2013-01-29 06:00:00
Nové pneumatiky Pirelli pre
Pre divákov je najdôležitejšia zmena farebného označenia tvrdých pneumatík zo striebornej na oranžovú.
Zdroj: Pirelli

Nové pneumatiky Pirelli pre F1

Nové pneumatiky Pirelli pre túto sezónu budú celkom iné. Prešli dlhým vývojom s jasným cieľom: vrátiť do pretekov prvok nepredvídateľnosti.

Pre rok 2013 zmenili u dodávateľa pneumatík pre formulu jeden takmer všetko od základu. Okrem simulácií na počítačoch najazdili 7 000 testovacích kilometrov s Renaultom R30 na okruhoch v Jereze, Spa, Barcelone a na trati Paula Ricarda Jaime Alguersuari a Lucas di Grassi. Čo zmeny prinesú na tratiach? Je ich viac a budú sa s nimi musieť vysporiadať jednotlivé tímy a jazdci. Pre divákov je však najdôležitejšia zmena vo farebnom onačení.

Tímy "predbehli" pneumatiky

Možno si pamätáte, ako v predminulej sezóne 2011, keď spoločnosť Pirelli prišla do kolotoča F1, pneumatiky dlho nevydržali. To nútilo jazdcov častejšie zastavovať v boxoch. Postupne sa menila konštrukcia áut, vďaka tomu sa pneumatiky menej opotrebovávali a niektorí piloti dokázali v minulom roku jazdiť na jednej sade neuveriteľne dlho, iba s jednou povinnou zastávkou v boxoch. V tomto roku to bude inak. Pirelli zareagovalo na požiadavky tímov a upravilo svoje  pneumatiky. Hlavný cieľom bolo na jednej strane zvýšenie výkonnosti, ale na druhej strane aj vyššia degradácia. To bude jazdcov nútiť aspoň k dvom zastávkam v boxoch. Pneumatiky pre rok 2013 by totiž mali vydržať v priemere okolo 20 kôl. Súčasne dochádza o rozšírenie okna optimálneho výkonu. Zlepšila sa aj trakcia, čo sa priamo prenáša do rýchlejších časov a pneumatiky by mali byť dokonalejšie na výjazde zo zákrut a v kombinovaných trakčných oblastiach.

Zdroj: Pirelli

Zmena farebného značenia

Hladké pneumatiky na suchý povrch (slicky) sa budú aj naďalej označovať P Zero a sady do dažďa  názvom Cinturato. Taliansky výrobca vymenil farbu pri tvrdých pneumatikách. Striebornú na tvrdých, ktorá sa hlavne na televíznych obrazovkách často mýlila s bielou, nahradí oranžová. Teraz budú mať pneumatiky označenie: tvrdé – oranžová, stredné – biela, mäkké – žltá a supermäkké – červená. Prechodové (intermediálne) sú krikľavo zelené a do dažďa modré. "Sezóna 2013 je pokračovaním filozofie, ktorú Pirelli prijalo vlani v rámci evolúcie pôvodnej ponuky pneumatík pre formulu 1 z roku 2011," vysvetlil športový šéf Pirelli Paul Hembery. "Cieľom je neustále pripravovať nové výzvy jazdcom, aby sme zaistili, že všetky tímy začnú novú sezónu pri vyrovnaných podmienkach v oblasti pneumatík.  Naše sady pre rok 2013 opäť raz zamiešajú karty a prinesú viac predbiehania. V pretekoch chceme v priemere dve až tri zastávky v boxoch."

Ovplyvní to aj monoposty

Pneumatiky sa zmenili po všetkých stránkach. Majú upravené zmesi, konštrukciu a trocha aj tvar. Jedným z dôsledkov zmien je aj vyššia hmotnosť. Pri predných je to viac o 200 gramov, zadná je ťažšia až o 700 gramov. To je však na pomery Formuly 1 výrazná zmena. Ide totiž o zvýšenie hmotnosti neodpruženej hmoty, čo výrazne ovplyvňuje jazdné vlastnosti, dynamiku zavesenia kolies a to, ako vozidlo prekonáva nerovnosti na trati. Vyššia výkonnosť má priniesť rýchlejšie zahrievanie a pneumatiky majú umožniť asi o pol sekundy na kolo rýchlejšie časy, ako minuloročné. Je to možné vďaka mäkším zmesiam, pričom mäkšie sú aj bočnice. Pevnejšie sú však ramená plášťa. Výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými zmesami sú viac ako pol sekundy, zväčša šesť až osem desatín na kolo. To znamená zmenu stratégie v tímoch. Mať v správnom čase obutú správnu zmes bude dôležité.

Rozsah optimálnych pracovných teplôt v °C pre jednotlivé zmesi:

supermäkké    - 85 až 110
mäkké           - 105 až 125
stredné          - 90 až 115
tvrdé             - 110 až 135

Každý monopost F1 dostane pre víkend jedenásť sád pneumatík: šesť  tvrdšej a päť mäkšej zmesi. Pirelli dodá na každú veľkú cenu približne 1 800 pneumatík. Medzi tímy sa rozdeľujú náhodne podľa čiarových kódov. Čiarový kód pneumatiky slúži ako "pas", z ktorého sa dajú vyčítať rôzne informácie. O distribúciu sa starajú oficiálni predstavitelia FIA, Pirelli je mimo tohto procesu.

Pre nasledujúce video sú dostupné aj slovenské a anglické titulky. Po spustení prehrávania ich môžete zapnúť kliknutím na ikonu "cc" vľavo od nastavenia kvality.

 

P.S: Mimochodom, viete prečo nemá Pirelli ďaleko k pneumatikám? Vysvetľovať to je zložitejšie, ako sa na to  pozrieť...

Jozef Vydra
ZDROJ: Pirelli Motorsport

Komentáre k článku


Stream naživo