2014-04-07 05:00:30
Audi A3 sedan
Kto si ty vlastne? A3, či A4, alebo niekto iný?
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Audi A3 sedan 1,4 TFSI – keď kompakt konvertuje na limuzínu

Na prvý pohľad si mnohí mýlia modely A4 a A6. Audi napriek tomu pridal ďalší sedan v podobnom štýle.

Na kompaktnom pôdoryse je A3 Sedan najdostupnejšou „limuzínou“ so štyrmi kruhmi. Vyrástol na predĺženom podvozku Sportbacku. Má s ním spoločný rázvor 2637 mm (trojdverová A3 má len 2601 mm), za zadnou osou ale pribudlo 15 cm navyše, takže sedan je dlhý 4456 mm.

Na dnešné pomery sú to rozmery typického kompaktného sedanu, lenže prvá Audi A4 z roku 1995 je užšia, nižšia a s kratším rázvorom. Len dĺžkou A3 na niekdajšiu strednú triedu stráca - celé dva centimetre. Dnes je však situácia iná.

Súčasné Audi A4 vo verzii sedan je o 24 centimetrov dlhšie než A3 sedan. Inak je to veľmi podobné. Audi A3 Sedan je troška užšie, troška nižšie, no má pomerne výrazne, až o 17 cm kratší rázvor. Voči trojdverovému Audi A3 a päťdverovému Sportbacku je tu ešte jeden rozdiel: sedan má o trochu menej miesta na hlavu. Hlavne vzadu.

Audi A3 Sedan má medzi sedadlom a stropom o centimeter a pol menej ako predchádzajúca generácia A3 Sportback, či dokonca Audi A1 Sportback a dokonca o tri centimetre menej ako súčasný Sportback. Paradoxne - ak máte dlhé nohy, miesta na kolená je dosť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kto si vlastne?

Hoci trojpriestorová A3-ka kopíruje dizajn základného riešenia v hatchbacku, na rozdiel od neho a pod Sportbacku pôsobí auto omnoho výraznejšie. Spredu spozná sedan iba znalec miestnych pomerov vďaka kozmetickým úpravám nárazníka. Najmä profil auta sa dá označiť za dynamický a atraktívny. Vyznáva rovnakú filozofiu, ako väčšie sedany značky. Charakteristický tvar presklenia sa končí typickým tretím trojuholníkovým oknom v zadnom stĺpiku. Za vyložene podarenú možno označiť zadnú časť s takzvanou „tornádo líniou“ kde bočný prelis prechádza do hornej hrany pretiahnutých združených zadných LED svetiel a do prelisu na veku batožinového priestoru. Plynulý tvar bez jediného zlomu sa zrejme inšpiroval u crossoveru Q3. Vyzerá síce na prvý pohľad nevýrazne, ale odlišuje tak auto od väčších sedanov Audi.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pre koho je určený

Sedan je v našich zemepisných šírkach doslova menšinový žáner. Skôr je určený pre konzervatívnych užívateľov, ktorí preferujú eleganciu a sú ochotní pre ňu obetovať aj čosi z pohodlia cestujúcich na zadných sedadlách, nepotrebujú prepravovať objemnejšie náklady a majú pár eur navyše. V prípade A3 je to 740. O toľko je sedan drahší, ako hatchback. Päťmiestny interiér vychádza tiež z hatchbacku. Nič nemení na jeho jednoduchej elegancii a striedmosti. Minimalisticky poňatý interiér neprináša žiadne zmeny. Pôsobí vzdušne a upratane. Prístrojová doska s jednoduchými tvarmi sa vám nemusí páčiť, no kvalita spracovania a ergonómia ovládačov sú naozaj veľmi dobré.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Základ stačí pre spokojnosť

Mali sme šancu vyskúšať mini limuzínu Audi, ktorej Podkapotou priadol pre sedan základný motor 1,4 TFSI s výkonom 92 kW. Rozumie si nanajvýš dobre s dvojspojkovou prevodovkou S tronic, ktorá navyše z plejády ostatných riešení v koncernových značkách radí asi najrýchlejšie. Napriek tomu sa nevyhne istej „nervozite“ pri radení v nízkych rýchlostiach.

