavuje 60 až 65 percent. Výška úhrad sa zdá primátorovi Jozefovi Dvončovi i mestským poslancom privysoká.
Hliadky dopravnej polície na 01.08.2016
|
|
---|---|
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk
Komentáre k článku