2016-06-11 03:10:00
Triblavina - križovatka na
Triblavina - križovatka na D1
Zdroj: nds

Národná diaľničná spoločnosť navrhla varianty pre križovatku Triblavina

11. júna – Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a. s. (NDS) Róbert Auxt informoval, že si tak svoju úlohu splnili.

NDS navrhla v súvislosti s optimálnym riešením výstavby križovatky Triblavina na úseku diaľnice D1 Bratislava, Vajnory - Senec (16 kilometrov) varianty výstavby. Ich súčasťou by mala byť aj možnosť dobudovania pôvodne plánovaných obslužných komunikácií, tzv. kolektorov po oboch stranách diaľnice. „NDS si svoju úlohu splnila a momentálne je to aj na rozhodnutí ministerstva dopravy. Bude to v súlade so všetkou dokumentáciou a územným plánom. Snažíme sa nájsť optimálny model medzi tým, aby sme zaručili plynulosť premávky, bezpečnosť, ale taktiež obslužnosť daného územia,“ povedal Auxt.

Prístup na diaľnicu by podľa Auxta malo mať čo najviac ľudí z okolitého regiónu. „Samozrejme to neznamená, aby sme vyrobili problémy pri plynulosti premávky, alebo bezpečnosti," uviedol šéf diaľničiarov. Auxt ako ekonomický expert strany Sieť pred marcovými voľbami kritizoval sporné zmeny pri výstavbe križovatky Triblavina a na úseku D1 už bez kolektorov ako čiernu stavbu. Teraz ako šéf NDS má tento problém riešiť. „Nie je to jednoduchá úloha, ale riešenia, ktoré predstavujeme, idú v línii toho, čo sme aj pred voľbami sľubovali verejne," odvetil Auxt.

NDS začiatkom mája zverejnila komplexnú dokumentáciu k stavbe križovatky Triblavina. Zároveň informovala o príprave optimálneho riešenia stavby križovatky s tým, že samotný návrh plánovala verejnosti predstaviť do konca mája. Verejnosť sa s ním zatiaľ neoboznámila. Ide o súčasť plánovaného rozšírenia D1 od Bratislavy po Trnavu na plnohodnotné tri pruhy v oboch smeroch. Rozšírenie D1 v úsekoch Bratislava - križovatka Triblavina, Triblavina - Senec a križovatka Blatné - Trnava je v štádiu prípravy.

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) vyzýva ministerstvo dopravy a NDS, aby urýchlene informovali verejnosť ako a kedy sa dokončí výstavba križovatky Triblavina. „Či už to bude riešenie križovatky so šiestimi jazdnými pruhmi diaľnice D1 aj so súbežnými kolektormi, alebo druhá alternatíva diaľnice s ôsmimi pruhmi bez kolektorov, podstatné je križovatku s priľahlou infraštruktúrou dostavať čo najskôr. Je to v záujme celkovej dopravnej obslužnosti hlavného mesta Bratislavy ako aj obrovského množstva ľudí, ktorí bývajú v okolí križovatky," informoval v piatok predseda správnej rady inštitútu Ondrej Matej.

Kolektory by podľa IDH nemali slúžiť ako náhrada klasickej cestnej infraštruktúry. „Vo svete kolektory slúžia len v prípade náhradnej cestnej komunikácie, keď z titulu postavenia nadradenej cestnej infraštruktúry je zabránený vstup na cudzí majetok. V takom prípade sa vybudujú kolektory ako pristúpenie na najbližší možný diaľničný privádzač. Druhý spôsob používania kolektorov je, že slúžia len pre dopravu zložiek integrovaného záchranného systému pre políciu, zdravotníkov a hasičov, aby sa v prípade zápchy dostali na akékoľvek miesto na diaľnici," vysvetlil Matej.

Pri výstavbe križovatky Triblavina považuje inštitút za najlepšie riešenie pôvodný variant s vybudovaním plnohodnotnej mimoúrovňovej križovatky napájajúcej okolité obce na trojpruhovú D1. „Zároveň križovatku napojiť zo severnej a južnej strany na existujúcu cestnú infraštruktúru s dobudovaním ciest II. triedy pod gesciou Bratislavského samosprávneho kraja. Pôvodné riešenie by bolo z ekonomického a dopravného hľadiska najefektívnejšie," tvrdí Matej. Upozornil, že kraje, prípadne mestá a obce sa snažia vyhnúť výstavbe cestných komunikácií ich zaradením do výstavby nadradenej cestnej infraštruktúry, aby náklady znášal štát a Európska únia. Práve tento zámer podľa neho viedol k zmene pôvodného projektu na výstavbu kolektorov.

