2013-08-25 11:50:00
Ford B-MAX je vozidlo
Prístrojovky rôznych modelov áut bývajú plné kontroliek - vyznáte sa?
Zdroj: Jozef Vydra

Kontrolky prezradia, že je vášmu autu zle, viete ale zistiť, čo vám oznamuje?

Niektoré autá majú po naštartovaní na prístrojovke doslova svetelný cirkus, ktorý sa rozsvieti a postupne hasne.

Horšie to však je, keď sa niektoré kontrolky rozsvietia počas jazdy, alebo dokonca nezhasnú po štarte. Viete, ktorá kontrolka vám svieti a čo vám chce tým auto povedať? Výskumníci v štúdii britskej odťahovej spoločnosti Britannia Rescue zistili, že až 98 percent vodičov nepozná ani základné varovné a informačné kontrolky.  

No ak aj svoje poznáte a presadnete si do iného auta, môžete byť stratení. V štúdii porovnali kontrolky na palubných doskách 15 najpredávanejších áut vo Veľkej Británii a zistili, že tieto autá používajú 99 rôznych symbolov, ale iba 12 z nich bolo zhodných pre všetky skúmané automobily. Čo k tomu dodať? Naučte sa rozpoznať symboly správne.

Stačí pár kontroliek, ktoré vás „vyfaulujú“

Medzi tých niekoľko, ktoré vaše (nielen dovolenkové) putovanie môžu prerušiť a prinútia vás zastaviť a volať odťahovku patria: olejnička, teplomer, výkričník a batéria. Áno, len štyri kontrolky z vyše dvadsiatky, ktoré môžete v aute mať. Celkom zaujímavé to však je aj v prípade, že sa vám na prístrojovej doske rozsvieti jeden zo symbolov, ale chyba môže byť nakoniec celkom inde. Jedným z problémov môže byť, že výrobcovia používajú rôzne symboly pre tú istú vec. Keď sa rozsvieti kontrolka žeravenia, nesvietia vám brzdy!

Čo je toto za blbosť, opýtate sa. Nič sa nedá robiť, v prípade napríklad naftovej Octavie rozsvietenie počas jazdy kontrolky žeravenia (žltá špirála) znamená, že vám vysoko pravdepodobne nemusia svietiť brzdové svetlá! Presnejšie chybný býva brzdový spínač... Podobná vec sa stáva aj v benzínových autách, tam sa však rozsvieti kontrolka elektroniky motora predstavovaná písmenami EPC. Takmer na 100 % nie je chyba vo svetlách, ale v ich spínači. Nedajte sa zmiasť tým, čo hovorí návod na používanie auta, v ktorom sa píše, že chyba je "v systéme elektronického riadenia motora" a tvrdí, že riadiaca jednotka dovolí dojazd v núdzovom režimu do najbližšieho servisu. V skutočnosti tam, hoci aj s nefunkčnými brzdovými svetlami prídete bez problémov.

Poznáte svoje kontrolky?

Väčšina kontroliek na prístrojovom paneli auta sa rozsvieti po naštartovaní zhruba na päť sekúnd, potom postupne zhasínajú. Problém je keď nezhasnú, alebo keď sa rozsvietia počas jazdy. Máloktorý vodič vie presne, čo znamená rozsvietenie toho, či tamtoho kontrolného svetla. Problémy sú spôsobené aj tým, že prístrojovky niektorých áut sú doslova preplnené rôznymi kontrolkami. V Mercedese triedy E je až 41 kontroliek, v Škode Octavia 31. Ale už takom BMW rady 3 alebo Nissane Micra je „iba“ 21 kontroliek.

Vyplatí sa pamätať si základnú zásadu: keď sa rozsvieti počas jazdy červené kontrolné svetlo, znamená to vážne ohrozenie a je potrebné okamžite zastaviť auto a vypnúť motor. Rozsvietenie žltej kontrolky znamená varovanie, že sa síce dá jazdiť, ale treba v návode, alebo v servise zistiť, čo sa stalo. Samozrejme, niektoré červené svetielka sú len informatívne, napríklad signalizujú otvorenie dverí batožinového priestoru, dverí, alebo zatiahnutie ručnej brzdy.

