2012-11-16 08:18:32
Skúška ohňom pre akumulátory
Akumulátory sa v Nissane Leaf nachádzajú pod celou podlahou vozidla

Skúška ohňom pre akumulátory hybridov

Sú klasické autá bezpečnejšie, ako elektrické v prípade požiaru? Už pred časom sa ukázalo, že nádrže pre pohon plynom zvládnu požiar vozidla rovnako dobre, dokonca lepšie, ako bežné.

 Ale čo "elektrika"? Ako hasiť akumulátory, keď dôjde k požiaru? Nemecká Dekra sa rozhodla zistiť, ako obstoja v ozajstnej skúške ohňom najčastejšie používané lítium-iónové akumulátory hybridných vozidiel. Test ukázal, že sú bezpečné minimálne rovnako, ako bežné vozidlá s klasickými motormi.

Dekra vyskúšala, ako sa budú správať súčasné Li-Ion akumulátory, keď ich pri požiari vystavia plameňom. Znie to možno neuveriteľne, ale najnovšie používané typy akumulátorov odolávajú požiaru pomerne dlho. Pritom nielen že neohrozujú objekty v okolí, ale – a to sa číta skutočne neuveriteľne – pomerne ľahko sa hasia! Patria k najmenej horľavým súčastiam vozidiel, takže oproti konvenčným vozidlám nepredstavujú žiadne bezpečnostné riziká.

Tvrdá skúška prežitia

Li-Ion akumulátory zapálili pomocou benzínu. Po niekoľkých minútach horenia pri teplote približne 800 stupňov Celzia začali horieť aj samotné batérie. Dym a plamene však boli menej intenzívne, ako v prípade benzínu. Obava z nárastu plynov vo vnútri akumulátorov spôsobených zahrievaním bola neopodstatnená, pretože efektívne fungovali pretlakové ventily. Ako Dekra skonštatovala, pri Li-Ion akumulátoroch je menšie nebezpečenstvo rozšírenia požiaru, pretože pri nich nehrozí únik horiacich kvapalín do okolia, ako pri palive v nádrži. Z toho vyplýva aj menšie riziko ohrozenia objektov v okolí.

S vodou na elektriku nie!?

Alebo áno? Vždy nám vtĺkali do hlavy, že objekty pod prúdom sa môžu hasiť iba práškovými, alebo podobnými (napríklad halónovými) hasiacimi prostriedkami, nie vodou. Vyzerá to tak, že aj v tomto bode je to v prípade hybridných vozidiel inak. Možno na ne použiť aj hasenie vodou. Jedinou komplikáciou pri hasení je, že je potrebné väčšie množstvo vody ako pri klasických vozidlách. Problém ale rieši použitie vody s chemickými hasiacimi prísadami. Vtedy bolo totiž uhasenie rýchlejšie, ako pri bežných autách a stačilo aj menšie množstvo vody s aditívami.

Životné prostredie netrpí

Ekologický dopad zapáleného Li-Ion akumulátora približne zodpovedá zaťaženiu životného prostredia pri požiari bežného automobilového akumulátora. Takže po tom, čo sa preukázalo  už skôr, že súčasné hybridné automobily Toyota Prius a Honda Insight (hoci nie sú vybavené najnovšími Li-Ion článkami) nemajú problémy ani s pasívnou bezpečnosťou pri nárazových skúškach Euro NCAP, je toto ďalšia dobrá správa a silný argument pre priaznivcov alternatívneho pohonu.

Jozef Vydra
ZDROJ: DEKRA

Komentáre k článku


Stream naživo