Členovia petičného výboru žiadajú prestavbu diaľnice D1 Bratislava - Trnava so súbežnými komunikáciami a výstavbu križovatky Triblavina v súlade s vydanými stavebnými povoleniami z roku 2013. Súčasný stav na stavbe križovatky považujú za protiprávny a uvažované zmeny bez kolektorov za rozpor s verejným záujmom a očakávaniami obyvateľov regiónu. Ministra dopravy Romana Brecelyho minulý mesiac upozornili aj na nehospodárne nakladanie s peniazmi daňových poplatníkov. „Projektová dokumentácia za 4,1 mil. eur bola odložená a začalo sa pracovať na ďalšej, ktorá rovnako bude musieť byť zaplatená a nie je v súlade so zákonmi,“ informovala členka petičného výboru Mária Kisková.

Zákazku na výstavbu mimoúrovňovej križovatky Triblavina získala spoločnosť Porr, s. r. o. na základe zmluvy s NDS vlani v apríli. Zmluvná cena dosahuje 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane dane). Stavba križovatky, ktorá je momentálne pozastavená, mala byť pôvodne dokončená v apríli budúceho roka.

Hliadky dopravnej polície na 11.06.2016

Úsek Typ a farba vozidla
Bratislavský kraj 20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície
D1 Škoda Superb hnedá, VW Passat čierna
D2 VW Golf modrá, Škoda Superb sivá metalíza
okres Senec Škoda Fabia modrá
BA – mesto Škoda Fabia biela
BA – mesto VW Golf modrá
BA – mesto Seat Leon sivá
okres MA, PK, SC Škoda Superb čierna
Trnavský kraj 14 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 Audi A4 strieborná, VW Golf biela, VW Passat čierna
okres Galanta VW Passat čierna
okres Senica Škoda Fabia modrá
okres Skalica Kia cee´ hnedá
okres Trnava VW Golf sivá, Škoda Superb čierna
Trenčiansky kraj 10 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 3 neoznačené hliadky polície
Diaľnica D1 VW Passat modrá
okres Partizánske VW Golf modrá
okres Trenčín a Ilava VW Golf modrá
Nitriansky kraj 20 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície
okres Nitra a Zlaté Moravce Kia cee´ hnedá, Seat Leon strieborná
okres Nové Zámky Škoda Fabia modrá, Škoda Superb hnedá
okres Levice Škoda Superb sivá, VW Golf čierna
okres Komárno Škoda Fabia modrá, Škoda Octavia strieborná
okres Topoľčany Škoda Fabia sivá, Škoda Superb sivá
okres Šaľa Škoda Fabia modrá
Banskobystrický kraj 14 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície
okres Banská Bystrica VW Golf sivá
okres Brezno Peugeot 208 čierna
okres Lučenec Škoda Fabia biela
okres Revúca VW Golf čierna
okres Rimavská Sobota Škoda Fabia biela
okres Veľký Krtíš Kia cee´d biela
okres Zvolen VW Golf biela
okres Žiar nad Hronom Škoda Fabia biela, VW Passat modrá
R1 KDI DO (okres BB,ZV,ZH,ZC) Škoda Superb čierna, VW Golf modrá
Žilinský kraj 18 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto Škoda Fabia modrá, VW Golf čierna
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo Škoda Fabia modrá
okresy Liptovský Mikuláš, Ružomberok Audi A4 modrá, VW Golf sivá
okres Martin, Turčianske Teplice Škoda Fabia biela, Seat Leon strieborná, VW Passat modrá
okres Žilina, Bytča VW Golf modrá, Škoda Superb čierna
Prešovský kraj 14 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 13 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1 Audi A4 kombi čierna, Škoda Superb Combi čierna, Škoda Superb sedan čierna, VW Passat čierna
okres Bardejov Škoda Fabia biela
okres Humenné Škoda Fabia sivá
okres Kežmarok VW Golf modrá
okres Prešov Škoda Superb sedan čierna, VW Golf kombi modrá
okres Poprad Škoda Superb kombi čierna
okres Stará Ľubovňa        VW Golf čierna
okres Svidník Škoda Fabia biela
okres Vranov nad Topľou Škoda Fabia biela
Košický kraj 19 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície
okres Michalovce VW Passat červený
okres Košice VW Golf Variant čierna
okres Košice - okolie Škoda Fabia sivá
okres Michalovce, Sobrance VW Golf sivá, Škoda Fabia modrá
okres Trebišov Škoda Fabia biela
D1, R2, R4 okres Košice; Košice - okolie        Seat Leon sivá

 

 

Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.

jv

Komentáre k článku


Stream naživo