2013-04-18 05:00:00
Aj obyčajné predchádzanie má
Niekedy je to natesno, keď je cesta široká a ostatní ohľaduplní, ale nabudúce to vyjsť nemusí.
Zdroj: Ján Bazovský

Aj obyčajné predchádzanie má svoje úskalia, tvrdí Ján Bazovský

Máte rozhľad, nič nejde oproti, podradíte, šliapnete na plyn a predchádzate ostošesť. Vždy to však vyjsť nemusí.

V čom je problém? Počas predchádzania je okrem rozhľadu vodiča dôležitá aj vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. S jej odhadom majú vodiči problémy najmä pri predchádzaní kolóny vozidiel. Hoci začnú samotný úkon predchádzania ešte na rovnom úseku cesty, dokončia ho v neprehľadnej zákrute alebo na neprehľadnom vrchole stúpania. Potom pri náhlom prechádzaní späť do jazdného pruhu donútia vodiča, pred ktorého sa zaradili, zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy a tak porušujú ustanovenia §-u 15, ods. 3:

Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy...                          

Čo znamená obmedziť a čo ohroziť

V §2, ods. 2 sa pod týmito pojmami definuje celkom presne, čo sa nimi myslí:

neobmedzením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal,

neohrozením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo,

Ak vodiči nesprávne odhadnú vzdialenosť potrebnú na bezpečné predchádzanie kolóny vozidiel, porušia ustanovenia §15, ods. 5, písm. b):  Vodič nesmie predchádzať, ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo, alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť.

Vysvetlenie:

Problémy s odhadom vzdialenosti potrebnej na bezpečné predchádzanie vozidla alebo kolóny vozidiel aj na rovných úsekoch ciest možno súvisia aj s tým, že treba brať do úvahy niekoľko vzdialeností, ktoré si vodiči pred začiatkom predchádzania neuvedomujú. Ak chcete predchádzať kolónu napríklad troch osobných vozidiel, sú tieto vzdialenosti nasledovné:

- 5 metrov vzdialenosť za posledným vozidlom v kolóne

- 4 metre priemerná dĺžka tretieho osobného vozidla

- 10 metrov vzdialenosť tretieho vozidla v kolóne od druhého

- 4 metre dĺžka druhého vozidla

- 10 metrov vzdialenosť druhého vozidla v kolóne od prvého

- 4 metre dĺžka prvého vozidla

- 5 metrov vzdialenosť potrebná na bezpečné zaradenie sa pred prvé vozidlo v kolóne

V momente, keď vodič vybočí do protismerného jazdného pruhu a začne predchádzať, potrebuje teda prekonať celkovú vzdialenosť 42 metrov. Lenže vozidlá v kolóne sa pohybujú a pri ich rýchlosti, napríklad 70 km/h, má vodič, ktorý predchádza maximálnou povolenou rýchlosťou k dispozícii len 20 km/h navyše. Pri rýchlosti 20 km/h prejde vozidlo za sekundu asi 5,5 metra. Prekonanie vzdialenosti 42 metrov mu trvá 7 a pol sekundy. To by teda platilo, keby predbiehané autá stáli. Vozidlo pohybujúce sa rýchlosťou 90 km/h prejde za 1 sekundu 25 metrov. Keďže na bezpečné predchádzanie kolóny vozidiel potrebuje 7,5 sekundy, prejde za ten čas vzdialenosť skoro 188 metrov. No a to je údaj, ktorý by mal zobrať na vedomie každý vodič skôr, než zapne smerové svetlo a začne predchádzať.

Poznámka:

Vzdialenosti potrebné na bezpečné predchádzanie vozidla alebo kolóny vozidiel sa menia v závislosti od ich počtu a rýchlosti. Tí vodiči, ktorí ich nevedia správne odhadnúť priamo v premávke si ich môžu ešte pred jazdou vypočítať. No a vodič, ktorý predchádza kolónu vozidiel a vzhľadom na dopravnú situáciu na určitom úseku cesty prekročí maximálnu povolenú rýchlosť sa síce dopúšťa priestupku podľa §16 Zákona o cestnej premávke. Je len na rozhodnutí policajtov, či takúto okolnosť pri riešení priestupku zohľadnia. Pre vodičov predchádzaných vozidiel platí ustanovenie §15, odst. 4:

Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.

Nuž a aby sme teóriu podporili príkladmi z praxe. prinášame opäť zachytené jazdy vodičov, ktorí nedodržiavali, čo je napísané vyššie:

1 Ohrozenie a obmedzenie vodiča predchádzaného vozidla a vodiča jazdiaceho v protismere. Takéto priestupky sú vzhľadom na ich závažnosť spravidla riešené v správnom konaní.

 

2 Ak by počas predchádzania došlo k ohrozeniu alebo obmedzeniu iného účastníka cestnej premávky, je vodič povinný predchádzanie prerušiť a uvoľniť protismerný jazdný pruh.

 

3 Odhad vzdialenosti potrebnej na bezpečné predchádzanie kolóny vozidiel je potrebný aj na rovných úsekoch ciest a musí zohľadňovať aj rýchlosť vozidiel jazdiacich v protismere.

 

4 Mnohí vodiči nevedia správne odhadnúť vzdialenosť potrebnú na bezpečné predchádzanie ani pri opakovanom predchádzaní kolóny vozidiel.

Ján Bazovský

Komentáre k článku


Stream naživo