Nemali sme to šťastie dostať sa k papierovej hodnote kombinovanej spotreby 5,3 litra na 100 km. Náš dosiahnutý priemer bol o pol litra vyšší. Ale je pravdou, že sme ani nejazdili superúsporne ako na nejakej Eko raly. Motor však veľmi príjemne prekvapil hlavne decentným zvukovým prejavom a bezvýhradnou kultivovanosťou. V nízkych otáčkach ho vôbec nepočuť. Prehlušil ho valivý hluk od pneumatík. Vo vyšších otáčkach už dáva trocha o sebe vedieť, napriek tomu tento motor nie je milovníkom agresívneho vytáčania. Veď načo aj. Beží ticho a ľahko, jemne reaguje na pridanie plynu v nízkych a stredných otáčkach.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazdí skoro rovnako ako kratší súrodenci

Jazdné vlastnosti sú jednou zo silných disciplín novej A3. Keď máme na mysli, že jazdí skoro rovnako, treba dodať, že skoro rovnako dobre. Väčšia hmota za zadnou nápravou spôsobila iné rozloženie hmotnosti na nápravy, konkrétne 59:41. No práve to, spolu s predpokladom častejšieho zaťažovania zadnej nápravy viedol konštruktérov k pritvrdeniu zadnej nápravy. A keďže výbava Ambition má v štandarde 17 palcové kolesá a znížený športový podvozok, na rozbitých cestách to ešte ustojí. No prejazd osamotených nerovností spôsobí jemné poskočenie. To trojdverové A3, ani Sportback nepredviedol. Navyše vysoká zadná časť znemožňuje výhľad dozadu, preto nezabudnite na parkovacie snímače. A keby len tie...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Koľko pojme do útrob kufra

Hoci sedan podľa genetiky trojpriestorových karosérií má väčší objem batožinového priestoru, možnosť jeho využitia je menšia. Asi vám nebude prekážať o centimeter vyššia nakladacia hrana ako u hatchbackov. Už pri kúpe sedana treba rátať s tým, že je vstupný otvor do kufra menší. A tiež s tým, že aj pri sklopených operadlách zadných sedadiel (vytvárajú schod) je maximálna využiteľnosť batožinového priestoru obmedzená jeho maximálnou výškou. Ale veko batožinového priestoru so zapustenými vzperami má veľký uhol vyklopenia, takže sa nemusíte báť, že si označkujete čelo o jeho spodnú hranu.

Vyberať treba uvážene

Už tradične dostanete v základnej výbave Audi A3 s manuálnou klimatizáciou, bez hmloviek, na oceľových diskoch a bez tempomatu. Za všetko treba priplácať, najvýhodnejšie v balíčkoch výbavy. Za príplatok sú nielen xenónové hlavné svetlá, či vyhrievanie sedadiel, alebo lepší multimediálny systém. Ale že aj tempomat v aute za vyše 23 000... to nás teda prekvapilo.

Vysokú cenu testovaného modelu ovplyvnilo nielen množstvo príplatkových drobností za pár stoviek eur, ale aj dve nie práve najlacnejšie: 17-palcové disky napríklad pre základnú výbavu Attraction stoja neuveriteľných 1 294 eur a bi-xenónové svetlá ďalších takmer 1100 eur. Nezahľaďte sa pri výbere A3-ke sedanu príliš do očí a zvoľte si naozaj s chladnou hlavou, čo potrebujete. Inak zaplatíte viac, ako ste čakali. Napriek tomu dostanete elegantnú limuzínu, ktorá môže byť "juniorskou" alternatívou, či "predskokanom" ku klasickým sedanom A4, prípadne väčšej A6.

Technické údaje

Model: Audi A3 sedan 1,4 TFSI
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1395
Prevodovka: 7-stupňová automatická dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 92/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/1400-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 212
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,7/4,4/5,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4456/1796/1416
Rázvor náprav (mm): 2636
Objem batožinového priestoru (l): 425/880
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1250
Užitočná hmotnosť (kg): 550
Rozmer pneumatík: 225/40 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 22 890 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 26 050 €
Cena testovaného vozidla: 34 071 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku