2013-06-10 05:00:00
Motor roka 2013
Ocenenie Motor roka má pri ročníku 2013 už 15 ročnú tradíciu.
Zdroj: Ford

Absolútnym víťazom sa stáva a titul Motor roka 2013 získava: Ford 1,0 EcoBoost

Stalo sa to v 15 ročnej histórii doposiaľ dvakrát a Ford je tretí, ktorému sa podarilo zvíťaziť dvakrát za sebou.

Porota zložená z 87 motoristických žurnalistov z 35 krajín sveta posudzovala motory z hľadiska živosti, výkonu, hospodárnosti, kultivovanosti a využívania moderných pohonných technológií. Motor Ford EcoBoost s objemom 1,0 litra okrem obhajoby titulu spred roka získal aj ocenenie Intenational Paul Pietsch Award 2013 za technické inovácie v rámci hodnotenia „najlepších automobilov“ v nemeckom časopise Auto Motor und Sport, ocenenie Dewar Trophy od Kráľovského automobilového klubu vo Veľkej Británii a ocenenie Breaktrough Award od amerického magazínu Popular Mechanics.

Opakovanie matkou múdrosti

Prestížnu cenu za najlepší motor roka získal v rámci výročného udeľovania cien magazínu Engine Technology International v absolútnom hodnotení už po druhý raz za sebou revolučný 3-valcový zážihový turboagregát Ford 1.0 EcoBoost. Medzinárodná porota mu udelila 479 bodov. Motor ktorý využíva kombináciu priameho vstrekovania paliva, preplňovania turbodúchadlom a variabilného časovania ventilov v záujme zníženia spotreby paliva bez negatívneho vplyvu na výkon, získal najvyššie skóre v celej histórii udeľovania týchto ocenení, napriek tomu jeho odstup bol menší ako pri prvom zisku. Okrem toho zvíťazil aj v kategórii „Najlepší motor pod 1,0-litra“. Víťazný Ford 1.0 EcoBoost vznikol vo výskumno-vývojových centrách Ford v nemeckých mestách Aachen a Merkenich a v britskom Duntone. Vyrábajú ho v Kolíne nad Rýnom a rumunskej Craiove. Spoločnosť Ford už potvrdila, že vo svojej motorárni v nemeckom Kolíne nad Rýnom plánuje od polovice augusta zdvojnásobiť výrobu týchto motorov na viac ako 1 000 kusov za deň, aby uspokojila dopyt na trhu.  

Zdroj: Ford
Zdroj: Ford

EcoBoost s objemom 1,0 litra sa v súčasnosti montuje do malých automobilov Fiesta a B-MAX a kompaktných vozidiel Focus, C-MAX a Grand C-MAX. V blízkej budúcnosti však bude poháňať aj väčšie automobily, ako napríklad nový Ford Mondeo. Zároveň bude zaradený do ponuky pre úžitkové modely Transit Connect a Transit Courier, alebo priestranné modely na prepravu osôb Tourneo Connect a Tourneo Courier. Motor sa práve začína objavovať na rôznych svetových trhoch. V súčasnosti si môžu ním vybavený model EcoSport kúpiť zákazníci v Indii a Číne a neskôr v priebehu tohto roka sa objaví aj v Severnej Amerike v modeli Fiesta. Tento motor, ktorý je taký malý, že sa vojde do skrinky na príručnú batožinu v lietadle, ako Ford nezabudol prezentovať, dosahuje v modeloch Fiesta, Focus, C‑MAX a Grand C‑MAX v Európe najnižšiu spotrebu medzi zážihovými motormi tejto kategórie.

A tu je prehľad ostatných miest:

Druhé miesto - takisto druhý raz, obsadil so ziskom 408 bodov prepĺňaný zážihový štvorvalec Volkswagen 1.4 TSI pokrokovej konštrukcie, ktorý má svoje uplatnenie vo vozidlách VW Polo, Beetle, Golf Variant, Golf Plus, Golf Cabrio, Scirocco, Eos, Jetta, CC, Tiguan, Touran, Passat, Audi A1 a A3, SEAT Ibiza FR, Alhambra, Ibiza Cupra a Škoda Fabia RS. Bodovým ziskom sa priblížil víťaznému motoru.

Zdroj: Ford
Zdroj: Ford

Na treťom mieste s 247 bodmi skončil štvorvalcový zážihový BMW 2.0 TwinTurbo, ktorý poháňa modely BMW 125i, 320i, 328i, 520i, 528i, Z4 20i, Z4 28i, X1 20i, X3 20i a X1 28i.

Štvrtý v poradí sa umiestnil a 245 bodov získal turbodiesel Porsche 2.7 DI, ktorý sa montuje do vozidiel Porsche Boxster a Cayman.

Piate miesto s 233 bodmi si uchmatol Ferrari 6.3 V12 zo superšportiaka Ferrari F12 Berlinetta.

Šiesta pozícia so ziskom 197 bodov patrí spoločnému agregátu BMW/PSA 1.6T, ktorý nájdete pod kapotou viacerých modelov značiek Mini, Peugeot a Citroën.

Siedmu priečku zaknihoval so ziskom 180 bodov motor McLaren 3.8 V8 Biturbo vozidla McLaren MP4-12C.

Na posledné, ôsme bodované miesto sa so 111 bodmi dostal 5-valcový turbomotor Audi 2.5 l, ten poháňa Audi TT RS, RS3 a Q3 RS.

Výsledky ankety Motor roka sú zaujímavé a prinajmenšom pozoruhodné. Na stupne víťazov  sa dostali produkty downsizingovej mánie. Ešte že zvyšok hodnotenia ovládli v tabuľke viac kilowatty (a kone), ako gramy CO₂. Nechceme povedať, že víťazný motor je zlý, to nie. Jeho kompaktné rozmery a nízka hmotnosť sú napríklad vhodné pre súťažné či okruhové využitie,  čo vlastne Ford už predviedol so svojou formulou. To ho však napriek všetkej chvále a papierových predpokladov spotreby nerobí najlepším motorom sveta.

Jediný logický a uspokojivý záver, ktorý nakoniec nad aktuálnym ročníkom ankety možno vysloviť, je prekvapujúci:  Európska komisia, FIA a podobné inštitúcie získali krmu v podobe kolibričích motorov, aby športové automobilky ako Porsche, Ferrari nebo McLaren mohli zostať celé a prinášať vozidlá a motory, ktoré nadchnú, zabavia a potešia. Chvalabohu aj za takéto riešenie...

Jozef Vydra
ZDROJ: Engine Technology International

Komentáre k článku


Stream naživo