2014-07-10 11:55:00
Skoro o 4 metre
Skoro o 4 metre dlhšia brzdná dráha v prípade žabiek môže znamenať nedobrzdenie a zranenie chodca na priechode.
Zdroj: ÚAMK

Šľapky za volant určite nepatria, výrazne predlžujú brzdnú dráhu

Aby sme si rozumeli: volajú ich aj žabky, flip-flops, vietnamky a rôzne inak. Gumová letná obuv bez pevnej päty zachytená medzi prstami.

Letné počasie s vysokými teplotami mnohých z vás prinúti, aby ste zabudli na svoju zvyčajnú obuv za volantom aj za riadidlami motocykla. Takže si vezmete niečo ľahšie. Napríklad žabky. Čo riskujete? Oveľa viac, ako si myslíte! Až zhruba o tretinu dlhšiu brzdnú dráhu osobného auta môže zaviniť nevhodná obuv na nohách vodiča vozidla.

Najhoršie sú pritom práve plážové žabky. Vyplýva to z praktického testu s rôznym obutím vodiča testu, ktorý urobil Ústredný Automotoklub z Českej republiky (ÚAMK) spoločne s oddelením českého ministerstva dopravy BESIP a pod dohľadom Polície Českej republiky. Rozdiely v brzdnej dráhe na motocykli aj v aute boli priepastné!

Letná obuv do auta aj na motorku má hlavné kritérium bezpečnosť. Žabky, či sandále a v zime napríklad lyžiarky, alebo vibramy určite nie sú ideálna obuv pre vodiča. Podľa Igora Sirotu z ÚAMK to môže byť tiež pre poisťovňu dôvodom ku kráteniu poistného plnenia v prípade nehody.

Nevhodná obuv môže rozhodnúť o živote

Ak sa vám toto tvrdenie zdá príliš odvážne, skúste sa zamyslieť. Rozdiel vďaka nesprávnej obuvi predstavoval na motocykli takmer necelých 9 metrov, v automobile asi 4 metre. Vinník? Nevhodné obutie pre šoférovanie: žabky. „Podľa normy musí osobné auto z päťdesiatkilometrovej rýchlosti vedieť zastaviť na dráhe maximálne 14,2 metra dlhej,“ uvádza Igor Sirota.
V improvizovanom teste autoklubu zastavila Octavia v prípade použitia ideálnej obuvi na 12,3 metroch. To bola najlepšia nameraná hodnota, vodič mal v tej chvíli na nohách ľahké pohodlné kožené topánky športového strihu s pevnou podrážkou a pätou. Zástupcovia ÚAMK v teste postupne vyskúšali za volantom Škody Octavia šesť druhov obuvi a raz riadili naboso.

Zdroj: ÚAMK
Zdroj: ÚAMK

Nasledoval teda test v ťažších pracovných topánkach. Brzdná dráha bola takmer o rovný meter dlhšia. Ešte o 80 centimetrov ďalej zastavila vodička, ktorá mala obuté lodičky na vysokom podpätku. O ďalšie 2,1 metra ďalej sa podarilo úplne zabrzdiť vozidlo, ktoré muž riadil bosý. Približne rovnaký bol výsledok (15 metrov), keď mal vodič obutú spoločenskú obuv s hladkou podrážkou. Na pohľad prekvapujúcim prepadákom testu s najhorším výsledkom sú v lete také obľúbené žabky, teda gumové letné šľapky. Nemajú spevnenú pätu, takže sa noha nemôže poriadne zaprieť a potiace sa chodidlo v nich navyše kĺže. Rozdiel medzi najlepším a najhorším výsledkom bol skoro 4,5 metra.

Pár metrov rozhoduje o živote

„Ak si uvedomíme, že priechod pre chodcov je široký tri metre, použitie nevhodnej obuvi môže mať za následok nedobrzdenia vozidla a zrážku s chodcom,“ uviedol Sirota.

Dá sa teda konštatovať, že v prípade, keď má vodič vhodnú obuv, zastaví pred priechodom, avšak sa žabkami nemusí zabrzdiť včas a v reálnej premávke to znamená, že by ohrozil alebo zranil (zrazil) chodca.

Zdroj: ÚAMK
Zdroj: ÚAMK

Úplne rovnaký bol výsledok aj v prípade jazdca na motocykli s objemom 600 kubických centimetrov, ktorý absolvoval rovnaký test pri rýchlosti 35 kilometrov za hodinu. V žabkách namiesto motorkárskej pevnej obuvi bol rozdiel v brzdnej dráhe dokonca okolo 75 percent, zastavil na dráhe o zhruba 8,5 metra dlhšej.

Okrem plážovej obuvi s voľnou pätou, lakoviek a lodičiek sú podľa expertov ÚAMK nevhodné aj turistické topánky s vysokou podrážkou a zafixovaným členkom, rovnako ako pracovné topánky so širokou podrážkou. Ľudia by rozhodne nemali riadiť v lyžiarskych topánkach alebo cyklistických tretrách s nášľapmi.

Nielen pre ženy odporúča Igor Sirota mať v aute pár vodičských topánok na prezutie. Noha zovretá na rokovaní si pri šoférovaní v pohodlnej topánke tiež rada uľaví. Ak topánka tlačí, odvádza vodičovu pozornosť. Obuvníci odporúčajú buď topánky s množstvom vetracích otvorov, alebo z priepustného perforovaného materiálu.

Aká je najvhodnejšia obuv?

Zákon o premávke na pozemných komunikáciách podľa vedúceho Besip Martina Farára nijako priamo nedefinuje, aká je vhodná obuv pre riadenie, ale vodič by nemal jazdiť nebezpečne a ohrozovať okolie, čo by sa dalo aplikovať aj na použité topánky. Vhodná obuv by mala byť podľa Farára pohodlná, ale tesná. Noha by z nej nemala mať možnosť vykĺznuť, takže skôr vyššie, ale nie členková. Mala by mať nízku podrážku bez hrubého vzoru, aby bol zachovaný cit na pedál a ovládanie vozidla.

Jednoznačne sa teda ukazuje, že treba dbať na bezpečnosť vlastnú, spolucestujúcich a ostatných účastníkov cestnej premávky aj tým, že nebudeme v lete pri riadení motocykla alebo automobilu riadiť v obuvi bez pevnej päty, s hladkou podrážkou, v mäkkých papučkách, či dámskych topánkach s vysokým podpätkom.

Do auta patria topánky, ktoré sú pohodlné a dobre sedia na nohe. Dobre vyhovujú napríklad textilné topánky s nízkou podrážkou, ktoré nie sú tuhé a dá sa v nich ľahko ohnúť špička.
Ľahké športové topánky s pevnou pätou sú na riadenie najlepšie. Toho sa držia aj pretekári, ktorí používajú špeciálne vyššie topánky z mäkkej kože a s tenkou podrážkou.

Jozef Vydra
ZDROJ: ÚAMK

Komentáre k článku


Stream naživo