Dobrá rada pred cestou je: venujte pár hodín na prečítanie návodu k autu a samozrejme si ho vezmite so sebou. Okrem významu kontroliek sa v ňom dozviete aj postup pri výmene žiaroviek, rezervného kolesa, alebo stieračov.

Čo hlásia najdôležitejšie svetielka na palubnej doske

Tlak motorového oleja (červená): Je nutné okamžite zastaviť a vypnúť motor. Počkajte päť až desať minút, potom vtiahnite mierku oleja a skontrolujte hladinu oleje. Ak je nízka (pod spodnou ryskou mierky), dolejte olej. Musíte použiť taký, aký predpisuje výrobca auta. Nezáleží na značke, len na takzvanej viskozite SAE (napr. 5W–30, 5W-40, 10W-40) a výkonnostnom stupni. Oleje kúpite na väčšine čerpacích staníc, ale pri moderných motoroch je dobré mať liter so sebou.

Ak olej nemáte, ďalej nejazdite, mohli by ste motoru vážne uškodiť. Jedinou možnosťou je nechať sa naložil na odťahovku a odviezť do najbližšieho servisu. Nenechajte sa ťahať na lane, lebo bez naštartovaného motora nefunguje riadenie a brzdy.

Množstvo motorového oleja (žltá): Je to rovnaká olejnička ako pri  tlaku oleja. Ukazuje, že treba doliať motorový olej. Ak otvoríte kapotu motora na škodováckom modeli na viac ako pol minúty, kontrolka zhasne, aj keď olej nedolejete. No po zhruba 100 km sa zasa rozsvieti. Ak kontrolka nesvieti, ale bliká, znamená to, že chybný snímač hladiny. V tom prípade budete musieť ísť na kontrolu do servisu.

Dobíjanie: červená kontrolka znamená napríklad spadnutý klinový remeň, chybu alternátora – väčšinou sa dá dôjsť k najbližšiemu servisu, ale vypnite všetky elektrické spotrebiče ako klimatizáciu, či rádio, lebo batéria nie je dobíjaná. Ak sa súčasne rozsvieti kontrolka teploty chladiacej kvapaliny, znamená to okamžitú "konečnú" – musíte zastaviť a vypnúť motor, inak by sa mohol poškodiť. Potom už volajte svoju asistenční službu.

Teplota alebo množstvo chladiacej kvapaliny: Rozsvietenie signalizuje, že kvapalina je prehriata, alebo je jej príliš málo. Musíte počkať, kým motor vychladne, čo môže po jazde na diaľnici znamenať aj viac ako 30 minút. Inak by ste sa mohli obariť. Potom skontrolujte množstvo kvapaliny a keď je pod ryskou, pokojne dolejte hoci aj obyčajnou vodou. Na dojazdenie do servisu nemusí byť ani destilovaná, tam vám už správne nariedenú zmes doplnia.

Ak je mierne netesné čerpadlo, alebo mikrotrhlinka v samotnom chladiči, voda sa môže strácať dlhodobo. Ak ju dolejete a prejdete trebárs 300 kilometrov, bude to malá chyba. Ale keď dolejete trebárs tri litre a po 300 metroch je fuč, ďalej nepokračujte.

Brzdy: Keď svieti červená kontrolka výkričníka v koliečku, je to najčastejšie celkom banálna chyba pre zatiahnutú, či neúplne povolenú ručnú brzdu. Ak ale začne blikať, alebo sa rozsvieti aj žltý symbol ABS, je to väčší problém. Okamžite zastavte a skontrolujte hladinu brzdovej kvapaliny v nádržke. Má žlté viečko, ak kvapalina býva žltá. Ak klesla pod hladinu MIN, je lepšie ďalej nejazdiť a volať servis. Ak je kvapaliny dosť, ale kontrolka stále bliká, môžete ísť pomaly a opatrne do servisu, myslite ale na to, že brzdy môžu kedykoľvek zoslabnúť.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo