2023-04-24 09:28:00
BMW iX1
BMW iX1
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: BMW iX1 - Výborná alternatíva k spaľovačom

BMW X1 je ďalší zo série modelov značky BMW, ktorý ponúka takmer všetky pohonné alternatívy.

BMW X1 kúpite ako auto s benzínovými motormi, ako plug-in hybrid s benzínovým motorom i ako naftový mild-hybrid. A pri každom z nich si môžete vyberať výkonnostný variant. No a BMW X1 má aj svoju elektrickú verziu: model iX1. Práve ten som vyskúšal počas prvých jázd organizovaných slovenským importom. Tu je video "Zápisky z testovania," v ktorom sa dozviete základné info a auto si môžete do detailu obzrieť:

BMW X1 je typickým zástupcom kompaktných SUV prémiovej triedy. To v preklade znamená, že priestorová ponuka je porovnateľná s autami ako Citroen C5 Aircross, Peugeot 3008, Opel Grandland, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Škoda Karoq, Seat Ateca... Ponúkanými technológiami, komfortom a pocitom luxusu však hlavným konkurentom sú autá ako Mercedes GLA, Audi Q3, Lexus UX, Cupra Formentor a ďalší. V tomto segmente má BMW hneď dve ponuky. Tou druhou je model X2, ktorý je lepším prirovnaním k posledným menovaným. Z daných áut je však reálnou alternatívou pre čisto elektrickú iX1 iba Mercedes EQA vychádzajúci z modelu GLA. EQA štartuje na cene 56 610, iX1 na 54 150. Rozdiel je však ešte výraznejšie v prospech BMW. Štartovacia EQA cena je za prednokolku s výkonom 140 kW, pritom štartovacia iX1 je testovaná verzia xDrive30 s výkonom až 230 kW a s pohonom všetkých kolies. Konkurenčná ponuka pri EQA je verzia 350 4Matic s výkonom 215 kW za 62 694 eur. Súboj dvoch Nemcov ale môže vyhrať Švéd. Volvo XC40 Recharge je tromfom vo výpočte prémiových kompaktných SUV elektromobilov a s cenou od 51 850 eur skutočne je cenový víťaz.

Za necelých 52-tisíc však ponúkne len pohon jednej nápravy (FWD) a to s výkonom 170 kW. Za vyše 8000-tisíc je tu verzia TwinMotor, no tá má až masívnych 300 kW a v dynamických parametroch poráža ako BMW, tak Mercedes. Kým však Mercedes nevyzerá, že by plánoval silnejšiu verziu, od BMW sa tak trochu čaká aj výkonnejšia a azda aj slabšia verzia. xDrive30 je zatiaľ jediná v ponuke.

Zdroj: Jozef Murárik

V rámci dojazdov je to v podstate remíza. Najlepšiu papierovú spotrebu má Mercedes - 15,8 kWh, nasleduje BMW, posledné je Volvo. Avšak v realite medzi nimi vlastne rozdiel nie je a všetko závisí od jazdného štýlu. Rovnako je tu remíza z hľadiska hmotnosti. Rozdiel je v pár kilách a všetky tri menované konkurenčné autá majú len niečo málo cez 2000 kg. Isteže je to dosť, no keď si vezmete, že naftová X1 má 1700 kg a elektrické BMW iX má 2440 kg - a to je vlastne ešte pochudnuté vo svojej kategórii, hneď viete, či je to až tak veľa len preto, lebo je to elektromobil, alebo skrátka preto, lebo kompaktné prémiové autá sú ťažké už vo všeobecnosti. Dve tony sú skratka OK. Mohlo by to byť lepšie - napríklad použitím karbónového vlákna ako má iX, ale to by aj bolo výrazne drahšie.

Takže? Papierový verdikt je jednoznačný: pomer Cena:Výkon je v prospech BMW. Rozdiely nie sú veľké a v prípade takýchto áut je aj cenovka odlišná na úrovni pár tisíc eur stále zanedbateľná.

Bavor je teda dynamický, poriadne dynamický. V prvom okamihu sa snaží odtrhnúť užívateľovi hlavu, neskôr disponuje masívnym zrýchlením, ktoré však ďaleko za 100 km/h nepokračuje v nasadenom tempe, a síce auto zrýchľuje naozaj pekne, cítite že by vedelo mať aj ďalších 100 koní navyše. Úprimne povedané: kupovať si elektromobil s výkonom pod 200 koní je to isté ako kupovať si automobil s výkonom pod 100 koní. Dá sa s tým všeličo, ale rezerva na predbiehanie je veľmi malá a rapídne z nej ubúda v rýchlosti nad 100 km/h. Preto je iX1 xDrive30 úplne v poriadku. Výkon cez 200 koní je pri elektrických autách dobrý štandard, nie športovosť.

Zdroj: Jozef Murárik

Najpríjemnejším prekvapením je však z môjho pohľadu podanie dynamiky. Toto auto nie je ako bárka na rozbúrenom mori len preto, aby poskytla očakávaný komfort. Komfort tu je, väčšie i menšie nerovnosti podvozok pekne vyhľadzuje, ale keď na to dupete, nemáte pocit, že sa karoséria odklopí od ťažkého podvozku, ani že sa prevrhnete, ani pneumatiky nerevú, že to nezvládajú. Pohon všetkých kolies je v tomto dôležitý, ale nie nevyhnutný. Lebo koľkí vedia uplatniť pravidlo, že v nebezpečnej situácii je často lepší plyn ako brzda? Aj autorovi tohto textu to občas dopne "až po."

Ale kým v bežných autách, a v X1 tiež, je pohon prednej nápravy v poriadku, vo vyššom elektromobile ani zďaleka. Pokiaľ nejazdíte ako ponočný, pohon všetkých kolies elektromobil potrebuje. Skvelé je, že tu sa s tým ne*rali a vpred i vzad vložili identický motor s rovnakým výkonom i krútiacim momentom i konštrukciou. Nemá teda "lacnejší" motor vpredu, má dva parametrovo rovnaké motory s permanentným magnetom. BMW sa však v piatej generácii elektrických pohonov podarilo výrazne znížiť množstvo drahých kovov v motore, takže si takúto vec môže dovoliť aj v relatívne "lacnom" vozidle. Na pomery prémiovej nemeckej značky samozrejme. Viem o čom hovorím, v čase písania testu som odovzdával kľúče od 3,5-krát drahšieho tiež BMW.

Zdroj: Jozef Murárik

Neskôr príde aj verzia s pohonom iba prednej nápravy a bude tak môcť dramaticky podliezť cenu modelu EQA 250, ale možno dovtedy aj Mercedes trošku zlacnie, keď už s tým začala Tesla a Ford a ostatní to tiež zvažujú.

Auto má kopu výbavy, najnovší infotainment, viac ako solídne jazdné vlastnosti, ktoré je len ťažké dohnať iným porovnateľným elektromobilom. No a dojazd? BMW je pre mňa tesne pod vrcholom z hľadiska doťahovania náskoku Tesly v úspornosti motorov a potvrdzuje to pri každom teste. Kým kvalita materiálov a hodnota interiéru i exteriéru Teslu predbiehajú, pohon i batérie má Tesla stále ďalej ako zvyšok stáda. BMW je ale aj v tomto veľmi blízko. Koniec koncov, aj iX1 znesie porovnanie s o niečo väčším Modelom Y. Je o trošku menej priestranným autom, ale dokáže jazdiť skutočne úsporne.

Mestskú jazdu zvláda za 12-13 kWh. Pokiaľ teda jazdíte naozaj rozumne. Na palube sme boli dvaja stokiloví, klíma fičala a auto nebolo vyslovene brzdou bratislavskej premávky. Príchod do Dúbravky už spotrebu na kopčekoch zvýšil, ale priemer sa dá pohodlne držať na úrovni 15 kWh. To je s rezervou 400 km dojazdu. Šikovný vodič na rovine dá aj viac.

Zdroj: Jozef Murárik

Spotreba s pomerne častým využívaním dodanej dynamiky bola v kombinovanom cykle za 18,7 kWh. Nelútostná diaľnica v protivetre a v prevažujúcom miernom stúpaní za 23,2 kWh (128-135 km/h) to znamená dojazd na diaľnici cez 250 km. S polhodinovou pauzou na občerstvenie na rýchlonabíjačke máte teda pohodlný denný dosah cez 350 km bez toho, aby ste sa na diaľnici skrývali za kamión.

Iste, nie je to 1500 denných kilometrov, ktoré každý jeden užívateľ BMW X1 potrebuje najazdiť 7 dní v týždni, ale pre takých má BMW širokú paletu benzínových, plug-in hybridných a najmä naftových verzií pri tej istej karosérii.

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku